turbo i corrado

Her kan du diskutere alt som har med det tekniske på Corrado'n.

Moderator: Moderators

Post Reply
corrado power
Posts: 15
Joined: 25 Sep 2007, 00:30

turbo i corrado

Post by corrado power »

Hei alle sammen. Til dere som har har peil på dette har jeg noen spørsmål.

Har tenkt litt på å kanskje bygge om til turbo.
Hva mer enn turbo og grenrør med flens, wastegate er det jeg trenger? Må jeg feks bytte dyser, stempel og sånn? Trenger vel kraftigere bensintrykk regualtor å kanskje, og en ny chip og?
Er ikke snakk om noe 300hk prosjekt men 200-220hk.
Tenke å bytte til frontmontert ic, så vet jeg må ha rør og slanger til det
User avatar
glennern
Posts: 421
Joined: 29 Jul 2007, 22:09
Location: Krokstadelva

Re: turbo i corrado

Post by glennern »

Mange som har bygget om før deg så dette er ingen problem å få svar på.
Original innmat i G60 (pg tror jeg det heter) motoren tåler ca 350 til 400 Hk. Belastningen skaper selvfølgelig mer slitasje.
Men det kommmer ann på hvor mye power du ønsker å få ut av motoren. Tenk litt på hvor langt motoren har gått også. Ting ryker fort hvis motor er slitt.
Chip og en frontmontert Intercooler med nytt røropplegg må du også regne med.
Er vel mulig du får bilen til å gå uten omprogrammert chip også men hvor bra det er for motoren er en annen sak.
Glenn
Ønsker meg ny Corrado :-/
Medlem av eldrerådet
Kristaafa
Posts: 725
Joined: 19 Jun 2007, 09:44
Location: Horten

Re: turbo i corrado

Post by Kristaafa »

Frode G-lader/Polo Classic skaffer vel turbo-chip.
Image
User avatar
glennern
Posts: 421
Joined: 29 Jul 2007, 22:09
Location: Krokstadelva

Re: turbo i corrado

Post by glennern »

Kristaafa wrote:Frode G-lader/Polo Classic skaffer vel turbo-chip.
Jeg kan anbefale at du snakker med Frode (Polo Classic)
Han kan dette mer enn godt og er en likanes kar :-)
Glenn
Ønsker meg ny Corrado :-/
Medlem av eldrerådet
daho85
Posts: 148
Joined: 18 Feb 2008, 07:53

Re: turbo i corrado

Post by daho85 »

Turbo, med integrert wastegate er foretrukket.
Grenrør. Downpipe. Oljeretur til bunnpanne.
3,5 Bar fpr burde du også ha.
Nye rør må du ha uansett da innsug og utløp kommer bak motoren.
Dumpventil, åpen eller resirkulerende.

Som sagt burde du bytte chip og dyser. Da havner du ca på 200hk.

Kjører selv med en Garrett T3 60trim i min, men nå tok syl 4 kvelden.
Så da skal ALT byttes. Turboen er forøvrig grisebillig.
Modifying beyond limits..
corrado power
Posts: 15
Joined: 25 Sep 2007, 00:30

Re: turbo i corrado

Post by corrado power »

takk for svar!

Tror nok ikke jeg tør å sette i noe turbo i motoren min da den har gått 267000km! Mulig jeg har funnet meg en motor som har gått en del minde til en overkommelig pris
User avatar
Kisseg60
Posts: 1507
Joined: 13 Dec 2006, 18:57
Location: Nesodden

Re: turbo i corrado

Post by Kisseg60 »

kjør dumpen i eksosen! Da blir det stoooore flammer! :lol:

Litt OT. sorry :roll:
ultimatevw
Posts: 59
Joined: 18 May 2008, 12:24

Re: turbo i corrado

Post by ultimatevw »

corrado power wrote:takk for svar!

Tror nok ikke jeg tør å sette i noe turbo i motoren min da den har gått 267000km! Mulig jeg har funnet meg en motor som har gått en del minde til en overkommelig pris
Overhal motorn så er det ikke noe problem lenger.
User avatar
Kisseg60
Posts: 1507
Joined: 13 Dec 2006, 18:57
Location: Nesodden

Re: turbo i corrado

Post by Kisseg60 »

men når folka snakker om overhaling av motor!
Er det da bytte av stempelringer, stempel? ventiler. overhaling av topp med div, honing av syl??
eller er det sånn lett opplegg?
User avatar
Mouh
Über Admin
Posts: 1487
Joined: 30 Nov 2005, 22:50
Location: Voss
Contact:

Re: turbo i corrado

Post by Mouh »

vel jeg kan vel snakke av egne erfaringer og når man skal hente no stort mere enn standar trim ut av en PG(G60) som har gått litt, så MÅ man overhale motoren først, dette er noe jeg selv ikke gjorde og.. ja det er ikke uten grund at den bilen har stått stille så lenge som den har ;)
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: turbo i corrado

Post by Oekern »

Kisseg60 wrote:men når folka snakker om overhaling av motor!
Er det da bytte av stempelringer, stempel? ventiler. overhaling av topp med div, honing av syl??
eller er det sånn lett opplegg?
Det spørsmålet der likte jeg !
Det jeg ser for meg av overhaling av en motor er full sjekk av motor samt drivverk, alt som er i dårlig stand burde byttes.. Alt som er i ok stand burde vurderes bytte på og alt som er bra kan væra som det er.. Sånn tenker jeg rundt ordet overhaling værtfall.
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
User avatar
Kisseg60
Posts: 1507
Joined: 13 Dec 2006, 18:57
Location: Nesodden

Re: turbo i corrado

Post by Kisseg60 »

men bytter man stemplene? det er vel ikke nødvendig med mindre det er skader ol. bytter vel bare ringene?
Splintre
Posts: 59
Joined: 27 Mar 2008, 14:37
Location: Bergen

Re: turbo i corrado

Post by Splintre »

Bytter bare ringene vanligvis.
Stemplene i PG G60 maskinen er lavkomp (8.0:1) og tåler en trøkk.

Bør også bytte ventiltetning osv når man først er igjang.

Jeg har nettopp fått tak i slipesett med forsterket toppakning og slikt. Det er også gull.

Ellers så kjøpte jeg bilen turbokonvertert, og var en mekaniker som eide den før meg. Overhalte den for 12000,- før konvert. Dette måtte visst gjøres, ellers så står stempler ut gjennom panseret hvis man vrenger opp trykket litt...

Min ble kjørt til 2.4 bar, og da fikk den tenningsbank. Et stempel i sylinder nr. 1 som røk. HELDIGVIS var motoren som sagt overhalt =P Ser for meg total massakre hvis det ikke var blitt gjort. Er gått 240000 nå =)
Sigg?
User avatar
Mouh
Über Admin
Posts: 1487
Joined: 30 Nov 2005, 22:50
Location: Voss
Contact:

Re: turbo i corrado

Post by Mouh »

vel, skal man bytt ringer så vil nå jeg si at man også må bytte ventiltettinger.
og for all del bytt rådelager og veivlager, det kan bli dyrt hvis man ikke gjør det når man skal ha ut noe mere ;) <-- snakkr av erfaring ;)
Post Reply