Corrado freshman! Hjelp!

Her kan du diskutere alt som har med det tekniske på Corrado'n.

Moderator: Moderators

Post Reply
G60 1989
Posts: 10
Joined: 13 May 2010, 17:52

Corrado freshman! Hjelp!

Post by G60 1989 »

Heihei!

Jeg har alltid drømt om å eie en Corrado, og nå gjør jeg det! Vet ikke så vanvittig mye om mekk og skru ennå, men satser på å lære meg en del.

Kan noen hjelpe meg å komme i gang med å få bilen 100% oppe å gå??
Har hatt bilen i en uke nå og blitt litt kjent med den, og her er noe jeg trenger noen tips og råd til:

- Lekk i kjølerør som går langs motor blokka og videre forbi, som ser ut til å ha blitt sveiset på et feste som igjen er festet rett til motorblokka. I det feste pipler det litt kjøleveske ut, kan jeg bare kappe av den delen og sette på en slange forbi der i steden?
- Hver gang jeg svinger hardt til venstre, og bremser hardt, "subber" vifta til luftinga på høyre side i dashen inntil noe.. rart!
- Noen ganger når jeg kjører sakte en kort strekning oppstår det en svak bensinlukt, hva kan det være?
- Alltid rundt 3000 omdreininger kommer det en "ristete" lyd fra foran i bilen et sted, vanskelig å finne helt hvor, er det noe med girkasse, eksos, eller g-lader?
- Bilen drar bra, men hvordan får jeg installert er trykkmåler til glader?
- Ingen lamper foran til høyre lyser, hjelper ikke å skifte pærer..

Sykt kult om noen har noen tips til feilsøking eller oppretting av dette:) !
ildmar
Posts: 490
Joined: 07 Jul 2009, 23:33
Location: Brumunddal

Re: Corrado freshman! Hjelp!

Post by ildmar »

Trykk måler kan du montere ved å sette inn et t-stykke på vakum slangen fra innsuget til bensintrykksregulatoren og ta vakum der... dette er den slangen som er helt til høyre på innsuget når du står forran bilen...

sjekket sikkringen på lyset? ellers så kan det jo være et kabelbrudd da.. :)

Og før jeg glemmer det... Gratulerer med ny bil ;) håper du legger ut noen bilder :)
1991 - Corrado G60T karman
daho85
Posts: 148
Joined: 18 Feb 2008, 07:53

Re: Corrado freshman! Hjelp!

Post by daho85 »

Kjølerør.
Det er sveiset feste orginalt. Hvis det lekker der kan du, bytte ut røret. Sveise der det lekker. Eller putte på slange som du sa.

Kupevifte.
Har du prøvd å ta ut vifta som "subber"?

Bensinlukt.
Sjekk om du har lekasje. Årsaken til at du ikke lukter det når du kjører fort er fordi det blåser såppas at du ikke får det inn i bilen.
Hadde en liten lekaskje før med samme symptomer.

Trykkmåler.
Ta vakuum fra slangen over Isv. Ikke borte ved bensintrykk regulatoren. Og absolutt ikke slangen til digifanten.

Lys.
Sjekk sikringer. Bryter. Kontakter. Feilsøk med multimeter.

Hvor i landet holder du til?
Modifying beyond limits..
ildmar
Posts: 490
Joined: 07 Jul 2009, 23:33
Location: Brumunddal

Re: Corrado freshman! Hjelp!

Post by ildmar »

daho85 wrote: Trykkmåler.
Ta vakuum fra slangen over Isv. Ikke borte ved bensintrykk regulatoren. Og absolutt ikke slangen til digifanten.
Hvorfor bør man ikke ta ved bensintrykk regulatoren?
1991 - Corrado G60T karman
G60 1989
Posts: 10
Joined: 13 May 2010, 17:52

Re: Corrado freshman! Hjelp!

Post by G60 1989 »

Tusen takk for svar!

Ja helt sikkert kabelbrudd til lyset, må feilsøke med et meter..
-Ang. kjølerøret blir det vel enklest å sette på en slange der bare.
- da prøver jeg å se på vifta ja, den kommer jeg til fra hanskerommet el? finner det sikkert ut..
- bensinlukt: okei helt sikkert en liten lekkasje et sted, enkleste måte å finne ut det på? Bruke øya bare? hehe, evnt hvordan tettet du lekkasjen?
- hvor får jeg tak i trykk måler, og er det noe jeg kan sette opp permanent?

