Page 1 of 1

Stempler

Posted: 11 Apr 2012, 09:44
by Ingeper
Noen som vet hvor man får tak i 83mm smidde stempler til orginale (136mm) råder, med 9.0:1 i comp?
Bygger om fra G60 til turbo og kunne tenkt meg litt comp-økning...

Re: Stempler

Posted: 11 Apr 2012, 12:37
by wormy
Er svært få (om noen) tunersjapper som fører dette. De fleste holder seg til (latterlig lave) 8:1..
Polo Classic her på forumet kan hjelpe deg å skaffe. Eventuelt ville jeg nok prøvd å sende en forespørsel til JE, Wiseco, Wössner osv selv.. :)

Ville vurdert 144mm smidde råder i samme slengen. G60 rådene er veldig solide, men de er litt korte (136mm) i forhold til hva som er optimalt. I så fall må stemplene lages slik at de passer til de lengre rådene - så det er noe du bør ha i bakhodet før du eventuelt bestiller..


(En juksemetode for å få 9:1 i komp er å bruke VW Motorsport Gr. A toppakning fra Bildon, samt maskinere ned litt på toppen. Det negative med denne metoden er at jeg mener å huske at denne toppakningen er av fiber - ikke metall...)

Re: Stempler

Posted: 11 Apr 2012, 15:06
by Ingeper
Oki, takker for utfyllende svar =)

Re: Stempler

Posted: 11 Apr 2012, 15:10
by Ingeper
Er det mulig å kjøre oversize stempler og råder fra 20v? Eller må man bruke 20v toppen også da?
ser den har samme blokkhøyde og slaglengde som G60..

http://www.not2fast.com/vw/stuff/vw_engines.shtml

Re: Stempler

Posted: 11 Apr 2012, 15:23
by wormy
Ingeper wrote:Er det mulig å kjøre oversize stempler og råder fra 20v? ser den har samme blokkhøyde og slaglengde som G60..

http://www.not2fast.com/vw/stuff/vw_engines.shtml
16V og 20V har vel forbrenningskammeret i toppen, mens G60 har det i stemplene..? (Mener jeg å huske i alle fall..) Så du får helt feil kompresjon.. Det er derfor du ikke bare uten videre kan montere en 16V topp på en G60 bunndel, du må gjøre noe med stemplene også..