Kjølevæske

Her kan du diskutere alt som har med det tekniske på Corrado'n.

Moderator: Moderators

namk
Posts: 55
Joined: 19 Apr 2007, 16:29

Kjølevæske

Post by namk »

Ser i manualen at de stiller en del krav til kjølevæsken. Er dette noe utgått, så det bare er til å kjøre til nærmeste Shell og hive oppi ferdigblanda eller hur? De kodene stemte liksom ikke overens med kodene på f.eks. Shells glycoshell.
User avatar
Kisseg60
Posts: 1507
Joined: 13 Dec 2006, 18:57
Location: Nesodden

Post by Kisseg60 »

g12 tror jeg det kalles.
Det er det orginal verkstedene bruker. Men tror ikke det er så utrolig nøye. Bare vw som skal slege sin egen kjølevæske.
rsg60
Posts: 97
Joined: 06 Dec 2005, 20:37
Location: Stavanger

Post by rsg60 »

Du må bruke riktig Kjølevæske. G11 er vel det som står på tanken.
Dette er den gamle blågrønne.

VW har byttet et par ganger siden corradoen. Siste utgave er den røde med sporingsstoff. Minnes det stod på pakken at den ikke kunne blandes med andre utgaver. Denne har sporingsstoff som gjør det veldig lett å finne lekasjer.

Jeg flushet systemet med vann, og erstattet kjølevæsken med den nye typen. Det går fint.

Men har du blå, så fyller du blå..
namk
Posts: 55
Joined: 19 Apr 2007, 16:29

Post by namk »

Var innom Fjetland idag og spurte etter G11. Er det denne du mener?:

Image
User avatar
ASD
Ünten Admin
Posts: 408
Joined: 13 Dec 2006, 00:49
Location: Kråkerøy
Contact:

Post by ASD »

Nei det er ikke den G 11 er den røde kjølevesken.
Blannes disse to kjøleveskene blir det som et tykt syre bad, som tar knekken på det som er av følere, sensorer og termostater.
Og dette er selv erfart :evil: :oops:
Corrado G60 90mod.OEM+
http://www.corradoclubnorwegen.com
Medlem av Eldrerådet
namk
Posts: 55
Joined: 19 Apr 2007, 16:29

Post by namk »

Hmm. Hvorfor gav dem meg denne standardflasken med piss da. Jeg spurte jo spesifikt etter G11 kjølevæske, da spurte han for hvilken bil, jeg sa Corrado, og fikk dette. Jeg vet ikke hva kjølevæske det står i fra før av da, men tenkte å skifte ut alt uansett. Er det greit å bare bruke dette? Men iallefall, trenger jo 2,75 L av det uansett, ihvertfall ifølge manualen, "2,75L G11 mot 2,75 L vann for beskyttelse ned mot -35 C". Får vel dra ut der igjen snart, liker ikke tikkinga motoren lager ved mangel av kjølevæske..
User avatar
Kisseg60
Posts: 1507
Joined: 13 Dec 2006, 18:57
Location: Nesodden

Post by Kisseg60 »

tipper du kjøpte den på en bensinstasjon?
De folka veit jo ingen ting! de kan selge pølser de!
Bland den ut ca 50-50. det burde holde.
Eller 40kjølevæske og 60 vann. men rød kjølevæske er tingen
namk
Posts: 55
Joined: 19 Apr 2007, 16:29

Post by namk »

Nei, kjøpte den hos Fjetland, som er den lokale VW-forhandleren her. Drar ned igjen snart, og krever å få returnert denne, og få G11'en..
rsg60
Posts: 97
Joined: 06 Dec 2005, 20:37
Location: Stavanger

Post by rsg60 »

tror dere bommer litt her. G11 er blå. G12 Rød.
Du har fått riktig, så vist du ikke har vert hos VW å kjefta nå, så har jeg spart deg noen pinlige minutter.... :oops:

Dersom du fortsatt er i tvil, så søk på nettet...
eller les på denne siden til Shell..
http://www3.shell.no/op/smidler/prodhbok/glycoshe.htm
namk
Posts: 55
Joined: 19 Apr 2007, 16:29

Post by namk »

Mja den flaska jeg fikk tviler jeg på møter kravene til VWs G11 krav, bare fordi den er blå. Men etter den linken du gav, så møter Shell sin Glycoshell kravene til G11, og Glycoshell Longlife kravene til G12 og G12+. Original flaskene ser slik ut tror jeg. Skal i hvert fall følge denne guiden og skifte til G12/G12+ om Fjetland faktisk har den inne. Ellers fyrer jeg på med Glycoshell Longlife :)
rsg60
Posts: 97
Joined: 06 Dec 2005, 20:37
Location: Stavanger

Post by rsg60 »

hvorfor tviler du på at den holder kravet til G11?
namk
Posts: 55
Joined: 19 Apr 2007, 16:29

Post by namk »

Hmm sorry det var visst G11 ja. Traff en mer hyggelig fyr idag, han mente at det ikke var vits å skifte fra G11 så da gjør jeg ikke det. For å flushe systemet må jeg komme til "low rad hose", altså nedre radiatorslange, må jeg opp med bilen for å komme til den? Måtte vel ikke flytte no servogreier?
User avatar
Kisseg60
Posts: 1507
Joined: 13 Dec 2006, 18:57
Location: Nesodden

Post by Kisseg60 »

du bør heise opp. jekk eller no bukker. for bilen er jo lav og det er ikke gøy å klemme seg under der. men slangen er veldig enkel å komme til når du først kommer deg under.!
namk
Posts: 55
Joined: 19 Apr 2007, 16:29

Post by namk »

Har noen et bilde av dette her? Søkte lenge på corradoforumet til canada, men fant ingen bilde av selve stedet slangen er. Og avfallet? Hvor gjør jeg av det?
User avatar
Kisseg60
Posts: 1507
Joined: 13 Dec 2006, 18:57
Location: Nesodden

Post by Kisseg60 »

jeg kan ta et bildet til deg i mårra.! sitter på førersiden.
og rett på innersiden av fangern. men bildet kommer i mårra.

Den kamle kjølevæsken skal egentlig hives som spes avfall. men du kan sikkrt bare "miste" det på bakken. (det sa ikke jeg) :wink:
Post Reply