Takk! 8) Jeg holder til på Lillehammer:) noen i nærheten? kanskje noen med en grop til låns til og med? :wink:
Kristaafa
Posts: 725
Joined: 19 Jun 2007, 09:44
Location: Horten

Re: Corrado freshman! Hjelp!

Post by Kristaafa »

G60 1989 wrote:Tusen takk for svar!

Ja helt sikkert kabelbrudd til lyset, må feilsøke med et meter..
-Ang. kjølerøret blir det vel enklest å sette på en slange der bare.
- da prøver jeg å se på vifta ja, den kommer jeg til fra hanskerommet el? finner det sikkert ut..
- bensinlukt: okei helt sikkert en liten lekkasje et sted, enkleste måte å finne ut det på? Bruke øya bare? hehe, evnt hvordan tettet du lekkasjen?
- hvor får jeg tak i trykk måler, og er det noe jeg kan sette opp permanent?

Takk! 8) Jeg holder til på Lillehammer:) noen i nærheten? kanskje noen med en grop til låns til og med? :wink:
Gratulerer med ny bil! :) Jeg henta selv min Corrado fra Lillehammer for noen år siden.

Kupévifta kommer du til ved å skru av den "hylla" som er under hanskerommet. Deretter skal du kunne se rett opp i vifta som sitter helt inne i høyre hjørne. Denne har en kontakt, samt at du må vri den en kvart turn (kanskje ikke så mye engang) for å få selve vifta løs. Sjekk om det har falt noe ned i luftekanalen, eller om du har mye slark i vifta. Denne finner du blant annet på Golf 2, så ingen problem å få tak i ny/brukt.

Bensinlukt kan komme av at en tidligere eiere har fjernet et karbonfilter som er koblet til en utluftingsslange som kommer fra bensintanken. Dette medfører som regel at det kan komme litt bensindunst i motorrommet, og dermed også inn i kupéen. Det kan også, som daho85 nevner, være en bensinlekkasje. Sjekk slangen som til fuelrail og bensintrykksregulator, hadde selv en morken slange der som jeg oppdaget noen uker etter at jeg kjøpte bilen.

Ladetrykksmåler får du kjøpt flere steder, både Biltema og din lokale bilrekvisitaforhandler kan sikkert skaffe, men jeg anbefaler å kjøpe noe på nettet, da dette som regel er billigere (og enkelte ganger bedre). Sjekk tråden til wormy, han har akkurat kjøpt seg ny, tipper han fant den på ebay. Dette er noe du vanligvis sette opp permanent ja, enten ved å lage deg en braket slik at du kan feste den der du selv ønsker, eller ved å benytte deg av en A-stolpe braket beregnet for bilens A-stolpe. Kisseg60 har en slik på sin bil, så du kan jo ta en titt i tråden hans for å se hva jeg mener. T-stykke og slange følger som oftest med når du kjøper ladetrykksmåler.
Image
User avatar
zarizza
Posts: 80
Joined: 28 Jul 2009, 18:12

Re: Corrado freshman! Hjelp!

Post by zarizza »

Wow, en lillhamring til! Da kan jeg ikke skryte på meg å være eneste i byen lenger.. Hehe.
89 VW Corrado G60 Karmann
(Ufrivillig vinterbruker av) 96 VW Passat Syncro

Synd når folk ødelegger for seg sjøl.. Or what?! :P
User avatar
Kisseg60
Posts: 1507
Joined: 13 Dec 2006, 18:57
Location: Nesodden

Re: Corrado freshman! Hjelp!

Post by Kisseg60 »

Bensinlekasjen kan komme fra filteret. pasasjer side rett foran bakhjulet.
Bensinfiltrene har en tendens til å irre/ruste i rør.
alex
Posts: 52
Joined: 01 May 2010, 16:14

Re: Corrado freshman! Hjelp!

