Småtrimming / kjøp av deler fra BBM

Her kan du diskutere alt som har med det tekniske på Corrado'n.

Moderator: Moderators

Post Reply
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Småtrimming / kjøp av deler fra BBM

Post by wormy »

Hei, meg igjen.. (snart ferdig med de "dummeste" spørsmålene nå tror jeg... :roll: )

Anyway.. Vurderer å gå til innkjøp av litt deler fra BBM, siden kompressor snart skal overhales uansett.
Tenkte da på..

G60 Stage II Upgrade Kit
med RSR outlet.
"BBM Howitzer Intake System w/adapter for stock G60 chargers" vurders også, er det noe som hjelper, eller er det "bortkastet penger"?

Corrado G60 Intercooler Tube, Hose, Clamp Kit
Er dette noe å gå for, og inneholder det "alt av luftslanger" jeg evt trenger? (Ja, jeg er såpass "uvitende", desverre :()
Grunnen til at jeg spør om det er "alt", er at G60 Coolant Hose Kit ser ut til å inneholde mer slanger... Og selv om den førstnevnte inneholder "ISV reroute", så burde den vel kunne benyttes sammen med stage2 kit?

BBM Billet Tensioner Cap
og
Serp Belt - For 68/65mm G-Lader & 66mm Screw Compressor Pulleys Non A/C
kjøpes nok uansett, om det ikke er noen som råder meg til noe annet.. ;)

Kommentarer, andre setups, og nesten hva-som-helst mottas med takk.. :)

(Siste spørsmål - har lest at ved turbo-bygging (heavy turbo iallefall) burde motor overhales.. Burde den det ved inkjøp av dette også, eller er det "kun" kompressor som er det eventuelle svake ledd her?)
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: Småtrimming / kjøp av deler fra BBM

Post by Oekern »

Ang. turbokonvertering: Om motoren skal overhalles eller ikke er jo opp til en selv, men det skader på langt nær aldri ! (Bare lommeboka evnt.)
Trimming kan også bli mye mer suksessful i lengden om man tar en titt over alt før man starter trimming..
Nå har jeg ikke så fryktlig mye peiling, så rett meg gjerne opp dere andre !

Org. gear kasse tåler ikke mer en 220 hk (eller var det 240?) så har du tenkt til og gå over dette må denne forsterkes.
Skal du ha veldig mye HK så er vel forsterka clutch og forakte. Veiv lagre, stempler og råder samt rådelagre er og noe og bytte/forsterke (?)

Kompressoren er ingen vits og overhale ved turbokonvertering. Da bytter man ut kompr. med en turbo.

Beklager usikkert svar.. (Var liksom ingen andre som ville svare)

Ang. link nr 2. Det står at det er rør til Intercooleren. Så det er nok bare rørene som går inn og ut fra IC..
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: Småtrimming / kjøp av deler fra BBM

Post by wormy »

Kanskje litt uklart spørsmål også... :o

har ikke tenkt å turbokonvertere, bare har lest at hvis man skal gjøre det, burde man iallefall sjekke motoren først.. Men er det noe poeng om jeg f.eks. skal kjøpe g60 stage2 kit... ;)

Og anyway, glemte at det kommer moms på varene også.. Så tror jeg i første rekke holder meg til overhaling... Tror nok bare det hjelper en del.. Men det er jo greit å vite uansett hva som evt. trengs til "vintermekkinga" på bilen :D
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: Småtrimming / kjøp av deler fra BBM

Post by Oekern »

Vel. Nå husker jeg ikke hvordan ISV fungerer/er :P

Men en FRP er ingen dum ting og ha !
Chip ville jeg ikke kjøpt over nett. Men heller fått en person/selskap til og bygge og mappe etter akkurat din motor.
Jeg vet ikke hvordan det er og kjøpe en ferdigbygd chip jeg dere ?
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: Småtrimming / kjøp av deler fra BBM

Post by wormy »

Sant det med chippen, er vel relativt lett og billig(?) å lage en "custom" til bilen, etter som jeg har skjønt.

Forrige eier anbefalte reimstrammer fra SS tuning.. Blir nok også en reim derfra.. Samt RS Port G60 og slangesett til RS Port med silikon og flens, fra G-Powertech.. Dyrere enn fra utlandet, og kanskje ikke "fullt like bra", men det får nå holde.. Må jo ha litt penger til det utvendige på bilen også, så "trimminga" får vente!
Tror de "originale" rørene rundt om også evt holder en stund til :)
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: Småtrimming / kjøp av deler fra BBM

Post by Oekern »

Hehe. Ja.
Jeg har litt planer for motoren min. Og etter litt reeshearch (hater og stave det ordet der!!) så har jeg funnet ut at det er relativt billig og få en ca 180-190 hk i G60´n uten og betale mye !

Vell. Jeg tror det er LANGT ifra lett og lage en chip selv. Sinnsykt avansert datasystem, kode språk og masse tull !!
Med mindre man kan programmet de bruker for og mappe en chip da. Alt er jo lett sålenge man kan det..
Et slikt program koster jo en forume
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: Småtrimming / kjøp av deler fra BBM

Post by wormy »

Oekern wrote:Hehe. Ja.
Jeg har litt planer for motoren min. Og etter litt reeshearch (hater og stave det ordet der!!) så har jeg funnet ut at det er relativt billig og få en ca 180-190 hk i G60´n uten og betale mye !

