Økern´s Corrado

En liten presentasjon av din bil!

Moderator: Moderators

User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: Økern´s Corrado

Post by Oekern »

Ja riktig, var det jeg regna med..

Da får jeg gå opp igjen og prøve på ny :P
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: Økern´s Corrado

Post by Oekern »

Ja. det var jo kjempelett når man fikk skrudd av servo pumpe og fikk vekk den braketten.
Jeg tok og testa termostaten. La den i en kjele og vatta varmeplata på max.
Vannet starta og koke men termostaten fikk aldri noen fysiske forandringer.
Testa en gang til for og kontroll sjekke, og jada. Den forandra seg aldri. (For man ser det vel enkelt om den åpner?)

Så da vet jeg ikke hva han på verkstedet har gjort (Jeg ga han beskjed om og bytte denne sammens med tannstaget i høst) eller ikke gjort..
Kjøper ny termostat på mekonomen til tirsdag.

Tenkte også og bytte den nederste reima, som bare går på 2 hjul, det ene som er på servo-pumpa og et hjul som er litt lengre bak.
Hva heter denne reima? Og hvor kan jeg få tak i denne ?
Og på denne reima så er det ikke no slikt "timing" ? Bare og sette den på uten og tenke over noe sånt ?

Fikk også vaska litt mer i motorrommet tidligere idag.
Det var et tykkt lag med olje over hele venstre del av motorrommet. (Helt fra hovedlykt og til dempertårnet)
Så fikk vaska litt der.

Image
Image
Image
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: Økern´s Corrado

Post by wormy »

Oekern wrote:Ja. det var jo kjempelett når man fikk skrudd av servo pumpe og fikk vekk den braketten.
Jeg tok og testa termostaten. La den i en kjele og vatta varmeplata på max.
Vannet starta og koke men termostaten fikk aldri noen fysiske forandringer.
Testa en gang til for og kontroll sjekke, og jada. Den forandra seg aldri. (For man ser det vel enkelt om den åpner?)
Du ser at noe forandrer seg på den, ja. Kan virke som om den er defekt. Orginalt skal den jo åpnes ved 90 grader(?), vann koker ved ca 95.. Pass på å vaske kjelen nøye, da kjølevæske-rester ikke er helt bra å få i seg.
Oekern wrote:Tenkte også og bytte den nederste reima, som bare går på 2 hjul, det ene som er på servo-pumpa og et hjul som er litt lengre bak.
Hva heter denne reima? Og hvor kan jeg få tak i denne ?
Og på denne reima så er det ikke no slikt "timing" ? Bare og sette den på uten og tenke over noe sånt ?
Det er bare drivreima til servopumpa, bare å klæsje på ny. Orginal er den 9,5x663MM uten airkondition. Bestilles på Møller. (Mekonomen og noen andre steder kunne ikke få tak i riktig størrelse når jeg trengte min). Du kan mest sannsynlig også bruke en som er ett hakk mindre, noe jeg endte opp med å gjøre, da jeg ikke ville vente på at den skulle bestilles. Det er jo tross alt en strammemekanisme på servopumpa. (Jeg prøvde først en reim som var for stor, men det funka ikke.)

Fortsatt god påske...!
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
BlackDragon07
Posts: 2349
Joined: 13 May 2008, 08:51
Location: Don`t tell the police
Contact:

Re: Økern´s Corrado

Post by BlackDragon07 »

Se her ja. Som nytt 8) Brukt litt tid på det der?
Fast, angry and furious

From Oblivion to Oblivion
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: Økern´s Corrado

Post by Oekern »

wormy wrote:
Oekern wrote:Ja. det var jo kjempelett når man fikk skrudd av servo pumpe og fikk vekk den braketten.
Jeg tok og testa termostaten. La den i en kjele og vatta varmeplata på max.
Vannet starta og koke men termostaten fikk aldri noen fysiske forandringer.
Testa en gang til for og kontroll sjekke, og jada. Den forandra seg aldri. (For man ser det vel enkelt om den åpner?)
Du ser at noe forandrer seg på den, ja. Kan virke som om den er defekt. Orginalt skal den jo åpnes ved 90 grader(?), vann koker ved ca 95.. Pass på å vaske kjelen nøye, da kjølevæske-rester ikke er helt bra å få i seg.
Oekern wrote:Tenkte også og bytte den nederste reima, som bare går på 2 hjul, det ene som er på servo-pumpa og et hjul som er litt lengre bak.
Hva heter denne reima? Og hvor kan jeg få tak i denne ?
Og på denne reima så er det ikke no slikt "timing" ? Bare og sette den på uten og tenke over noe sånt ?
Det er bare drivreima til servopumpa, bare å klæsje på ny. Orginal er den 9,5x663MM uten airkondition. Bestilles på Møller. (Mekonomen og noen andre steder kunne ikke få tak i riktig størrelse når jeg trengte min). Du kan mest sannsynlig også bruke en som er ett hakk mindre, noe jeg endte opp med å gjøre, da jeg ikke ville vente på at den skulle bestilles. Det er jo tross alt en strammemekanisme på servopumpa. (Jeg prøvde først en reim som var for stor, men det funka ikke.)

