Page 22 of 30

Re: Økern´s Corrado G60

Posted: 27 Jun 2015, 16:42
by Oekern
Ja det er ganske ålreit når nesten alt er nytt. Har kosta flesk da..
Troor ikke en annen plate vil gjøre noe forskjell da den jeg har er så grunn som den kan.
Den må jo ha en viss str p.g.a inn/utløp. Så utslaget er den orginale kjøleren.
Har dog satt på den gamle igjen så det passer.

Fikk jaggu ordna problemet med servopumpa også. Etter et tips tok jeg og dro ut braketten fra den
gamle pumpa, som hjulet festes i, fra akslingen og satte over på den nye pumpa. Og det utligna alt.
Så det var jo særs enkelt!

Image
Image

Hadde lyst til og stramme veivbolten mens motoren stod i stativet. Litt redd for at den bryter for mye mot registeret når bilen
står på bakken. Etter mye sværting med forskjellige latmansarmer og dritsvær pumpe tang måtte man gi opp. Her må det
spesialverktøy rundt. Ringte møller, men de kunne ikke låne ut og å kjøpe nytt ville blitt sjukt dyrt for bare en bolt.
Sigurd tok da likesågodt og laga det cøstum. Fungerte som bara det :mrgreen:
Image
Image

Så når da 2 problemer er løst må det jo dukke opp noe annet !
På toppen jeg har nå er det større høl til olje tilførsel til kompressor enn på gamle toppen. Så koblinga
jeg har passer ikke. (Fulgte ikke med på toppen jeg kjøpte)
Så jeg må ha en ny en men tror ratt jeg må ha den til sensoren ny også da jeg tror hølet i den jeg har blir da for lite
til en større kobling.. Noen som vet hva jeg må ha/fra hvem bil ?
Image
Image

Noen som vet om man får tak i litt finre ting til og blende høl med ?
Image

Ellers så er dette ståa nå. Nå er ferie uka mi over så får ikke gjort noe mer på en par-tre uker.
Image
Image
Image
Image

(Og ja, jeg skal bytte hjulet på dynamo´n)

Re: Økern´s Corrado G60

Posted: 29 Jun 2015, 08:27
by wormy
Kult at du fant ut av det - trodde du måtte ut med selve akslen jeg, men genialt at man bare kunne bytte flensen!
Og smart triks til veivbolten - må nok lage meg noe lignende selv. :wink:

Hva slags motor/bil er toppen din fra? Hva er evt delenummeret på den? Er kun ett delenummer på den banjo-skrue-adapter-saken, så skal i teorien bare være én mulighet.

Peneste alternativet for å blende igjen slike hull er å sveise de. Selv kjøpte jeg en 20-30cm med solid aluminiumstang i ca riktig størrelse, som jeg brukte til å blende slikt. Da slipper du iallfall at bolthodet "stikker ut".

Re: Økern´s Corrado G60

Posted: 29 Jun 2015, 10:55
by Oekern
Ja det med servopumpa var genialt. Blei ganske letta når det var SÅ enkelt.
Delenr på toppen er 037103373a (?) Litt usikker på hvem bil den er ifra..
Ja jeg hadde aldri trodd det skulle være forskjellige str på det hølet der :roll:
Ja riktig, da får jeg se hva jeg ender opp med m.t.p blending.

Re: Økern´s Corrado G60

Posted: 29 Jun 2015, 12:35
by wormy
Hmm.. Skal være en normal G60 topp det, da.. :?
Hva er størrelsen på gjengene på "bolten" du prøvde skru inn? Mål diameter med skyvelær eller noe bare. Kan se litt hva jeg har liggende.

Re: Økern´s Corrado G60

Posted: 29 Jun 2015, 16:37
by Oekern
Jeg var jo selvfølgelig dum nok til ikke og sjekke det!
Fant ut dette ved ren tilfeldighet i oppryddning rett før jeg dro..
T r o r den jeg har er 6mm og at jeg trenger 8mm.

Re: Økern´s Corrado G60

Posted: 29 Jun 2015, 19:50
by wormy
Oekern wrote:Jeg var jo selvfølgelig dum nok til ikke og sjekke det!
Fant ut dette ved ren tilfeldighet i oppryddning rett før jeg dro..
T r o r den jeg har er 6mm og at jeg trenger 8mm.
Hørtes lite ut.. Tipper du har 8mm (minimum),og skal ha 10 :p

Re: Økern´s Corrado G60

Posted: 03 Jul 2015, 11:03
by Oekern
Det er nok den gamle toppen som det har vært kødda med før.
Fikk fattern til og måle innvendig i hølet på nye toppen - og det er 10mm.
Etter hva jeg har fått vite ble alle topper laget med 10mm.
Blei litt lett nå

Re: Økern´s Corrado G60

Posted: 03 Jul 2015, 13:09
by wormy
Aah, så bra!
Da har jeg nok liggende det du trenger hvis vil jeg skal sende det. Bare å komme med en liste på hva du trenger eventuelt. :)

Re: Økern´s Corrado G60

Posted: 06 Jul 2015, 18:32
by Oekern
Ja, det var veldig bra! hehe
Takker og bukker så mye for tilbudet, men jeg har kjøpt den ny.
Måtte bestille noe anna småtteri så da var det så enkelt og bare ta den med i samma slengen :roll:

Re: Økern´s Corrado G60

Posted: 28 Jul 2015, 22:42
by Oekern
Da har jeg endelig kommet lengre.!
Har sliti som F med og finne ut av hullet i toppen. Det viste seg at det er M12x1.5 det er borret opp til.
INGEN her til lands har overgang som er metrisk til metrisk. Fittings of norway kom dog opp med en løsning.
Blei mye kobling på kobling, men skal være en fin fin løsning til jeg får likt adapter som det orginale, men med
riktige gjenger. Dette må bestilles fra utlandet og nå er jeg så utolmodig så jeg bare kjører på med midlertidlig
løsning fra fittings of norway.

All klaring er god klaring;
Image

Fikk løfta inn motor i går og har begynnt montering idag.
Har noen spørsmål; er begge disse to til jording på starteren ?
Image

Denne kontakten skal inn på starteren. Mot girkassa har jeg 2 pinner den kan tres på samt jeg har en pinne
på radiator-siden den kan tres på. Hvor skal den ?
Image

(Jeg har "ny" starter og merka seff ikke den gamle)
Da jeg bytta vakumslangen til ECU´n måtte jeg rive opp varmeisolasjonen som sitter helt øverst i
torpedo-veggen. Der dukka denne kontakten opp. Noen som vet hva denne er til ?
Image

Ellers så er dette ståa nå;
Image

Re: Økern´s Corrado G60

Posted: 29 Jul 2015, 23:07
by Oekern
Idag har man kommet enda lengre.
Fikk på plass ekstern oljekjøler. Det var meget trangt mellom IC og 180 graders bendet fra kompressoren,
men det gikk da seg til. Fikk den meget godt plassert også syns jeg.
Måtte dog kutte endel i frontseksjonen, men pytt pytt.
Image
Image
Image

Etter dette ble div. væsker fyllt på, priming av olje (for og få oljetrykk før oppstart) og påfylling av bensin gjort.
Så starta den jaggu meg ! :mrgreen:
Har også kjørt inn kammen og fått justert tenninga (7 grader)
Alt later til og være i sin skjønneste orden, foruten om en lekasje.
Det ser ut som at denne kommer fra simringen bak flensen til drivaksel passasjerside. Så får bestille ny og
bytte denne og se om det blir tørt. Så får ikke tatt noen prøve tur enda.. Kunne vært mye værre dog !
Har en video fra oppstart som nabo´n tok, men har denne bare på facebook. Den skal komme opp om du følger
denne lenken;
https://www.facebook.com/magnus.lundgre ... nref=story

Må nok en gang rette en S T O R takk til Sigurd som har hjulpet til !

Re: Økern´s Corrado G60

Posted: 29 Jul 2015, 23:12
by BlackDragon07
Grattis med motor oppstart :D :D
Du har en ganske strøken motor nå :D
Hvorfor plasserte du ikke bare oljekjøleren til høyre for radiatoren? (når du står foran bilen)

Re: Økern´s Corrado G60

Posted: 30 Jul 2015, 02:36
by Mouh
gratulerer så mye med oppstarten!
dette blir jo knallbra! ;)

Re: Økern´s Corrado G60

Posted: 30 Jul 2015, 10:54
by Oekern
Takk for det :) !
Var grådig morro når motoren starta. Er lenge si jeg har glist så fært, hehe.
Tror faktisk jeg gliste mer når Corrado´n starta enn når jeg fikk meg leilighet.

Litt usikker på hva du mener med til høyre for radiatoren Kenneth.
Tenker du fortsatt ved frontseksjonen så er det ikke plass mot høyre for der
den står nå da den butter i lykta. Man kan kanskje få den lengre til høyre om man setter den mye lavere,
men da er den på et sted hvor frontfanger er tett så da får man ikke like mye kjøling (luft)
Fant ei noe egnet sted hvor den orginale IC er plassert. Får sette tutene der istedet.

Re: Økern´s Corrado G60

Posted: 30 Jul 2015, 11:51
by wormy
Grattis med oppstart! :mrgreen:

Nå som det begynner komme Corradoer på veien igjen, burde jeg snart få ut fingeren på min også...