Page 31 of 33

Re: Økern´s Corrado

Posted: 20 Jul 2009, 13:50
by Oekern
Mouh wrote:http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=161320 <-- der har du !!!!

blokk - 500,-
Toppen - 700,-
Pent !
Prøvde og ringe nå, men han er fraværende til 25. Får prøve igjen da :D
Takk forresten :D

Re: Økern´s Corrado

Posted: 22 Jul 2009, 19:56
by Oekern
Da har jeg gått til innkjøp av Dremel.
Anbefaler ALLE som vil ha shiny motor deler om og kjøpe det. Verdt hver eneste krone.

Det eneste jeg lurer på, er at etter jeg får av møkka så ser det ut som om det er et tonn av bulker på den.
Jeg har ikke sjans til og kjenne noen ujevnheter, så det er kanskje fordi den er ulakka at det er sån ?
Eller er det jeg som har ujevnt press så det faktisk er bulker/ujevnheter der som ikke går vekk ? :o
Image

Re: Økern´s Corrado

Posted: 23 Jul 2009, 13:07
by corradochris
Det er nok bare små bulker som ble laget når G-Laderen ble laget :)

Re: Økern´s Corrado

Posted: 27 Jul 2009, 18:41
by jonasfritsch
det er luftbobler i materealet etter støpingen. du skal holde på noen år for å få det bort gitt..

Re: Økern´s Corrado

Posted: 28 Jul 2009, 07:52
by glennern
LOL :D

Re: Økern´s Corrado

Posted: 28 Jul 2009, 14:15
by corradochris
Kanskje ikke akkurat flere år men... :lol:

Re: Økern´s Corrado

Posted: 03 Aug 2009, 15:18
by Oekern
Da er jeg (godt?) i gang med og skru av toppen til tross for at jeg ikke fant igjen guiden som Wormy la ut her på forumet, men nå har jeg kommet til det punktet jeg hverken skjønner en dritt og har nåya for og gjøra selv..
Jeg har fått løsta alt som må løstnes, så sant ikke den skruene dere ser nederst på det her bildet må av ? Sitter en tilsvarende på andre sia også.

Image

For og løsne reg reima så må jeg løsne strammehjulet ?
Strammehjulet sitter neden for kamdrevet ?
Hva er det jeg skal merke ?
Nå ser jeg at pila på kamdrevet ligger ca kl 14.00. Altså "eiken" på kamdrevet til høyre for kl 12.00

På den guiden som Wormy la ut stod det noe om at det var jækla viktig og skru av muttera til toppdekselet riktig, eller så vrei den seg ?
Ser jeg lett hvem som er de strekkboltene når jeg har fått vekk toppdekselet som holder toppen på plass ?

Jeg må ta en pause nå fram til ca 18.00. Har andre ting og gjøra idag også..
Hadde vært knallbra om noen hadde rekki og skrive svar på dette så jeg får gjort dette idag !
Da jeg ikke har tid resten av uka (jobb)

Er det de nederste hjulet vi ser her som er strammehjulet ?
Image

Jeg har skikkelig nåya for alt som har med timing og gjøre. Så please help :D

Re: Økern´s Corrado

Posted: 03 Aug 2009, 17:31
by wormy
Oekern wrote: Jeg har fått løsta alt som må løstnes, så sant ikke den skruene dere ser nederst på det her bildet må av ? Sitter en tilsvarende på andre sia også.
Mutteren på toppdekslet må av, men den umbrako(?)skruen trenger du ikke bekymre deg for (enda..)
Oekern wrote: For og løsne reg reima så må jeg løsne strammehjulet ?
Strammehjulet sitter neden for kamdrevet ?
Hva er det jeg skal merke ?
Ja, strammehjulet er det nederste på det bildet ditt.
Det enkleste er vel om du setter motoren slik at stempel #1 (nærmest registerreima) er på toppen.

Skal prøve å forklare det litt..:
Når motoren er på øvre dødpunkt, skal de orginale merkene være slik:

Du skal kunne stikke en spiker e.l. inn her..
Image

Og treffe tappen her...
Image

Da skal merket på reimhjulet på veiva treffe et punkt på dekslet..
Image

Det midterste tannhjulet trenger du ikke bry deg om, da fordeleren mest sannsynlig er skrudd på uten tanke på tannhjulet i senere tid.
Tar du av fordelerlokket skal det se slik ut.. (Tar du av "støvkappa" ser du et merke i fordeleren.) Dette er "grovjustering" av tenninga..
Image

Tar du av "gummiproppen" på girkassa skal det se ca slik ut.. +- noen få milimeter.. (Det er et lite merke på svinghjulet som skal treffe trekant-tappen på girkassa.. )
Image


