Page 20 of 22

Re: Ildmars corrado

Posted: 11 Jun 2010, 13:14
by wormy
Spørs hva du har tenkt å gjøre..
Skal du bare ta ventiltetninger er ikke det noe stor jobb om toppen er ute. Du trenger en ventilfjærklemme (biltema?), en skrutrekker med magnet og noen minutter per ventil. Ta ut ventilløfterne og sett på klemma. Klem sammen og kakk forsiktig på "ventillåserne" .. Det er to små halvmåner som sitter rundt ventilstammen og holder alt på plass. Bruk skrutrekkeren med magnet for å løfte de ut. Løsne så ventilfjærklemma og du kan ta ut fjærsete og fjærer. Så trenger du en nebbtang og du kan ta ut den gamle ventiltetningen. Så er det bare å sette den nye på plass og montere alt igjen.. Klemme sammen fjærene og montere "ventillåsene" ved hjelp av magnetisk skrutrekker..

Her har du en fin guide på norsk som jeg brukte..
http://www.calibra.no/howto.aspx?id=23


Ventilstyringene slites jo også, men de sjekker du ved å løsne ventilen på måten beskrevet ovenfor, dra den en del ut i "åpen" posisjon og se om det er noe slark.. Mener å huske at opptil 1mm går greit. På min nesten 260000km motor trengte jeg ikke nye.

Eksosventilene kan du feste forsiktig i en sånn "tvinge" du har montert på benken eller lignende. Bruk noen små plankebiter mellom tvinga og ventilen slik at du ikke skader den. Så bruker du en slik for å rense de.. Ikke vær redd de er grisesolide.. ;)
Image


Vet ikke om det var helt forståelig, men slik jeg gjorde det.. Ikke veldig vanskelig når du har toppen foran deg - da skjønner du fort hva som må til.

Re: Ildmars corrado

Posted: 11 Jun 2010, 15:17
by ildmar
supert! skjønte hvordan jeg skulle gjøre det nå ja :)
tusen takk!

Re: Ildmars corrado

Posted: 01 Jul 2010, 12:27
by ildmar
når det gjelder timing av motoren før jeg tar av toppen ... er det noen flere hjul en kun kamdrevet jeg trenger og merke?
Trenger man å ta av det nederste dekselet?:)

Re: Ildmars corrado

Posted: 03 Jul 2010, 01:06
by ildmar
noen som kan svare?

Re: Ildmars corrado

Posted: 03 Jul 2010, 11:19
by Kisseg60
Du må merke kammen, det nederste drevet som sitter på veiva og tenningshjulet, det siste store hjulet som sitter mellom de to andre.

Re: Ildmars corrado

Posted: 08 Jul 2010, 13:17
by ildmar
Fant også i dag en ny metall "flis" inne ved ventilen... har tidligere funnet en i bunpanna men den var mye mer solid.. lignet litt på et lite rør igrunn... men kan dette være biter i fra g-laderen?

Re: Ildmars corrado

Posted: 26 Jul 2010, 18:16
by ildmar
Nå er jeg F*** meg lei... skulle montere toppen i dag det gikk jo greit fram til jeg skulle på regreim. da ble det bare tull ...
for når jeg fikk det på og timingen var riktig skulle jeg prøve å dra rundt motoren... da hører jeg bare *krrrr* og da går kamdrevet rundt men reima blir ikke med... så såg jeg litt rundt og da fikk jeg løst det så motoren kunne dras vanlig rundt med riktig timing. så jeg moterte dynamo og reima til den og den servopumpe reima... og skulle prøve å dra rundt da for å se om det var OK men da skjedde det samme... regreima hang fast. men vet ikke hva den henger fast i :( så nå er det nok for i dag! fisken kaller..
men tar gjerne i mot tips?

Re: Ildmars corrado

Posted: 28 Jul 2010, 01:06
by wormy
Er ikke så mye den kan henge fast i som jeg kommer på..? Høres ut som om du ikke har stramma nok synes jeg..
Prøv å få "slakken" på registerreima på den sida der strammehjulet er, sånn at du får stramme den ordentlig.
Strammeren skal forøvrig "strammes" med klokka, ikke mot. Jeg bruker bare en tang inni de to hullene i strammehjulet for å vri den "så hardt jeg kan", så skrur jeg mutteren fast. Da bruker det å bli riktig for min del iallefall - sånn at reima kan vris 90 grader mellom kamdrev og oljepumpe/fordelerdrev.

