Page 1 of 1

veiv...

Posted: 15 Aug 2013, 20:29
by g60
ja..da var det igangg da:-)
har jobbet med nye bilen idag i forsøk på å få motor til å gå som den skal..og etter bytte av lambda,isv og justering av tenning,så malte den som en katt..men så...lot motor stå å surre å gå for å brenne opp litt bensin og la motor få gå seg varm,og plutselig.......PANG sa det..og viser seg da at bolten til veivhjulet knakk...
prøver å få ut bolten,men det ser dårlig ut,så tanken om å bytte veiv slo meg...noen som har gjort dette og vet hvor vanskelig det er?

Re: veiv...

Posted: 15 Aug 2013, 23:45
by Oekern
Nå har jeg bare demontert min, men det er jo litt jobb.
Du må av med bunnpanne, oljepumpe, råder og stempler.Eller, du MÅ vel strengt talt ikke ta ut stemplene, men rådebukkene må av.
Du må vel også ha av disse "Halvmånebukkene med pakninger" på hver side av blokka.
Aner ikke hva disse heter/kalles. Husker ikke om det er noe mer dilldall i farta.

Du bør vel hvertfall ta ut motoren og få den i en bukk.
Eller rettere sagt, det ville jeg gjort hvertfall. Tror det er en vansklig operasjon med motoren i. (?)
Ny veiv bør vel også avbalanseres, men hvor viktig dette er vet jeg ikke.

Er nok noen andre her som kan komme med bedre veiledninger.

Re: veiv...

Posted: 16 Aug 2013, 08:31
by g60
skjønner. er endel arbeid med andre ord.:-)
jaja..da får eg sette inn den motoren eg skulle selge og så skru denne i fillebiter:-)

hva mer bør eg bytte når eg da først har det ifra hverandre?
og hva må eg passe på/være forsiktig med?

Re: veiv...

Posted: 16 Aug 2013, 08:35
by g60
ser at bilen har vært innom her før,
http://forum.corradoclubnorwegen.com/vi ... f=3&t=1693

noen som vet noe om bilen siden den gang?
og er er det ikke rart at denne skulle ryke nå? det er jo ikke veldig lenge siden den ble overhalt.

Re: veiv...

Posted: 16 Aug 2013, 09:11
by BlackDragon07
Det samme skjedde på min første. Årsaken var at de hadde brukt den bolt to ganger. Dette er en strekkbolt og bør byttes hver gang,ble jeg fortalt.
Får håpe du ikke har fått noen permanent skade. Jeg hadde flaks på mim gamle ihbertfall :-)

Re: veiv...

Posted: 16 Aug 2013, 14:06
by Oekern
g60 wrote:skjønner. er endel arbeid med andre ord.:-)
jaja..da får eg sette inn den motoren eg skulle selge og så skru denne i fillebiter:-)

hva mer bør eg bytte når eg da først har det ifra hverandre?
og hva må eg passe på/være forsiktig med?
Jeg hadde hvertfall kosta på meg en ny oljepumpe om den ikke er byttet før.
Er ikke så dyr del heller fra f.eks GAP.
Pakning til oljepanne kan jo være grei og bytte om den ikke er ny.
Billig fra GAP denne også.

Høres jo ut som resten er nyoverhalt så da burde det jo være i orden.

Moment er vel ganske vesentlig på slike type deler når du skal sette det sammen igjen, så
ville sjekket opp i manualen m.t.p dette..

Re: veiv...

Posted: 16 Aug 2013, 14:12
by g60
ja.det høres ut som den er tatt vare på..ihvertfall karosseriet.
ja ok..da skal eg få bestilt litt deler..
vet dere hvor eg kan få bestilt meg en ny veiv?
eller kjøper eg meg en brukt veiv ?
og ang moment,så leste eg om det igår ja:-)

Re: veiv...

Posted: 16 Aug 2013, 15:46
by jonasfritsch
g60 wrote:ja.det høres ut som den er tatt vare på..ihvertfall karosseriet.
ja ok..da skal eg få bestilt litt deler..
vet dere hvor eg kan få bestilt meg en ny veiv?
eller kjøper eg meg en brukt veiv ?
og ang moment,så leste eg om det igår ja:-)
hvis du er grisehypp på å spare litt penger så tar du ut veiva og tar den med til et motorverksted som kan bore ut restene av bolten for deg og evt. sette i / lage nye gjenger. ny veiv er jo ikke gratis.

Re: veiv...

Posted: 16 Aug 2013, 18:47
by g60
ja. var å snakket med ett verksted idag ( auto23 ) om det..helt klart ett alternativ.
hva koster en ny veiv?
og om eg kjøper ny,er det da bare å montere,eller må det gjøres noe med den før montering?

Re: veiv...

Posted: 18 Aug 2013, 23:20
by g60
da har det endt opp med at eg måtte få meg ny veiv.
fikk tak i en brukt,så lurer da på dette med avbalansering.. er jo mangen motorkyndige folk innpå her,så hvor viktig er det med avbalansring,og hvorfor?

Re: veiv...

Posted: 20 Aug 2013, 00:16
by jonasfritsch
avbalansering av veiv samt vektig av stempler og råder er viktig for å få en balansert motor. lik masse i bevegelse. kraft/hastighetsforskjeller danner ubalanse.
1,8-veivene er som regel ganske godt balanserte fra før. men det skader jo aldri å få den sjekket.
spørsmålet er uansett alltid; kvanta kosta :wink:

Re: veiv...

Posted: 20 Aug 2013, 08:20
by g60
takk for svar:-)
ok.skal få sjekket opp når dette kan gjøres og hva det koster eg da.

Re: veiv...

Posted: 21 Aug 2013, 01:05
by leif90@gmail.com
jeg betalte 1500, med balansering av svinghjul og clutch. ligger nok på 1500 til 2000

Re: veiv...

Posted: 21 Aug 2013, 08:12
by g60
ok.da har eg en pekepinn.
skal bort der nå når eg fulgt småen i barnehagen.