Fortsatt god påske...!
Vet du hvor mye den drivreima i orginal str koster på møller ?
På selve termostaten stod det 87 grader, men det kokte i vannet og intet skjedde. Så den er defekt ja.
Fortsatt god påske ja :D
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: Økern´s Corrado

Post by Oekern »

BlackDragon07 wrote:Se her ja. Som nytt 8) Brukt litt tid på det der?
Ja syntes det blei bra :wink:
Iogmed at jeg bruker avfettningsmiddel, så skal man egentlig skylle med vann, for og få "glansen", men får heller ta det i en eventuell motorvask senere når den er på veien igjen.
Brukte ikke så lang tid. kan tippe på 30-45 minutter.
Men den tia flyr den når man har ipod og headset med seg :P
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
BlackDragon07
Posts: 2349
Joined: 13 May 2008, 08:51
Location: Don`t tell the police
Contact:

Re: Økern´s Corrado

Post by BlackDragon07 »

Ja, men det så bra ut fordet 8)

Den reimen du skal ha tror jeg ga rundt 300kr for hos en vw-forhandler for en tid tilbake.
Fast, angry and furious

From Oblivion to Oblivion
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: Økern´s Corrado

Post by Oekern »

Ja riktig, da tar jeg utgangspunkt i den summen.
Drar innom Møller på tirsdag etter jeg har hentet termostaten og hører om pris og om de har den på lager !
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: Økern´s Corrado

Post by wormy »

Tror jeg betalte ca 80-90 kroner på Møller for reim.. :)
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: Økern´s Corrado

Post by Oekern »

wormy wrote:Tror jeg betalte ca 80-90 kroner på Møller for reim.. :)
:shock:
Trodde ikke møller hadde så lave priser i systemet sitt engang jeg :lol:
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
User avatar
Kisseg60
Posts: 1507
Joined: 13 Dec 2006, 18:57
Location: Nesodden

Re: Økern´s Corrado

Post by Kisseg60 »

Joda.! :roll: For lyspærer
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: Økern´s Corrado

Post by Oekern »

Da sliter jeg litt igjen...

Det gikk ikke og skru på servopumpa igjen med reima på fra starten av.
MEN. Det går jo heller ikke ann og få på reima etter at servompumpa er festa..
Så hvordan fungerer den stramme saken?
Har jeg satt den på plass riktig ?
Image
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
BlackDragon07
Posts: 2349
Joined: 13 May 2008, 08:51
Location: Don`t tell the police
Contact:

Re: Økern´s Corrado

Post by BlackDragon07 »

Det der gjorde jeg faktisk for kun noen timer siden :lol:

Det jeg gjorde var å skru fast den ene skruen, en av de tre som pumpa skal sitte fast i også tok jeg reima på. Gikk helt fint å gjøre det sånn.
Usikker på om du kan klare å få den på selv om du løsner reim strammeren helt.

Kjipt hvis du må skru den helt av igjen!

Edit: Tror den stramme skruen skal snues 180grader sånn at mutteren er nederst.
Fast, angry and furious

From Oblivion to Oblivion
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: Økern´s Corrado

Post by wormy »

http://corrado-club.ca/forum/viewtopic. ... r+steering

Du må løsne den bolten som det står "P" på her. Og en på baksiden. (Øverste bilde, på baksiden av x'en med sirkel rundt.)
Står på linken der at det også er en skjult skrue baki der, men den vet jeg ikke noe om..

Så kan skru på "A".. Tror det var det. Har ikke løsna noe på den selv, så kan ikke forklare det noe bedre enn det :?


Måten jeg tar på servoreima er at jeg først legger opp g-lader-reima noenlunde riktig. Jeg holder hjulet på veiva i hånda, tar servoreima rundt det og rundt servopumpe-hjulet, så tvinger jeg veiv-hjulet på plass og skrur det på. Altså tar reima på hjula før jeg fester det.
Vet ikke om du skjønte det, men.. Funker for meg.
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
Kisseg60
Posts: 1507
Joined: 13 Dec 2006, 18:57
Location: Nesodden

Re: Økern´s Corrado

Post by Kisseg60 »

Ikke løsne pumpa. det blir et helvete hver gang.!
Bruk et lite triks jeg bruker.

Vis du finner 19mm 12kant pipe, så du kan snurre på bolten på veiva og snurre motoren rundt.

Så tar du servopumpereime og legger den så langdt over hulet det går. (ikke mye men noen cm)
Så snurrer du på motoren, i retnings så reima glir rundt hjulet.

OG ikke hver redd. det kan se brutalt ut men det funker.!
Post Reply