Page 1 of 10

Vinterbublan...! Ehm... Dragrace-boble nå..

Posted: 15 Nov 2010, 22:53
by wormy
Tenkte å legge ut litt bilder av vinterbilprosjektet mitt.. En 1968 boble.. :twisted:

Den er ikke veldig pen (selv om den kanskje ikke ser så ille ut på bildet her), men den er hel og har så å si rustfri flyndre..
Image

Interiørmessig er den ganske så bra, med hele dørtrekk, tepper, gulvmatter, seter/setetrekk og Blaupunkt høyttalere bak.
Image


Veldig lav - spesielt med tanke på at den skal brukes på vinteren.. Men det er nå sånn jeg liker det..
Image

Motoren som sto i var ganske så havarert... Den ville ikke gå rundt..
Image

Når jeg tappet olja så det ikke videre lyst ut, først kom det ca 1 liter VANN, så kom det masse oljeslam... :lol:

Så en time senere så det slik ut:
Image

Image

Image

Hadde gått mye kjappere om det ikke hadde vært jævlig trangt å få ut de dobble gasserne (2 dobble 36mm Dellorto).. Som skal skrotes - til fordel for noe mye større... 8)
Image



En liten delehaug senere..
Image

Og toppene kom til syne, med vipper, støtstenger og hele spetaklet. Disse er porta en del fra før, men får se hva som skal på igjen.. :wink:
Image

Og blokka kunne deles...
Image

En sliten (nesten "havarert") trimkam kom til syne..
Image

Kamlager, rådelager og veivlager var veldig slitt, så tydet ikke bra.. Har ikke noe bra bilde av det, men dere ser kanskje at rådelagra har fått seg en trøkk eller to..
Image

Det samme har veivlagra.. Som dere ser har styretappen til veivlagret gravd seg inn i veivlageret, noe som egentlig ikke skal skje. Ser ut som om motoren har gått uten oljetrykk..
Image

Det var dagens lille økt.. :)

MEN, hell i uhell, blokka kan mest sannsynlig brukes uten å måtte linjeborre den. Den var faktisk ganske bra.. Skal få noen til å se på den iløpet av uka.. :)
Sylindersatsen var også bare kast. Vi gravde ut masse slim/gruff fra de når vi demonterte motoren... Men det skal jo byttes i noe større uansett, hvem klarer seg vel med 1680cc?

Understellsmessig er "alt" nytt, med innkorta senkeforstilling, stabstag og masse bra deler.. Fulgte med kvitteringer for flere titusen de siste 2 åra.. Blir moro.. :twisted:

Re: Vinterbublan...!

Posted: 16 Nov 2010, 00:19
by Mouh
nok å henge fingrene i her ja ;)

Re: Vinterbublan...!

Posted: 16 Nov 2010, 20:51
by Sigurd
Detta er morro! Hvis du skal skrote de gamle gasserne så er jeg interessert. Det ser ut som du har kommet godt i gang så stå på videre og hold oss oppdatert :)

Re: Vinterbublan...!

Posted: 16 Nov 2010, 21:07
by wormy
Sigurd wrote:Detta er morro! Hvis du skal skrote de gamle gasserne så er jeg interessert.
De gasserne var forferdelige FØR de ble montert på denne bilen for 1-2 år(?) siden.. Bare vært problemer.. Kan hende de kan fikses, men krever en del arbeid.. :P
Kan se om jeg får studert de litt nøyere da, om du er interessert.. Se om de kan fikses eller ikke.. :)

Re: Vinterbublan...!

Posted: 16 Nov 2010, 22:36
by Sigurd
Ja du kan ta en titt. Hvis du bare skal kaste dem så kan jeg ta dem med meg når jeg kommer å henter de andre dela.
Hva slags gassere skal du ha på den nye motor'n? Blir gromt med bakhjulsdreven vinterbil :wink:

Re: Vinterbublan...!

Posted: 16 Nov 2010, 22:47
by wormy
2 dobble 44 empi hmpx (IDF)... 8)

Re: Vinterbublan...!

Posted: 16 Nov 2010, 22:54
by Sigurd
Ja riktig ja. Da kan du jo fint gå opp på ventilstørrelsen seinere hvis du kjøper nye topper. De orginale ventilene vil bli en flaskehals.

Re: Vinterbublan...!

Posted: 16 Nov 2010, 23:04
by wormy
Det som er planen etterhvert... Værstingtopper.. :twisted:
Men ikke enda, har nok annet å bruke penger på.. :)

Re: Vinterbublan...!

