Page 1 of 1

Startproblemer!

Posted: 13 Oct 2010, 11:14
by ildmar
Bilen min har plutselig begynt å nekte å starte... startern går men tenner ikke i det hele tatt.. er ikke etter engang..
noen som kan ha noen forslag til hvordan jeg kan finne ut hva som er feil?

Re: Startproblemer!

Posted: 13 Oct 2010, 12:05
by BlackDragon07
Husker ikke hva den heter i farta, men den "koppen" pluggledningene går ut ifra. Inne i den sitter det en liten dings jeg heller ikke husker navnet på, noen kaller den høna. Sjekk den, skal ikke være fuktig men tør og ren.
Og sjekk om det er gnist på pluggene og at det kommer bensin.
Dårlig forklart, men kanskje det hjalp :roll:

Re: Startproblemer!

Posted: 13 Oct 2010, 12:23
by ildmar
aha trur jeg vet hva du mente.. men er helt ny kabler på den i dag så burde jo være tørre..
Kan jo nevne at problemene kom etter at bilen hadde stått ute 2 døgn i kaldt vær.. det var ganske lite bensin på den også.. kan det være kondens?

Re: Startproblemer!

Posted: 13 Oct 2010, 12:26
by BlackDragon07
Ikke hatt problemmedkondensitanken på noen av mine, men det kan hende du har fått kondens i den boksen jeg nevnte. Litt vær for slikt nå

Re: Startproblemer!

Posted: 13 Oct 2010, 13:00
by ildmar
er den boksen fordelern?

Re: Startproblemer!

Posted: 13 Oct 2010, 13:02
by BlackDragon07
ildmar wrote:er den boksen fordelern?
Jupp :mrgreen:

Re: Startproblemer!

Posted: 13 Oct 2010, 13:48
by ildmar
mhm kan jo hende men.. hvilken rekkefølge skal egentlig plugg kabla sitte i? :)
Også virker det som om motoren for det sikkelig tungt, slik at startern ikke klarer å dra rundt omtrent også drar den i veien igjen ..
men klarer fint å dra rundt motoren med fastnøkkel..
Kan også legge til at den ble slik etter å ha justert reg.reima

Re: Startproblemer!

Posted: 15 Oct 2010, 14:37
by ildmar
Ingen?

Re: Startproblemer!

Posted: 15 Oct 2010, 14:54
by BlackDragon07
Gal timing etter du har skiftet register-reim?
Min gamle fikk gal timing og ville ikke starte.
Du har et verktøy som du kan få sjekket timing med, men husker ikke hva det heter (heller :wink: )

Re: Startproblemer!

Posted: 15 Oct 2010, 15:44
by ildmar
BlackDragon07 wrote:Gal timing etter du har skiftet register-reim?
Min gamle fikk gal timing og ville ikke starte.
Du har et verktøy som du kan få sjekket timing med, men husker ikke hva det heter (heller :wink: )
Okey:) stroboskop lampe du mener sikkert? :)
Men får "tilbakeslag" også.. kommer hvit røyk ut av isv..

Re: Startproblemer!

Posted: 15 Oct 2010, 16:14
by wormy
Da synes jeg det høres mer ut som om du har "justert" registerreima feil.. :?

Re: Startproblemer!

Posted: 15 Oct 2010, 19:23
by Kisseg60
Det første jeg ville gjort var å sett om tannreima var riktig timet.

Om kamhjulet står på posisjon.
Og veiva står der den skal og om fordelern står i "null" Det ser du veldig lett ved å ta av fordeler lokket
og se om rotoren står på en strek. Samtidig som alle andre hjul da.
Ved streken så skal sylinder 1 stå. eller pluggkabelen som går til enern. Deretter så er det 3-4-2. Eller full rekke på 1-3-4-2.

Vis dette stemmer!
Da må du begynne å sjekke det grunnlegende.
Er nok strøm på batteriet? Motoren kan gå rundt selv om bilen ikke starter.
Da bruker startern all strømmen så det er så lite til overs til resten. (snakker av erfaring) Litt lading så er det problemet borte.
Så må du sjekke om det er gnist på pluggene?
Er det det så må du sjekke om det kommer bensin.

Så kan man ta det derfra.
Håper det hjalp noe?

Re: Startproblemer!

Posted: 15 Oct 2010, 20:00
by ildmar
Kisseg60 wrote:Det første jeg ville gjort var å sett om tannreima var riktig timet.

Om kamhjulet står på posisjon.
Og veiva står der den skal og om fordelern står i "null" Det ser du veldig lett ved å ta av fordeler lokket
og se om rotoren står på en strek. Samtidig som alle andre hjul da.
Ved streken så skal sylinder 1 stå. eller pluggkabelen som går til enern. Deretter så er det 3-4-2. Eller full rekke på 1-3-4-2.

Vis dette stemmer!
Da må du begynne å sjekke det grunnlegende.
Er nok strøm på batteriet? Motoren kan gå rundt selv om bilen ikke starter.
Da bruker startern all strømmen så det er så lite til overs til resten. (snakker av erfaring) Litt lading så er det problemet borte.
Så må du sjekke om det er gnist på pluggene?
Er det det så må du sjekke om det kommer bensin.

Så kan man ta det derfra.
Håper det hjalp noe?
Det hjalp veldig mye! tusen takk! :)