Page 1 of 1

Bensinkutt ved høytturtall og høy temp på motor.

Posted: 06 Jun 2008, 15:42
by glennern
Når motor er ca 120 grader og jeg har høyt turtall 5500 - 6000 rpm får jeg bensinkutt. Eller jeg tror det er det hvertfall.
Bilen bobler og mister effekt.
Når motoren er ved 95-100 grader er ikke dette noe problem.
Dette skjedde også etter at jeg byttet til 65mm ladehjul. Kan dette ha noe sammenheng?
Kanskje noe med tempraturen ute også?

Re: Bensinkutt ved høytturtall og høy temp på motor.

Posted: 06 Jun 2008, 15:55
by Oekern
Når dette bensinkuttet skjer, (eller hva det nå er), gir motoren helt opp,? Ingen ulyder eller noe, den bare gir helt opp, akkurat som den skulle vært i fri gir,?

Re: Bensinkutt ved høytturtall og høy temp på motor.

Posted: 06 Jun 2008, 16:20
by glennern
Oekern wrote:Når dette bensinkuttet skjer, (eller hva det nå er), gir motoren helt opp,? Ingen ulyder eller noe, den bare gir helt opp, akkurat som den skulle vært i fri gir,?
Ingen ulyder nei. Den slutter å dra javnt, og den bobler eller smeller/putrer fra eksosen.
Ikke som den var i fri som du nevner. Har aldri høyt turtall i fri jeg!

Re: Bensinkutt ved høytturtall og høy temp på motor.

Posted: 06 Jun 2008, 19:42
by BlackDragon07
glennern wrote:Når motor er ca 120 grader og jeg har høyt turtall 5500 - 6000 rpm får jeg bensinkutt. Eller jeg tror det er det hvertfall.
Bilen bobler og mister effekt.
Når motoren er ved 95-100 grader er ikke dette noe problem.
Dette skjedde også etter at jeg byttet til 65mm ladehjul. Kan dette ha noe sammenheng?
Kanskje noe med tempraturen ute også?
120 grader i motoren er vel ikke det beste for den. Har du montert på en oljekjøler da?
med 65mm ladehjul så blir det en utrolig belastning på kompressoren din, er det lenge siden du har overhalt den og satte du det på like etter forrige gang du overhalte den?

Minste anbefalte ladehjul er 70mm.

Re: Bensinkutt ved høytturtall og høy temp på motor.

Posted: 06 Jun 2008, 19:53
by glennern
Har ikke oljekjøler enda. Men det kommer. Ved litt hard kjøring blir motor fort 130 grader. så da tar jeg det veldig rolig. Setter vifte på fullt når den nærmer seg 110 jeg.
Komp er sjekket av Polo Classic og skal være ok. Trenger ingen overhalling enda. Det er forsterkede lager i den og reima er nylig byttet.
Ved 65mm ladehjul er det bare å ta service oftere. I så fall om den ryker så blir det lysholm på meg :-)
Men fy så morro det er med det momentet med 65mm. hehe

Re: Bensinkutt ved høytturtall og høy temp på motor.

Posted: 06 Jun 2008, 20:03
by BlackDragon07
glennern wrote:Har ikke oljekjøler enda. Men det kommer. Ved litt hard kjøring blir motor fort 130 grader. så da tar jeg det veldig rolig. Setter vifte på fullt når den nærmer seg 110 jeg.
Komp er sjekket av Polo Classic og skal være ok. Trenger ingen overhalling enda. Det er forsterkede lager i den og reima er nylig byttet.
Ved 65mm ladehjul er det bare å ta service oftere. I så fall om den ryker så blir det lysholm på meg :-)
Men fy så morro det er med det momentet med 65mm. hehe
Du kan enkelt sjekke kompressoren selv, gå inn på you tube og søk på corrado G-60. Da finner du en flott snutt fra 80-tallet om hvordan du gjør det.

Her: http://youtube.com/watch?v=6bswDjsmP_w

130grader?? Det er jo veldig mye da. Har du sjekket om en av oljesensorene er ødelagt? Sitter 3stk av de.
Den ene på min gamle var ødelagt og da fikk jeg veldig fort høy motor temp ved litt aktiv kjøring. Etter jeg byttet den så holdt den seg innenfor 90-100grader.

Hadde 68mm på min gamle en periode før jeg gikk opp til 70mm, men det var veldig moro det ja. Merkes nok enda bedre med et på 65mm :mrgreen:

Re: Bensinkutt ved høytturtall og høy temp på motor.

Posted: 06 Jun 2008, 22:35
by glennern
G-lader holder jeg meg unna. Bedre å bruke folk med erfaring og som kan det.
Det kan kanskje være følere også ja. Noen som vet hvor disse sitter el? Prøve å bytte de kanskje.
Tempen går fort ned igjen også da ved veldig rolig kjøing.

Re: Bensinkutt ved høytturtall og høy temp på motor.

Posted: 07 Jun 2008, 12:38
by BlackDragon07
glennern wrote:G-lader holder jeg meg unna. Bedre å bruke folk med erfaring og som kan det.
Det kan kanskje være følere også ja. Noen som vet hvor disse sitter el? Prøve å bytte de kanskje.
Tempen går fort ned igjen også da ved veldig rolig kjøing.
Se på den linken jeg skrev, enkelt.
Når du står rett foran motoren med hodet nedi så har du den ene sensoren like bak fordeler lokket, nr2 sitter på høyre side av motoren, nr3 sitter på baksiden. En stund siden jeg har gjort det så jeg husker ikke helt hvor nr3 sitter hen.

Feil funnet :-)

Posted: 13 Jun 2008, 15:02
by glennern
Lekk i vacum til ECU :-)
Festet bedre med klemme. Funker fint nå.

Re: Feil funnet :-)

Posted: 13 Jun 2008, 17:40
by Mouh
glennern wrote:Lekk i vacum til ECU :-)
Festet bedre med klemme. Funker fint nå.
så bra! ;)

da er det kanskje også på tide og bytte den slangen da ;)

Re: Feil funnet :-)

Posted: 13 Jun 2008, 19:50
by glennern
Mouh wrote:
glennern wrote:Lekk i vacum til ECU :-)
Festet bedre med klemme. Funker fint nå.
så bra! ;)

da er det kanskje også på tide og bytte den slangen da ;)
Den ble byttet da jeg hadde bilen inne for tenningsjustering. Den var mårken. Håper bare den er 100mm...
Eller var det ikke sånn?

Re: Feil funnet :-)

Posted: 13 Jun 2008, 21:40
by Mouh
glennern wrote:
Mouh wrote:
glennern wrote:Lekk i vacum til ECU :-)
Festet bedre med klemme. Funker fint nå.
så bra! ;)

da er det kanskje også på tide og bytte den slangen da ;)
Den ble byttet da jeg hadde bilen inne for tenningsjustering. Den var mårken. Håper bare den er 100mm...
Eller var det ikke sånn?
vel ikke 100mm ;) men 1000mm
10cm blir lit lite ;)