Page 4 of 6

Re: Prosjekt: 8V G60

Posted: 06 Nov 2009, 18:10
by Mouh
hehe, ja det var en real liste du hadde der ;)

blir spennende !

Re: Prosjekt: 8V G60

Posted: 06 Nov 2009, 18:40
by wormy
Glemte jo å skrive opp nye bremser.. Tenkte BlackDiamond skiver+klosser foran og bak, samt nye hjullagre når jeg først er i gang.. :?

Re: Prosjekt: 8V G60

Posted: 06 Nov 2009, 20:04
by BlackDragon07
Dette prosjektet blir bare større og større :wink:
Nesten så du skulle hatt et annet karoseri å satt det inn i :wink:
Kult om du hadde fått det istand til våren :twisted:

Hva oppnår man med et lettet svinghjul og hvordan balanserer man det?

Re: Prosjekt: 8V G60

Posted: 06 Nov 2009, 21:31
by wormy
Lettere svinghjul gir vel ingen effekt i for seg, men gjør (etter som jeg har skjønt) motoren mer turtallsvillig. (Raskere opp/ned i turtall.)
Har hørt flere forklaringer, men klarer ikke helt å videreformidle det de innebar.. Men jeg konkluderte iallefall med at det var noe jeg hadde lyst på ;)

Svinghjulet er balansert når det ble lettet, men jeg tenkte å balansere hele bunndelen..
Dvs at jeg monterer svinghjul og reimhjul/svingningsdemper (regner jeg med) og så får jeg et motorverksted til å avbalansere det. Det for at motoren skal gå helt jevnt rundt. Jeg liker turtall, så da sier det seg jo selv at jo mer balansert bunndelen er, jo bedre.. :)

Re: Prosjekt: 8V G60

Posted: 06 Nov 2009, 22:43
by Mouh
et lettere svinghjul er letter å dra rundt, ergo det tar mindre tid å komme opp i samme turtall som en bil med samme svinghjul.

Re: Prosjekt: 8V G60

Posted: 07 Nov 2009, 09:33
by Ron
en motor med lettere svinghjul vil bli latere på mellomregistret, senere topp NM.

Re: Prosjekt: 8V G60

Posted: 03 Dec 2009, 04:28
by wormy
Har nå sanket en del deler som ligger klart:
264/278 kam med 11.75/10.99mm løft
1.9 liter nyborret blokk med smidde stempler, 9:1 kompresjon. Frisert plass til underspyling for så å balansere stemplene
Portet topp med større ventiler, forsterka ventilfjærer
333cc dyser
Forsterkede rådelager og veivlager
G-werks grenrør og katerstatningsrør
Skvalpedeksel i bunnpanne
Ny oljepumpe
Lettet svinghjul
Forsterket clutch
Ekstern oljekjøler
Solid BBM fremre motorfeste

Vibratech stive bakre motorfester (fast road versjonen) bestilles så snart det nærmer seg montering.

Må bare klare å avse noen kroner til balansering/polering av veiv.. Er det det står på nå. :?
Har også alt av pakninger/regreim/andre ting jeg trenger liggende hjemme.. (Utenom en ABF toppakning jeg kjøper når jeg har ordnet veiva.)

Har også mye annet liggende hjemme som skal på bilen i løpet av vinteren - om jeg får tid.
- Nye styrestag med endeledd
- Nye bærekuler
- Nye "øyebolter" til stabstag
- Nye polyforinger all-round
- Nye hjullager all-round
- Nye "foringer" eller hva du kaller det til støtdemperne foran oppe i dempertårnet. "Front strut mount kit" heter det vel på engelsk.

Nærmer seg vel også bestilling av BlackDiamond bremser også tenker jeg, om ingen har noe negativt å si om de.. (Får komplett sett for 1000kr mer enn orginalt koster, så hvorfor ikke..)
Får se om lommeboken er villig til å gå med på KW variant 2/3 coiloversett også.. Må nok prioritere en intercoolerløsning, så får se hva det blir til tilslutt.. :wink:

Re: Prosjekt: 8V G60

Posted: 03 Dec 2009, 14:36
by Mouh
det høres ut som om du har det meste klart ;)
spennende saker ;)

Re: Prosjekt: 8V G60

Posted: 03 Dec 2009, 16:13
by Kisseg60
Ja. gleder meg til å se dette ta skikkelig form :mrgreen:

Re: Prosjekt: 8V G60

Posted: 03 Dec 2009, 16:48
by BlackDragon07
Blir kjempe bra det her :mrgreen:
Spent på hvordan bilen din vil bli med dette i, regner jeg med :wink:

Hvilke tanker har du rundt en løsning på intercooler?

Re: Prosjekt: 8V G60

Posted: 03 Dec 2009, 16:58
by Polo Classic
wormy wrote:Har nå sanket en del deler som ligger klart:
264/278 kam med 11.75/10.99mm løft
1.9 liter nyborret blokk med smidde stempler, 9:1 kompresjon. Frisert plass til underspyling for så å balansere stemplene
Portet topp med større ventiler, forsterka ventilfjærer
G-werks grenrør og katerstatningsrør
Det er her nøkkelen til effekt ligger

Blir spennende å se det oppe og går. Bør ha god effekt fra 4000 rpm og opp. Burde være et greit 240-260 hk oppsett dette

Re: Prosjekt: 8V G60

Posted: 03 Dec 2009, 17:37
by wormy
Polo Classic wrote: Det er her nøkkelen til effekt ligger

Blir spennende å se det oppe og går. Bør ha god effekt fra 4000 rpm og opp. Burde være et greit 240-260 hk oppsett dette
Sånt man liker å høre! :twisted:
BlackDragon07 wrote: Hvilke tanker har du rundt en løsning på intercooler?
Står mellom å space ut radiatoren for å montere en FMIC der, eller AWIC.. (Luft/vann intercooler).
Ikke helt sikker på hva jeg skal gå for enda.

Re: Prosjekt: 8V G60

Posted: 06 Dec 2009, 11:04
by Sigurd
Detta blir jo skikkelig gromt! Blir spennende å følge med videre :)

Re: Prosjekt: 8V G60

Posted: 06 Dec 2009, 18:43
by wormy
Lite penger om dagen (fylla har skylda :roll: ), så har ikke fått gjort noe særlig. Henta hjem toppen, og skal bytte ventiltetninger på den så snart jeg får lånt meg verktøy til det.
Men har skrudd av gasspjeldet fra reservemotoren - tenkte å "optimalisere" det litt. Har også ventildeksel/innsug som trenger litt jobbing i nærmere fremtid. :wink:

Image

Image

Image

Tror jeg må gå over litt mer med dremel, er ca 0.1mm klaring mellom kam/topp enkelte steder..
Image

Image

Image

Re: Prosjekt: 8V G60

Posted: 06 Dec 2009, 21:34
by Kisseg60
Stilig når man må slipe spor rundt ventilløftern fordi det er så høyt løft. :mrgreen: