Page 1 of 3

Min 1992 Corrado G60 2l 16vt

Posted: 06 Dec 2009, 20:13
by kaje
På fredag henta jeg meg en Corrado, det blir et prosjekt som kommer til å ta tid, siden jeg for tiden er lærling blir de ikke så mye til overs til prosjekte.

Litt info om bilen:
-1992 modell
-Gått ca 220 tusen
-Impotert i 2000
-Beige skinn ineriør, elektrisk
-Senka 40/40 med justerbare bilstein dempere rund baut
-Sitter en rasa 2l 16vt med en garrett gt28 kulelager turbo på den, ska ta ut motoren å se hva som er igjen inni der, å eventuelt setter 16v topp på g60 blokka.
-Ellers er bilen i grei stand.

Planer for bilen:
-Bygge en holdbar motor som går gått
-Ta av hele understelle å sandblåse å lakke opp igjen, samt polytan foringer over allt.(bilen skal ikke ødelegges i saltet så:))
-Ta den lille rusta som er på den, litt i kanaler osv.
-Hellakkering i org. farge

Kommer nok mer ettehvert:)

Kommer til å lage en egen prosjekt tråd etter hver som jeg kommer i gang med det, etter jul tenker jeg.

Legger ut noen bilder som jeg tok etter jeg henta den, ikke særlig gode, men det får duge foreløpig:)

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Er kansje ikke så interesangt med bilder inni men, ska prøve å få tatt noen bedre bilder utvendig til uka:)

Re: Min 1992 Corrado G60.

Posted: 06 Dec 2009, 21:12
by Mouh
Velkommen til oss!

Det ser ut som en knallfin bil som et utgangspunkt da ;)
Dette blir spennende og følge med på!

Re: Min 1992 Corrado G60.

Posted: 06 Dec 2009, 21:18
by kaje
Jo takk for det!:)

Ja blir nok bra etter hvert, liker fargen spesielt godt:)

Re: Min 1992 Corrado G60.

Posted: 06 Dec 2009, 21:27
by Mouh
ja det er en pen farge!

du skal ikke bare overhale motoren som den er da ?
i stede for å bytte ut bunndelen med en 1.8l ?

Re: Min 1992 Corrado G60.

Posted: 06 Dec 2009, 21:42
by Kisseg60
Stilig.! Er du sikker på du vil ha en 1,8 i stede for 2 liter?
Hadde det ikke vært gromt med en skikkelig 2l bunn?

Re: Min 1992 Corrado G60.

Posted: 06 Dec 2009, 21:58
by kaje
Det som er er at den 2 liter bunnen som sitter i nå er fra en 8v motor, så det er ikke underspyling av stempler på den. Så blir enten å bruke g60 blokka med smidd inmat eller få tak i en 9A blokk å putte i smidd innmat, men trur ikke man merker særlig forskjell fra 1.8 til 2.0 når man har ladetrykk, får se hvor lett de blir å få tak i en 9A blokk.

Re: Min 1992 Corrado G60 2l 16vt

Posted: 06 Dec 2009, 22:50
by Mouh
hvis man ikke hadde merket forskjell fra 1.8l til 2.0l, så lurer jeg på hvorfor folk gidder og bore opp fra 1.8 til 1.9 ;)
det er nok noe og hente på det ;)

Re: Min 1992 Corrado G60 2l 16vt

Posted: 06 Dec 2009, 23:02
by kaje
Ja klart det er noe å hente, men om det er verdt det er en anna sak i og med at jeg allerede har en 1.8
Får se hvor billig jeg klarer å få tak i en 2 liter blokk, hadde absolutt vert det beste, men dem vokser ikke på trær liksom:P

Re: Min 1992 Corrado G60 2l 16vt

Posted: 06 Dec 2009, 23:27
by wormy
Med 2liter veiv og råder og custom stempler får du vel 2liter i en g60 blokk også..?

Re: Min 1992 Corrado G60 2l 16vt

Posted: 07 Dec 2009, 15:38
by kaje
veiva er vel lik? men større boring på 2 liter? (81mm på 1.8 og 82,5 på 2l) eller tar jeg feil?

Forresten, er g60 blokk (PL) og 16v blokk (PG) like? sån att jeg kan putte i 144mm råder i G60 motoren?

Re: Min 1992 Corrado G60 2l 16vt

Posted: 07 Dec 2009, 16:28
by wormy
Det er lengre slag på 2 liter veiva enn på G60 veiva. Derfor du får større sylindervolum. Borer du ut fra 81mm til 82.5 får du fortsatt ikke 2 liter. (Jeg har bora ut til 83mm og har 1.9 liter.)
F.eks. når vi skal trimme boblemotorer på jobben. Bytter du ut sylinderne (løse sylindre på disse motorene) og stemplene til større får man 1,9 liter. Bytter man til lengre slag på veiva får man 2,3liter... (I en 600kg bil :twisted:)

G60 blokk har motorkode PG, PL er vel en "vanlig" 1.8 liter. Tror ikke de er like.
Men du KAN putte 144mm råder inn i G60 motoren - du trenger bare stempler som passer med den kombinasjonen. Man kan vel nesten gå så langt som å si at det er "anbefalt" å putte inn 144mm rådene ved heftig trimming..

Vet ikke om det hjalp noe? :?

(PS: G60 har 86.4mm slag på veiva, alle 2literne har 92.8mm)

Re: Min 1992 Corrado G60 2l 16vt

Posted: 07 Dec 2009, 17:26
by Sigurd
Hvis du setter 16v toppen rett på G60 blokka uten å bytte stempler og råder får du latterlige 6,5 eller no sånt i kompresjon så råder må byttes

Re: Min 1992 Corrado G60 2l 16vt

Posted: 07 Dec 2009, 17:51
by wormy
Sigurd wrote:Hvis du setter 16v toppen rett på G60 blokka uten å bytte stempler og råder får du latterlige 6,5 eller no sånt i kompresjon så råder må byttes
Eller stempler. Men helst begge deler mener nå jeg.. ;)

Re: Min 1992 Corrado G60 2l 16vt

Posted: 07 Dec 2009, 17:53
by Sigurd
Begge deler er best ja :wink:

Re: Min 1992 Corrado G60 2l 16vt

Posted: 07 Dec 2009, 17:54
by kaje
aha, da er jeg med:)

men da er igrun PG blokk og veiv lik som KR/PL? Så det bare er å setteen 16v topp på den med 144mm råder og stempler laget for 1.8l 16v motorer med trykk så det blir 8:1 i komp? var det jeg hadde håpa på.

Ja, kompen blir faktisk 6,2:1 bare å pøse på med ladetrykk da:D hehe, neida, men hva er mest gunstig, 8:1 å en del trykk, eller f.eks. 9:1 å mindre trykk? blir jo minder dau før turboen kommer da, men er det ett gunstig opsett?

Takk for svar:)