Skal du bare ta ventiltetninger er ikke det noe stor jobb om toppen er ute. Du trenger en ventilfjærklemme (biltema?), en skrutrekker med magnet og noen minutter per ventil. Ta ut ventilløfterne og sett på klemma. Klem sammen og kakk forsiktig på "ventillåserne" .. Det er to små halvmåner som sitter rundt ventilstammen og holder alt på plass. Bruk skrutrekkeren med magnet for å løfte de ut. Løsne så ventilfjærklemma og du kan ta ut fjærsete og fjærer. Så trenger du en nebbtang og du kan ta ut den gamle ventiltetningen. Så er det bare å sette den nye på plass og montere alt igjen.. Klemme sammen fjærene og montere "ventillåsene" ved hjelp av magnetisk skrutrekker..
Her har du en fin guide på norsk som jeg brukte..
http://www.calibra.no/howto.aspx?id=23
Ventilstyringene slites jo også, men de sjekker du ved å løsne ventilen på måten beskrevet ovenfor, dra den en del ut i "åpen" posisjon og se om det er noe slark.. Mener å huske at opptil 1mm går greit. På min nesten 260000km motor trengte jeg ikke nye.
Eksosventilene kan du feste forsiktig i en sånn "tvinge" du har montert på benken eller lignende. Bruk noen små plankebiter mellom tvinga og ventilen slik at du ikke skader den. Så bruker du en slik for å rense de.. Ikke vær redd de er grisesolide..

Vet ikke om det var helt forståelig, men slik jeg gjorde det.. Ikke veldig vanskelig når du har toppen foran deg - da skjønner du fort hva som må til.