Page 40 of 67
Re: wormy sin g60
Posted: 06 Jun 2010, 18:40
by wormy
Kisseg60 wrote:hva skjedde?

Voldsomt trykk i bunnpanna skjedde - såpass at det ryker i motorrommet.
Knekt(e) stempelring(er - har ikke tatt ut stemplene enda) på 4. sylinder..

Får se hva som skjer videre..
Gikk ganske greit før det skjedde, da. Med "ikke optimal" fart ut av langsvingen hadde jeg over 150km/t før "150 meter" merket - altså kunne jeg gasse i nesten 100meter til, men tok det rolig tidlig på dagen..

Gøy å få kommentarer fra de andre at den går/gikk veldig bra også..
Gleder meg til neste gang allerede, da forhåpentligvis med noen felger som veier mindre enn Borbet'ene, litt mer "stickie" dekk, og bremser som ikke blir varme så fort. (Feil bremsevæske og lite luft til bremser pga felger).
Re: wormy sin g60
Posted: 08 Jun 2010, 00:36
by wormy
Da blir det ut med stemplene i morgen så får vi se hvordan alt står til. Problemet er nok at vi glemte å file litt på de øverste stempelringene for klaring mot vendekantene i sylinderne. Så når de da traff den i 6000+ rpm gjentatte ganger, det ble varmt osv, så kan det nok ha skjedd at de ble litt skadede..
Vi får se - er litt mer positiv nå enn forrige uke.. Fått tilbake litt motivasjon nå, så satser på å ha den på veien straks. Om det kun er stempelringene som er problemet riktig nok..
Re: wormy sin g60
Posted: 08 Jun 2010, 22:32
by wormy
Alle stempelringene er fine utenom oljeringen på 1'ern.. Utenom det så er stempel 1 sprekt.. Ska'kke værra lett..

Det at det ryker i motorrommet er nok mest sannsynlig såpass enkelt som at det er trykk i bunnpanna (pga stemplet) som går ut gjennom den lange åndingsslangen på retursjeldet på innsuget og ned bak motoren.. Derfra kommer det ut som røyk.. Min teori.. Så da er forhåpentligvis det problemet løst også, så får vi se hvordan det blir tilslutt..

Re: wormy sin g60
Posted: 09 Jun 2010, 19:49
by wormy
wormy wrote:Alle stempelringene er fine utenom oljeringen på 1'ern.. Utenom det så er stempel 1 sprekt.. Ska'kke værra lett..

Update: Stempel 2 sprekt også.. Skal du kjøre noe i filler, gjør det ordentlig..
Var nok en kombinasjon av for mye ladetrykk, høyere kompresjon uten å forandre chip/fuel, for mye fortenning, og mye hardkjøring på banen som tok knekken på dem.. Har enda ikke somla meg til å koble til bredbåndslambdaen, så kan hende den får for lite bensin også.. Har jo tross alt originale dyser - usikker på FPR..
Satser på montering av 2 nye stempler i morgen.. Totalt kommer dette til å koste meg hele 800kr for ny metalltoppakning og toppbolter - og hva nå enn Jon-i-fjøset vil ha for de 2 stemplene. Relativt billig havari med andre ord..
Skal se om jeg får skaffa til veis noen bilder..

Re: wormy sin g60
Posted: 09 Jun 2010, 20:27
by ildmar
wormy wrote:wormy wrote:Alle stempelringene er fine utenom oljeringen på 1'ern.. Utenom det så er stempel 1 sprekt.. Ska'kke værra lett..

Update: Stempel 2 sprekt også.. Skal du kjøre noe i filler, gjør det ordentlig..
Var nok en kombinasjon av for mye ladetrykk, høyere kompresjon uten å forandre chip/fuel, for mye fortenning, og mye hardkjøring på banen som tok knekken på dem.. Har enda ikke somla meg til å koble til bredbåndslambdaen, så kan hende den får for lite bensin også.. Har jo tross alt originale dyser - usikker på FPR..
Satser på montering av 2 nye stempler i morgen.. Totalt kommer dette til å koste meg hele 800kr for ny metalltoppakning og toppbolter - og hva nå enn Jon-i-fjøset vil ha for de 2 stemplene. Relativt billig havari med andre ord..
Skal se om jeg får skaffa til veis noen bilder..

800 for pakning og bolter? hvor?

Re: wormy sin g60
Posted: 09 Jun 2010, 21:41
by wormy
ildmar wrote:wormy wrote:wormy wrote:Alle stempelringene er fine utenom oljeringen på 1'ern.. Utenom det så er stempel 1 sprekt.. Ska'kke værra lett..

