Økern´s Corrado

En liten presentasjon av din bil!

Moderator: Moderators

User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: Økern´s Corrado

Post by Oekern »

Takk takk ;D
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
User avatar
Mouh
Über Admin
Posts: 1487
Joined: 30 Nov 2005, 22:50
Location: Voss
Contact:

Re: Økern´s Corrado

Post by Mouh »

Jeg har en slik en også hvis du skulle ønske og låne ;)
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: Økern´s Corrado

Post by Oekern »

Mouh wrote:Jeg har en slik en også hvis du skulle ønske og låne ;)
Du har det ja, hehe. Har alt du !
Det er notert. Det kan hende jeg kjøper en egen en, får sjå ann situasjonen litt
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: Økern´s Corrado

Post by Oekern »

Slanger til IC sitter som de skal. Jeg skal ikke påstå at det er 110% tett, men om det skulle være lekasje må denna være veldig liten.
Men litt rart at ladetrykksmåleren ikke ga noe utslag over 0 bar (om jeg husker og så riktig)

Får vel ta en komp. test ve.
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: Økern´s Corrado

Post by Oekern »

Jeg har ikke fått kjøpt meg måler til komperesjon enda.
Blitt for mye øl i det fine været denna uka :roll:
Men jeg har fått skrudd ut radiatoren og sjekka den. Den var i veldig fin stand, så lett igjennom og var ikke noe groms i den.

Jeg har skjønnt at det skal ligge litt olje i IC røra på G60.. Men skal det ligge utrolig mye olje i røra ?
Jeg måtte skru av IC røret som går til lydemperen til kompressoren, for og få ut vifta/radiator. Røret som var kobla til kompressor hadde jo en dam av olje i seg, er dette normalt ? Syns det var litt vææl mye.

Det er ingen som tilfeldigvis har et RSR utblås til salgs ?
Hadde vært greit og fått på plass dette nå i samma slengen, nå som jeg demontert endel og har godt plass og skru på.
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: Økern´s Corrado

Post by Oekern »

Da har jeg fått målt kompresjonen.
Det var ikke så veldig overraskende at verdiene ikke skulle være slik de skal :roll:
Rekkefølgen neden for er slik; Nr en er den ved dynamo, nr fire er den nærmest fordeleren.
Målte 3 ganger på alle.

Nr 1. Hoppa fra 8.0 til 8.4/5
Nr 2. Fra 7.1 --> 8.5 --> 9.2 :shock:
Nr 3. 8.1
Nr 4. 8.0 til 8.5

Jeg skjønner selv at noe er gærent, men hva ?
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: Økern´s Corrado

Post by wormy »

Gassen i bånn og varm motor?

Litt skeptisk til at de er såpass variable, men de er innenfor grensene. Med variabel mener jeg at de hopper opp/ned på samme sylinder.
Da jeg testa min var det ca 0.3 bar forskjell på alle 4 (tre klin like, en litt høyre), men mener at maskimalt avvik kan være 3 bar ifølge manualen..
(De fleste jeg har sett mener du bør overhale motoren om du har over 1.5 bar forskjell fra høyeste til laveste, da..)

Om du har gjort det med varm motor og gassen i bånn virker det som om du har ujevn kompresjon.
Mest vanlige årsaken til det er vel ventiler som henger, men jeg er ingen ekspert på ting "inni motoren" enda... (Stempelringer..?) :?
Er det ventilene, tipper jeg at løfterne dine henger litt.
Jeg hadde det problemet i vinter. Ujevn komp på 2 sylindre... Ujevn "motorbrems" i nedoverbakker osv.. :roll:
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: Økern´s Corrado

Post by Oekern »

Jeg bare dro på starteren, og kobla fra de andre plugghettene, så motoren ikke skulle fyre.
Forandrer dette saken ?
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: Økern´s Corrado

Post by wormy »

Ja, varm motor og bånn gass er vel det vanligste for å få nøyaktige tall.
Noen som dropper gassen, men de fleste har den inne. (Mer luft inn i sylinder.)
Varm motor gir jo også mest mulig realistisk scenario, da man bør vente til motor er varm før man "herjer".. :)

For best resultat skal man også visstnok ta ut alle pluggene samtidig, og koble fra bensinsikringa.
Vet ikke om det siste punktet her har alt for mye å si, men noen som mener det hjelper litt.
Bensinsikringa er jo uansett ikke dum, siden du slipper å fylle sylinder med bensin.
Tror det er sikring 5 fra høyre, men det kan du jo lett sjekke med "tabellen" på dekslet du tar ut for å komme til sikringene.
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: Økern´s Corrado

Post by Oekern »

Åja. Hmmmm..
Men uansett, utifra de verdiene jeg har fått nå, selvom motoren ikke stod og gikk, så er det vel noe som er galt ?
Kan vel ikke være normalt at den viste såpass forskjellige verdier ?
Jeg tror og mener toppakninga har røki, kan den gjøre at verdiene hopper slik ? Får da blir det jo ikke tett.

Og for og komme med en liten edit; Når jeg kjørte bilen nå sisst da den gikk som en dass, så hadde jeg ikke det "andre hakket" på gass-pedalen. Det kan kanskje ha noen sammenheng her ?
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: Økern´s Corrado

Post by wormy »

Ved gåen toppakning ville du nok heller hatt to lave sylindre ved siden av hverandre.. (Luft lekker fra en sylinder til en annen.
Eventuelt ville du kanskje ha "majones" i olja, eller eksos i kjølevannet.. :?:

Jeg er mer skeptisk til at en og samme sylinder har såpass forskjeller enn at alle 4 ikke er klin like.
Blir jo ikke klin lik slitasje når stempler går opp og ned millioner av ganger, så noe +/- komp fra sylinder til sylinder er vanlig.. :)
Prøv varm motor og åpent gasspjeld, du!
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: Økern´s Corrado

Post by Oekern »

Ja, får sjå om jeg får prøvd dette da. Og se hva det viser da.
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: Økern´s Corrado

Post by wormy »

Oekern wrote: Og for og komme med en liten edit; Når jeg kjørte bilen nå sisst da den gikk som en dass, så hadde jeg ikke det "andre hakket" på gass-pedalen. Det kan kanskje ha noen sammenheng her ?
Uten å trykke inn det andre "hakket", brukes ikke ladetrykket. = kanskje 70-80 hester brukt..

Edit: Hadde ikke hakket? Altså, det var ikke noe hakk i det hele tatt? :?
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: Økern´s Corrado

Post by Oekern »

wormy wrote:
Oekern wrote: Og for og komme med en liten edit; Når jeg kjørte bilen nå sisst da den gikk som en dass, så hadde jeg ikke det "andre hakket" på gass-pedalen. Det kan kanskje ha noen sammenheng her ?
Uten å trykke inn det andre "hakket", brukes ikke ladetrykket. = kanskje 70-80 hester brukt..

Edit: Hadde ikke hakket? Altså, det var ikke noe hakk i det hele tatt? :?
Nei, hakket var helt borte.
Jeg kom på det da jeg rusa motoren litt istad (før komp.måling)
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: Økern´s Corrado

Post by Oekern »

Jeg sliter med og få løs kompressoren.
Jeg har skrudd ut alle skruer, iværtfal som er synlige, men alikevell sitter den bom fast. Har prøvd og lirke litt forsiktig med brekkjern, men den rikker seg ikke..
Bilder kommer etterpå, litt lettere og se hva jeg har gjort/ikke gjort
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
Post Reply