Posted: 17 Nov 2010, 12:06
by wormy
Foreløpige tanker..
69mm smidd Scat Volksrace veiv..
94mm smidde Mahle stempler/sylindersett
Smidde CB unitech råder
Smidd letta svinghjul
Linjeborra blokk (koster 1500kr MED lager, er jo ikke noe å lure på....)
Mulig balansering av bunndel selvom alt er balansert hver for seg. Turtallet skal jo over 7000rpm.. :roll:
Rettskårne drev.. Må jo ha lyd..!
1:4 Autocraft vipper.. (sykt dyre nye, men bra..)
FK87 kamaksel?

CB CNC Wedge topper med 44x37.5mm ventiler.. :shock:
Image
Image



Dette er bare tanker, men kan jo hende de blir realisert.. :shock:

Re: Vinterbublan...!

Posted: 17 Nov 2010, 17:28
by Sigurd
Dette blir i hvertfall en real turtallsmaskin 8) Engle fk 87 er ikke akkurat gatevennlig og vil vel ikke gå særlig pent på tomgang, men du verden det er sikkert morro når turtellern nærmer seg rødmerkinga.

Re: Vinterbublan...!

Posted: 17 Nov 2010, 18:58
by wormy
Det at den ikke vil gå pent på tomgang er jo bare stilig da.. :roll:
Og gatevennlig.. Vel, det blir jo bare gøy.. :D

Re: Vinterbublan...!

Posted: 17 Nov 2010, 19:44
by Sigurd
Det hadde vært spennende å sett hvor mye du fikk ut av denne hissigproppen med orginale topper og sammenliknet seinere med gromtopper. Har du noen planer om å bremse motorn? Med 044 toppene og riktig dyset gassere burde det være mulig å lukte på 150 tallet.

Re: Vinterbublan...!

Posted: 22 Nov 2010, 11:59
by BlackDragon07
Kul vinterbil :D Bobler er veldig fine biler.
Og nok et prosjekt :shock: Hvor mange har du nå egentlig? :wink:
Men det blir nok kjempe bra :D

Re: Vinterbublan...!

Posted: 17 Dec 2010, 09:27
by wormy
Hmm.. Har ikke somla meg til å bestille deler, men nå har jeg penger..

Vurderer nå 2.2 liter. Koster ikke noe mer... Og med bra topper bør ikke 150+ hk være helt utenfor rekkevidde...
2.3 liter krever spesialstempler som har mange måneders leveringstid..

Skal sende mail å høre på hvordan det ligger ann med de andre delene med tanke på leveringstid.. Så får vi se.. :mrgreen:

Re: Vinterbublan...!

Posted: 22 Dec 2010, 16:35
by wormy
Da har jeg fått kloa i 94mm stempler for langslag.. Så da blir det 2275cc med "dragrace topper" og masse gromt..! Noen deler er bestilt, resten bestilles når jeg får svar fra England.. 8)

Absolutt ALT av lager, pakninger, slanger, oljekjøler, alle bolter/muttere blir nytt..

Innmat:
SuperCase / RaceCase. Ny motorblokk klargjort for langslag, 94mm stempler og Full-Flow oljesystem
94mm Mahle smidd sylindersats for langslagveiv
82mm smidd CB veiv av Chromoly, for Chevy-råder. Laget i Sverige, ikke som den nye Kina-driten.
CB Super Race smidde råder, Chevy, 5.5"
Silikonsimring bak svinghjul
SCAT Lube A Lobe ventilløftere. Lettvekts ventilløftere med større smørespor.
Engle 125 kamaksel. Ser ut som om det blir den.
Rettskårne kamdrev
Chromoly Head Studs, 10mm, lengre enn originalt
CB Racing støtstengrør
Chromoly 3/8" støtstenger
Shadek 30mm oljepumpe
Windage Tray
1.25:1 vipper

Topper:
2x Wedge-port værstingtopper med 44x37mm ventiler. Originale ventilstørrelser er 35.5x32mm............... :twisted:
• With dual valve springs & 4140 chromoly retainers
• Large port design for drag racing at high RPM (4,000 - 8,000 RPM) and lift
• Swirl-polished with venturi intake and exhaust runners
• Special shaped combustion chamber for big power potential
Innsugsiden:
2 dobble 44mm EMPI forgassere. (Weber IDF). (Originalt på en 1.6liter er 1 enkelt 34mm..... For min del blir nok 2 dobble 44mm kanskje nesten litt lite :roll: )

Eksossiden:
1 3/4" Merged Header
Mondo-potte, med mulighet for værsting-Stinger på treff/race.

Annet eksternt:
Doghouse uten varme
Scat Dypsump, 1.5L
Eksternt oljefilter, HP1
Oljepumpelokk med trykkregulator for å ikke sprenge oljefilteret
EMPI ventildeksler, klargjort for høyt ventilløft

"Drivverk":
Smidd svinghjul, 5.7kg
Kennedy Stage II trykkplate. 2100lb
Metal Woven clutch lamell, 200mm
SCAT Chromly svinghjulsbolt


Bestillinga..:
Image