Det jeg ville gjort, er å sette det slik. Altså vri hele motoren til det liner opp ca slik, så risse inn noen flere merker med en spiker/hvit tusj, eller lignende. Det for at det skal bli lettere i ettertid. Dette er spesielt viktig på det midterste tannhjulet. Da slipper du å måtte time opp bilen senere. Det kan jo alltids være lurt, men et merke på det midterste tannhjulet iforhold til f.eks. plata bak hjelper mye.
Oekern wrote: På den guiden som Wormy la ut stod det noe om at det var jækla viktig og skru av muttera til toppdekselet riktig, eller så vrei den seg ?
Ser jeg lett hvem som er de strekkboltene når jeg har fått vekk toppdekselet som holder toppen på plass ?
Det er ikke strekkbolter før du har tatt av topplokket. Strekkboltene kommer du først til når du har tatt ut kamakslen. Det er 10x 12kanta(?) "umbrakoskruer" som sitter litt dypt nedi toppen. Du kjenner dem igjen.

Ble bare en liten kjapp forklaring.. Nå er det pizza! :twisted:

Re: Økern´s Corrado

Posted: 03 Aug 2009, 18:09
by Oekern
Takk for svar !
Men jeg er ikke heelt med.
Får det første;
Jeg trodde merkinga på kamdrevet var en trekanta pil ? Og ikke de 2 "dottene" som du har bilde av ?
Og hvordan skal jeg få fløtta på detta greiene ? Ved og skru med den 12 kant pipa ?

Jeg ser ikke helt hvor det punktet er som spikeren skal treffe er ?
Er det veldig viktig og sjekke under fordeleren og girkassa nå ?

Re: Økern´s Corrado

Posted: 03 Aug 2009, 18:17
by wormy
Oekern wrote:Takk for svar !
Men jeg er ikke heelt med.
Får det første;
Jeg trodde merkinga på kamdrevet var en trekanta pil ? Og ikke de 2 "dottene" som du har bilde av ?
Orginalt har kamdrevet to markeringer. Ett sted har det en "dott", og et annet sted to "dotter". Du skal gå etter de to dottene.
Oekern wrote: Og hvordan skal jeg få fløtta på detta greiene ? Ved og skru med den 12 kant pipa ?
Enkleste er å ta ut tennpluggene (slik at det blir mindre motstand når du vrir på motoren), så bruker du skralle enten på veivakslen eller på kamdrevet.. Husk å skru i tennpluggene når du er ferdig. (Eller legg noe toalettpapir/e.l. i hullet) slik at det ikke fyller seg med drit.)
Oekern wrote: Jeg ser ikke helt hvor det punktet er som spikeren skal treffe er ?
Ser du på bildet ser du at det går relativt rett ned, så plutelig stikker det en tapp ut. Spikeren skal treffe denne.
Oekern wrote: Er det veldig viktig og sjekke under fordeleren og girkassa nå ?
Nei, bare marker det midterste hjulet. Det holder.

Re: Økern´s Corrado

Posted: 03 Aug 2009, 18:31
by Oekern
Takk !
Da får jeg bare prøve.

Re: Økern´s Corrado

Posted: 03 Aug 2009, 20:05
by Oekern
Ble ikke helt ferdig da tlf min gikk tom for strøm, a.k.a lyset mitt. (Kamera blitsen)
Tenkte og prøve videre uten lys og løsne fler strekkbolter, men neida. Det var neppe lurt.
Fikk ikke umbraco´n ordentlig på plass så dra dro jeg over gjengene.. Så da må jeg prøve og borre ut jævelen.
Prøve igjen til søndag eller noe.

Re: Økern´s Corrado

Posted: 03 Aug 2009, 20:48
by BlackDragon07
Skulle nesten laget en egen tråd for dette, en "How to" og klistret den?

Re: Økern´s Corrado

Posted: 03 Aug 2009, 23:15
by Oekern
Hvis de som kan det gidder så :roll:

Re: Økern´s Corrado

Posted: 08 Aug 2009, 18:11
by Oekern
Toppen er ikke ute enda.
Var en av de strekkboltene som jeg klarte og dra over så den ble halvveis rundt, men klarte heldigvis og få den ut !
Men så, på den sisste, så var den rundt fra før ! what the heff
Skukke forrundre meg om verksted idioten bilen min var hos sisst har brukt dem om igjen...
Har ikke sjans til og få den ut med umbraco og grisepigg er ikke så lett og få tak i her i bøgda har jeg finni ut.

Jeg har drivi og titta og skrudd litt på manifoild/insug idag og har kommet fram til at det er MYE enklere og løsne down pipe fra katalysator og ta ut hele dritten ?
Er jo bare klunder og nesten umulig og løsne insuget/manifoilden når den står i motoren..