Vell. Jeg tror det er LANGT ifra lett og lage en chip selv. Sinnsykt avansert datasystem, kode språk og masse tull !!
Med mindre man kan programmet de bruker for og mappe en chip da. Alt er jo lett sålenge man kan det..
Et slikt program koster jo en forume
research* ;)

Og vet det er vanskelig for "mann i gata", og uten masse programvare/annet stuff (skrev relativt lett, tenkte da på for personer som kunne dette.. Kanskje dårlig formulering).. Men mener å ha lest at Polo Classic også tar seg av dette - forhåpentligvis for en ikke alt for ille pris.

Og i og med at jeg ikke skal gjøre så ekstremt mye annet enn å bytte noen slanger foreløpig, så tror jeg dette kan vente.. Chipping tar jeg "til slutt", når alt av trimming er montert, så får jeg det helt ordentlig ;)
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: Småtrimming / kjøp av deler fra BBM

Post by Oekern »

Høres ikke dumt ut. Polo classic lager chip ja ;)
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
Polo Classic
Posts: 192
Joined: 01 Dec 2006, 09:29
Location: OSLO
Contact:

Re: Småtrimming / kjøp av deler fra BBM

Post by Polo Classic »

Oekern wrote:Men en FRP er ingen dum ting og ha !
Bedre med nye større dyser ved trimming. Å presse 20 år gamle dyser med høyere trykk er aldri lurt. Blir bedre spray pattern med redtops og 3 bar.
NO SPEAKERS,
NO BODYKITS,
NO BULLSHIT
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: Småtrimming / kjøp av deler fra BBM

Post by wormy »

Polo Classic wrote:
Oekern wrote:Men en FRP er ingen dum ting og ha !
Bedre med nye større dyser ved trimming. Å presse 20 år gamle dyser med høyere trykk er aldri lurt. Blir bedre spray pattern med redtops og 3 bar.
Fint å få flere synsvinkler her :)

Blir nok ikke trimming med det første, da det er Autotech stage3 kit fra før, noe som bør holde.. Blir noen nye "boost-ledninger" osv, da de trolig lekker litt, og evt mer i vinter... (Dyser - hva koster det forresten, for noen du kan anbefale?)
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
Polo Classic
Posts: 192
Joined: 01 Dec 2006, 09:29
Location: OSLO
Contact:

Re: Småtrimming / kjøp av deler fra BBM

Post by Polo Classic »

er vel rundt 1600 for redtops, men da trenger du og ny chip.

Ta av staget som går ned på returspjeldet. Start bilen og la den gå på tomgang, steng så spjeldet manuelt i maks 2-3 sekunder om gangen. Da finner du fort ut om du har noen lekkasjer. Har du det er det mest sannsynlig bare en slangeklemme som bør strammes, ev at det er hull i intercooler røret rett under batteriet. Orginale rør holder langt. Ikke noe poeng i å bytte dem

Har du lavt ladetrykk, er det mest sannsynlig sliten lader. Har du under 0.8-0-9 bar med 68 hjul, og ingen lekkasjer, er det ganske sannsynlig at laderen ikke kan overhales.

Bruk heller penger på laderen enn annet dill i motorrom, eller stereo.

På G60 er alltid første pri i bli sikker på at laderen er frisk. En sliten lader kan fort sende metallbiter inn i motoren når den raser og da raser motoren også, det blir fort dyrt
NO SPEAKERS,
NO BODYKITS,
NO BULLSHIT
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: Småtrimming / kjøp av deler fra BBM

Post by wormy »

Polo Classic wrote:er vel rundt 1600 for redtops, men da trenger du og ny chip.

Ta av staget som går ned på returspjeldet. Start bilen og la den gå på tomgang, steng så spjeldet manuelt i maks 2-3 sekunder om gangen. Da finner du fort ut om du har noen lekkasjer. Har du det er det mest sannsynlig bare en slangeklemme som bør strammes, ev at det er hull i intercooler røret rett under batteriet. Orginale rør holder langt. Ikke noe poeng i å bytte dem

Har du lavt ladetrykk, er det mest sannsynlig sliten lader. Har du under 0.8-0-9 bar med 68 hjul, og ingen lekkasjer, er det ganske sannsynlig at laderen ikke kan overhales.

Bruk heller penger på laderen enn annet dill i motorrom, eller stereo.

På G60 er alltid første pri i bli sikker på at laderen er frisk. En sliten lader kan fort sende metallbiter inn i motoren når den raser og da raser motoren også, det blir fort dyrt
eeek, skal prøve å få sjekka det etterpå.. Høres skummelt ut :(..
Om det ikke er noen lekasjer, har du evt mulighet til å se på den om man kan redde den eller ikke?
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
Polo Classic
Posts: 192
Joined: 01 Dec 2006, 09:29
Location: OSLO
Contact:

Re: Småtrimming / kjøp av deler fra BBM

Post by Polo Classic »

bare å stikke innom det, tar ikke noe for det..............
NO SPEAKERS,
NO BODYKITS,
NO BULLSHIT
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: Småtrimming / kjøp av deler fra BBM

Post by wormy »

Det er ikke ofte man blir lettet over å ha en bil som "lekker"... Kompressoren var tilsynelatende i fin "overhalbar" stand da jeg leverte den til Frode.. Nå skal den overhales og den gamle RS-porten skal "utvides", burde bli bra det.. Nå mangler jeg bare å finne ut hvor det lekker :)
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
Post Reply