Post by alex »

Den ristinga har jeg og, men bare når den er på lav turtall. Det er et deksel under eksosen ganske midt under bilen. (på min hvertfall). Dette kan ha løsnet.
G60 1989
Posts: 10
Joined: 13 May 2010, 17:52

Re: Corrado freshman! Hjelp!

Post by G60 1989 »

Men hvis det er bensinfilteret så langt bak på bilen, ville jeg fått bensin lukt inn gjennom luftinga da?

Ja, håper ristinga bare er noe som er løst! hehe
Skulle fått sett på det men sliter med å komme meg under bilen vett, trenger en grop eller noen ramper..

Ny greie:: nå som varmen trenger på høres det ut som dempere foran er helt tørket ut! Det kommer gnukke/gni lyder hver gang jeg kjører i en dump.. Er dette dempere/fjører? Evnt noe å smøre, eller må det skiftes?

PS: fiksa lys-problemene, blinklysene foran i fanger måtte jeg lodde nye ledninger til, og kjørelyset foran trengte et nytt lysrele! Nå vet jeg hva et rele er også! hehe
User avatar
Ron
Posts: 287
Joined: 24 Aug 2009, 03:09
Location: Trondheim

Re: Corrado freshman! Hjelp!

Post by Ron »

Du har en Canister som skal ta opp bensindamp (rund svart sak bak høyre lykt), disse bruker
å sprekke, evnt er den fjerna til deg. Alle bensin tanker må ha lufting, eller`s blir det vacum.

Har strengt tatt aldri vært borti å bli plaga av bensinlukt inni bilen av dette..

Bensin FILTERET står under bilen, ca under baksete.

Trur du skal sjekke slanger etter lekasje, bensinlekasje er skumle greier..

Gnikkelyd kan være fjærbeinslager, VW sine er dårlige greier, bare å kjøpe nytt.

http://catalog.meca.no/ProductSheet.asp ... yType_ID=1
alex
Posts: 52
Joined: 01 May 2010, 16:14

Re: Corrado freshman! Hjelp!

Post by alex »

G60 1989 wrote:Men hvis det er bensinfilteret så langt bak på bilen, ville jeg fått bensin lukt inn gjennom luftinga da?

Ja, håper ristinga bare er noe som er løst! hehe
Skulle fått sett på det men sliter med å komme meg under bilen vett, trenger en grop eller noen ramper..

Ny greie:: nå som varmen trenger på høres det ut som dempere foran er helt tørket ut! Det kommer gnukke/gni lyder hver gang jeg kjører i en dump.. Er dette dempere/fjører? Evnt noe å smøre, eller må det skiftes?

PS: fiksa lys-problemene, blinklysene foran i fanger måtte jeg lodde nye ledninger til, og kjørelyset foran trengte et nytt lysrele! Nå vet jeg hva et rele er også! hehe
Fany ut hva ristinga mi var i dag. Det var noe som satt løst helt bak i motorrommet. helt oppe ved torpedoveggen.
Kristaafa
Posts: 725
Joined: 19 Jun 2007, 09:44
Location: Horten

Re: Corrado freshman! Hjelp!

Post by Kristaafa »

alex wrote:Fany ut hva ristinga mi var i dag. Det var noe som satt løst helt bak i motorrommet. helt oppe ved torpedoveggen.
Coilen?
Image
alex
Posts: 52
Joined: 01 May 2010, 16:14

Re: Corrado freshman! Hjelp!

Post by alex »

Nei, er et deksel som sitter rett over potta før det forsvinner inn under bilen. Er skikkelig slitent og rustent
G60 1989
Posts: 10
Joined: 13 May 2010, 17:52

Re: Corrado freshman! Hjelp!

Post by G60 1989 »

Fy faen, i dag begynte bare bilen å humpe noe så jævli, også kvelte den seg! Fikk start igjen, men bare døde med en gang..

MEN

så stakk jeg og hentet bensin, fylte på, og den gikk som en drøm igjen.. Så, med det fant jeg ut at tanken er tom selv om viseren ikke er helt enig. Den hadde fremdeles et par millimeter igjen til det røde merket.. KAN ha noe med at jeg alltid må kjøre opp 300m med bratte bakker når jeg drar hjemmefra, og den stoppet på toppen? Uff satt et skikkelig støkk i meg det der ass
Post Reply