Min 1992 Corrado G60 2l 16vt

En liten presentasjon av din bil!

Moderator: Moderators

User avatar
kaje
Posts: 61
Joined: 06 Dec 2009, 19:05
Location: hallingdal

Min 1992 Corrado G60 2l 16vt

Post by kaje »

På fredag henta jeg meg en Corrado, det blir et prosjekt som kommer til å ta tid, siden jeg for tiden er lærling blir de ikke så mye til overs til prosjekte.

Litt info om bilen:
-1992 modell
-Gått ca 220 tusen
-Impotert i 2000
-Beige skinn ineriør, elektrisk
-Senka 40/40 med justerbare bilstein dempere rund baut
-Sitter en rasa 2l 16vt med en garrett gt28 kulelager turbo på den, ska ta ut motoren å se hva som er igjen inni der, å eventuelt setter 16v topp på g60 blokka.
-Ellers er bilen i grei stand.

Planer for bilen:
-Bygge en holdbar motor som går gått
-Ta av hele understelle å sandblåse å lakke opp igjen, samt polytan foringer over allt.(bilen skal ikke ødelegges i saltet så:))
-Ta den lille rusta som er på den, litt i kanaler osv.
-Hellakkering i org. farge

Kommer nok mer ettehvert:)

Kommer til å lage en egen prosjekt tråd etter hver som jeg kommer i gang med det, etter jul tenker jeg.

Legger ut noen bilder som jeg tok etter jeg henta den, ikke særlig gode, men det får duge foreløpig:)

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Er kansje ikke så interesangt med bilder inni men, ska prøve å få tatt noen bedre bilder utvendig til uka:)
Last edited by kaje on 06 Dec 2009, 22:15, edited 1 time in total.
1992 Corrado g60 16vt
User avatar
Mouh
Über Admin
Posts: 1487
Joined: 30 Nov 2005, 22:50
Location: Voss
Contact:

Re: Min 1992 Corrado G60.

Post by Mouh »

Velkommen til oss!

Det ser ut som en knallfin bil som et utgangspunkt da ;)
Dette blir spennende og følge med på!
User avatar
kaje
Posts: 61
Joined: 06 Dec 2009, 19:05
Location: hallingdal

Re: Min 1992 Corrado G60.

Post by kaje »

Jo takk for det!:)

Ja blir nok bra etter hvert, liker fargen spesielt godt:)
1992 Corrado g60 16vt
User avatar
Mouh
Über Admin
Posts: 1487
Joined: 30 Nov 2005, 22:50
Location: Voss
Contact:

Re: Min 1992 Corrado G60.

Post by Mouh »

ja det er en pen farge!

du skal ikke bare overhale motoren som den er da ?
i stede for å bytte ut bunndelen med en 1.8l ?
User avatar
Kisseg60
Posts: 1507
Joined: 13 Dec 2006, 18:57
Location: Nesodden

Re: Min 1992 Corrado G60.

Post by Kisseg60 »

Stilig.! Er du sikker på du vil ha en 1,8 i stede for 2 liter?
Hadde det ikke vært gromt med en skikkelig 2l bunn?
User avatar
kaje
Posts: 61
Joined: 06 Dec 2009, 19:05
Location: hallingdal

Re: Min 1992 Corrado G60.

Post by kaje »

Det som er er at den 2 liter bunnen som sitter i nå er fra en 8v motor, så det er ikke underspyling av stempler på den. Så blir enten å bruke g60 blokka med smidd inmat eller få tak i en 9A blokk å putte i smidd innmat, men trur ikke man merker særlig forskjell fra 1.8 til 2.0 når man har ladetrykk, får se hvor lett de blir å få tak i en 9A blokk.
1992 Corrado g60 16vt
User avatar
Mouh
Über Admin
Posts: 1487
Joined: 30 Nov 2005, 22:50
Location: Voss
Contact:

Re: Min 1992 Corrado G60 2l 16vt

Post by Mouh »

hvis man ikke hadde merket forskjell fra 1.8l til 2.0l, så lurer jeg på hvorfor folk gidder og bore opp fra 1.8 til 1.9 ;)
det er nok noe og hente på det ;)
User avatar
kaje
Posts: 61
Joined: 06 Dec 2009, 19:05
Location: hallingdal