Re: Ildmars corrado

Posted: 28 Jul 2010, 01:56
by ildmar
wormy wrote:Er ikke så mye den kan henge fast i som jeg kommer på..? Høres ut som om du ikke har stramma nok synes jeg..
Prøv å få "slakken" på registerreima på den sida der strammehjulet er, sånn at du får stramme den ordentlig.
Strammeren skal forøvrig "strammes" med klokka, ikke mot. Jeg bruker bare en tang inni de to hullene i strammehjulet for å vri den "så hardt jeg kan", så skrur jeg mutteren fast. Da bruker det å bli riktig for min del iallefall - sånn at reima kan vris 90 grader mellom kamdrev og oljepumpe/fordelerdrev.
Jepp fant ut det når jeg så på det i dag... :) fikk lånt meg et slik stramme verktøy og da gikk det lekende lett :)

Fikk også montert resten i dag... og selfølgelig skal det jo ryke noe da :evil: da ble det en lekasje på kjølevannet ved radiatoren et sted men har ikke klart å fått lokalisert det enda... Så ga det seg etterhvert og dermed prøvde jeg å starte opp... dette endte med at bilen bare står å hoster, hørtes egentlig ut som et gammalt lokmotiv. Men bare så vidt man treffer gassen så går den rent igjen :? Har jo funnet ut at jeg har dårlige plugg-ledninger så det kan jo kanskje være litt av årsaken?

Også oppdaget jeg en jordingskabel som sitter like ved vindusvisker motoren... som var av. hva er det denne er til og hvor skal egentlig andre siden av den sitte? har ikke kamera akkurat nå så får ikke tatt noen bilder..

Men noe positivt har jeg fått ut av det her også ... bilen har nå slutta og ånde så mye olje som den gjorde før :)

Re: Ildmars corrado

Posted: 28 Jul 2010, 13:52
by ildmar
Prøvde og koble ut ISV'en i dag, og da gikk bilen ganske rent.. eneste var at den var litt ujevn på tomgang men dette er vel normalt når isv er koblett ut.. Men skal den være helt lukka når den ikke sitter på? får prøvde å blåse gjennom den før jeg monterte den og da var den helt åpen.

Re: Ildmars corrado

Posted: 28 Jul 2010, 23:36
by ildmar
I dag var første turen corradoen så dagslys på VELDIG lenge.. og det varte vel kanskje et kvarter.. også begynte den å koke :cry: så jeg lurte på hva som er di vanligste feilene når bilen koker? skulle gjerne hatt svar på det så fort som mulig :)

Re: Ildmars corrado

Posted: 29 Jul 2010, 01:16
by BlackDragon07
En av grunnene kan være at det er luft i systemet, eller at vannmengden/nivået er for lavt.

Re: Ildmars corrado

Posted: 29 Jul 2010, 19:07
by ildmar
BlackDragon07 wrote:En av grunnene kan være at det er luft i systemet, eller at vannmengden/nivået er for lavt.
Nå skal det egentlig ikke være for lite væske på bilen. var ikke det når jeg begynte å kjøre i dag hvertfall... men det virker som om det kommer no sikkelig mye damp under panseret for når jeg tar det opp så er det glovarmt og ganske så rått/bløtt :? Kan det være at det er tett radiator eller at det er hull på radiator som gjør det? drypper ikke fra bilen...

Re: Ildmars corrado

Posted: 01 Aug 2010, 17:14
by Oekern
Hvordan kjennes slangene fra radiator ut? Er de stapp fulle eller får du glemt dem flate?
Høres nesten ut som du ikke har sirkulasjon i systemet ditt. Men da skulle det vel strengt talt ha lekki en stand p.g.a trykket der den
eventuelle blokkeringen ville vært..

Re: Ildmars corrado

Posted: 01 Aug 2010, 23:17
by ildmar
Oekern wrote:Hvordan kjennes slangene fra radiator ut? Er de stapp fulle eller får du glemt dem flate?
Høres nesten ut som du ikke har sirkulasjon i systemet ditt. Men da skulle det vel strengt talt ha lekki en stand p.g.a trykket der den
eventuelle blokkeringen ville vært..
jepp skulle tru det... men prøvde å spylle gjennom radiatoren og det kom jo utigjen med engang.. og det er ganske så harde rør ja..
når jeg står stille så ser jeg at det ryker ut av grillen også..

Men over til noe annet. har et lite problem med at bilen min drar så stopper å drar ved ca 3500 så går den sakte opp til rundt 4000+ også drar den igjen... ISV'en min er kaput.. kan dette ha noe med saken og gjøre? eller er det at den ikke får nok bensin fort nok?