Update: Stempel 2 sprekt også.. Skal du kjøre noe i filler, gjør det ordentlig..
Var nok en kombinasjon av for mye ladetrykk, høyere kompresjon uten å forandre chip/fuel, for mye fortenning, og mye hardkjøring på banen som tok knekken på dem.. Har enda ikke somla meg til å koble til bredbåndslambdaen, så kan hende den får for lite bensin også.. Har jo tross alt originale dyser - usikker på FPR..
Satser på montering av 2 nye stempler i morgen.. Totalt kommer dette til å koste meg hele 800kr for ny metalltoppakning og toppbolter - og hva nå enn Jon-i-fjøset vil ha for de 2 stemplene. Relativt billig havari med andre ord..
Skal se om jeg får skaffa til veis noen bilder..

800 for pakning og bolter? hvor?

Mekonomen.. Med litt rabatter..

Kan få det en del billigere gjennom leverandøren på jobben, men da tar det plutselig tid..

Re: wormy sin g60
Posted: 10 Jun 2010, 07:45
by glennern
Den kom du billig unna med

Trur jeg hadde satt i den nye motoren jeg az

Re: wormy sin g60
Posted: 10 Jun 2010, 09:15
by wormy
glennern wrote:Den kom du billig unna med

Trur jeg hadde satt i den nye motoren jeg az

Den nye motoren kommer når den kommer..

Veiva og registerreimdrevet er til sveising/maskinering enda..

Re: wormy sin g60
Posted: 10 Jun 2010, 12:09
by alex
Var hvertfall billigere enn turen min. Hehe.
Må vel ut med totalt 10.000 for å få den i kjørbar tilstand.
Re: wormy sin g60
Posted: 10 Jun 2010, 23:45
by wormy
...
Meget mulig det blir noen spennende forandringer mens vi er igang med "bruksmotoren" igjen.. Nevner bare 30% større dyser, bredbåndslambda (for sikkerhets skyld) og noen andre modifiseringer.. Kjekt med "delelager" i kjelleren..
Med andre ord - "prosjekt få mest mulig ut av 260000km motoren - forsøk 2". Satser på brukbar effekt og grom lyd..

Re: wormy sin g60
Posted: 11 Jun 2010, 00:57
by BlackDragon07
Flaks det ikke var værre enn det.
Men skal du koste på denne motoren så mye mer når du har den andre?
Re: wormy sin g60
Posted: 11 Jun 2010, 11:23
by wormy
BlackDragon07 wrote:Flaks det ikke var værre enn det.
Men skal du koste på denne motoren så mye mer når du har den andre?
Koster meg ikke så mye.. Dysene, fuel rail og bredbåndslambda hadde jeg liggende til det nye motorprosjektet.. Blir bare litt eksperimentering.. Tror dette kan bli jævlig bra.. Fungerer det bra blir det lignende oppsett på motorprosjektet.. Nevner bare 105 oktan og alt positivt det medfører..

Re: wormy sin g60
Posted: 11 Jun 2010, 18:46
by wormy
"Backup" i form av en fabrikkoverhalt Mk2 1.8 8v GTi motor.. Denne er nå på vei fra England og var grisebillig..! Takk gud for "lagersalg"
Fungerer bruksmotoren blir nok dette er fremtidig trimmingsobjekt.. Med noe turbo og smågreier..

Re: wormy sin g60
Posted: 11 Jun 2010, 20:39
by Oekern
Dette eksprimentet ditt liker jeg! Skal bli veldig spennende og se hvordan dette ender
Ellers så ser den "Nye" motoren der veldig pen ut også!
Re: wormy sin g60
Posted: 03 Jul 2010, 02:58
by wormy
Det brummer igjen rundt om kring i Tønsberg.. Men har minst én gåen ventilløfter (håper det ikke er noe værre).. Så da må jeg av med kammen igjen.. Faens drit..

Er jo nye løftere i "backup motoren" min, så kan hende jeg napper ut de og setter inn i "bruksmotoren".. Er jo ikke stort mer enn 1-2 timers jobb å bytte løfterne, så prøver det før jeg evt. må nappe av toppen IGJEN..
Mens jeg kjørte begynte det plutselig å lukte bensin også.. Bensinlekasje i nærheten av grenrøret er jo koselig. Lekker i "skjøten/slangeklemmen" mellom røret/slangen på trykksiden.. Det er jo selvfølgelig ikke noe problem å fikse, men er bare så irriterende..
Har ikke konvertert til E85 enda, da Knut skal på ferie i noen uker. Så da kjøres det inntil videre forsiktig med 99oktan bensin. Konverteringen finner nok sted snart..