Re: Min 1992 Corrado G60 2l 16vt

Post by kaje »

Ja klart det er noe å hente, men om det er verdt det er en anna sak i og med at jeg allerede har en 1.8
Får se hvor billig jeg klarer å få tak i en 2 liter blokk, hadde absolutt vert det beste, men dem vokser ikke på trær liksom:P
1992 Corrado g60 16vt
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: Min 1992 Corrado G60 2l 16vt

Post by wormy »

Med 2liter veiv og råder og custom stempler får du vel 2liter i en g60 blokk også..?
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
kaje
Posts: 61
Joined: 06 Dec 2009, 19:05
Location: hallingdal

Re: Min 1992 Corrado G60 2l 16vt

Post by kaje »

veiva er vel lik? men større boring på 2 liter? (81mm på 1.8 og 82,5 på 2l) eller tar jeg feil?

Forresten, er g60 blokk (PL) og 16v blokk (PG) like? sån att jeg kan putte i 144mm råder i G60 motoren?
1992 Corrado g60 16vt
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: Min 1992 Corrado G60 2l 16vt

Post by wormy »

Det er lengre slag på 2 liter veiva enn på G60 veiva. Derfor du får større sylindervolum. Borer du ut fra 81mm til 82.5 får du fortsatt ikke 2 liter. (Jeg har bora ut til 83mm og har 1.9 liter.)
F.eks. når vi skal trimme boblemotorer på jobben. Bytter du ut sylinderne (løse sylindre på disse motorene) og stemplene til større får man 1,9 liter. Bytter man til lengre slag på veiva får man 2,3liter... (I en 600kg bil :twisted:)

G60 blokk har motorkode PG, PL er vel en "vanlig" 1.8 liter. Tror ikke de er like.
Men du KAN putte 144mm råder inn i G60 motoren - du trenger bare stempler som passer med den kombinasjonen. Man kan vel nesten gå så langt som å si at det er "anbefalt" å putte inn 144mm rådene ved heftig trimming..

Vet ikke om det hjalp noe? :?

(PS: G60 har 86.4mm slag på veiva, alle 2literne har 92.8mm)
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
Sigurd
Posts: 360
Joined: 26 Mar 2008, 16:30
Location: Maura

Re: Min 1992 Corrado G60 2l 16vt

Post by Sigurd »

Hvis du setter 16v toppen rett på G60 blokka uten å bytte stempler og råder får du latterlige 6,5 eller no sånt i kompresjon så råder må byttes
Corrado G60
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: Min 1992 Corrado G60 2l 16vt

Post by wormy »

Sigurd wrote:Hvis du setter 16v toppen rett på G60 blokka uten å bytte stempler og råder får du latterlige 6,5 eller no sånt i kompresjon så råder må byttes
Eller stempler. Men helst begge deler mener nå jeg.. ;)
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
Sigurd
Posts: 360
Joined: 26 Mar 2008, 16:30
Location: Maura

Re: Min 1992 Corrado G60 2l 16vt

Post by Sigurd »

Begge deler er best ja :wink:
Corrado G60
User avatar
kaje
Posts: 61
Joined: 06 Dec 2009, 19:05
Location: hallingdal

Re: Min 1992 Corrado G60 2l 16vt

Post by kaje »

aha, da er jeg med:)

men da er igrun PG blokk og veiv lik som KR/PL? Så det bare er å setteen 16v topp på den med 144mm råder og stempler laget for 1.8l 16v motorer med trykk så det blir 8:1 i komp? var det jeg hadde håpa på.

Ja, kompen blir faktisk 6,2:1 bare å pøse på med ladetrykk da:D hehe, neida, men hva er mest gunstig, 8:1 å en del trykk, eller f.eks. 9:1 å mindre trykk? blir jo minder dau før turboen kommer da, men er det ett gunstig opsett?

Takk for svar:)
1992 Corrado g60 16vt
Post Reply