Page 1 of 1

tett veivhusventilasjon ??

Posted: 21 May 2015, 10:53
by g60
har litt høyt trykk i motoren. det kommer røyk og olje dråper opp fra peilepinne hullet. snakket med ett verksted idag og de mente jeg hadde tett veivhusventilasjon... kan det stemme?

Re: tett veivhusventilasjon ??

Posted: 21 May 2015, 18:40
by wormy
Veivhusventilasjon på G60'n går ut fra ventildekslet og inn i G-laderen. Så enkelt.
Du kan demontere røret og se om det er tett... ;)

Re: tett veivhusventilasjon ??

Posted: 21 May 2015, 19:59
by g60
og med ventildeksel mener du toppdekselet ?

Re: tett veivhusventilasjon ??

Posted: 21 May 2015, 23:49
by wormy
Stemmer. Går en slangestuss derfra på høyre side, inn i et rør, som går inn i kompressor.

Re: tett veivhusventilasjon ??

Posted: 22 May 2015, 07:46
by g60
Da snakker de tul på verkstedet..den er helt fin.
hva kan lage sånn tykk i motoren at olje skvetter opp fra hullet til peilepinnen tenker du?

Re: tett veivhusventilasjon ??

Posted: 22 May 2015, 15:42
by wormy
Stempelringer, sprekte stempler, ventilstyringer eller slitte sylindervegger.. Det er de "fire store" jeg kommer på. Alternativt overfylt oljenivå (feil/bøyd peilepinne?)

Kjør en leakdown test. (Ikke kompresjon, men leak! Måler hvor mye luft som slipper forbi dit den ikke skal..)

Re: tett veivhusventilasjon ??

Posted: 22 May 2015, 19:32
by g60
tror kanskje jeg da kjører en leakdown test,, har komp på 11 bar på alle fire sylindre så tror det skal være bra der med tanke på sylinder og ringer. for 11 bar er ganske bra sant vel?
kanskje jeg bare skal kjøpe meg en lekkasje tester så har jeg..

Re: tett veivhusventilasjon ??

Posted: 23 May 2015, 11:10
by wormy
11 bar er veldig bra ja, men komptest sier ikke alt. :)

Re: tett veivhusventilasjon ??

Posted: 23 May 2015, 20:08
by g60
nei. enig i det :-)
jeg skal kjøpe meg ett sånn sett og ta leakdown test. så får en se hva den sier.