Page 39 of 67

Re: wormy sin g60

Posted: 14 May 2010, 03:36
by Kristaafa
Jøsses, skal si du står på! :)
Blir bra dette Kristian, gir nok litt ekstra puff rundt skogen med skikkelig komp i motoren.

Re: wormy sin g60

Posted: 14 May 2010, 11:34
by Sigurd
Går det an å slipe ned toppen på G60 for å få høyere kompresjon?

Re: wormy sin g60

Posted: 14 May 2010, 15:00
by wormy
Det går, men er vel ikke beste løsningen. Får uansett ikke økt den med veldig mye.
Mye bedre å gå for stempler med høyere komp, men da dette er "bruksmotoren" min valgte jeg denne løsninga.. Tok 0.5mm av toppen tror jeg det var.. Blir totalt ca 8.6-8.7 i komp tror jeg det var.. :-)

Re: wormy sin g60

Posted: 14 May 2010, 16:47
by Ron
Sigurd wrote:Går det an å slipe ned toppen på G60 for å få høyere kompresjon?
Helt vanlig, slipa en gang 1.8mm på en GT motor, kalles ikke for sliping lenger da, men høvling :lol:

De fleste topper har et max merke for planing, bruker å være en halvmåne e.l.

Re: wormy sin g60

Posted: 19 May 2010, 00:34
by wormy
Monterte sammen det meste i går, resten i dag.. Bl.a. inkl ekstern oljekjøler og grenrør.
Tok av coilledningen og dro'n på starter'n for å få olje rundt om kring.. Så, koble til coilledningen.. HVA SKJER..?

Jo - den starter på første omdreininga - kjappere enn noen gang..! Høres ut som en dragster gjør den også. Kanskje ikke så rart, grenrøret er ikke kobla til eksosen.. :roll:

Etter å ha tatt vinkelsliper'n og fått eksosen til å passe sammen igjen virker det som om den går mye penere, selv om tenninga kun er grovjustert når jeg tok på registerreima. Så foreløpig brummer den som bare det, men får se hvor lenge det varer. Har jo bl.a. gjenbrukt rådeboltene. :roll:

Men det er ingen tegn til vann/oljelekkasjer, og den har ikke "bomma" på tenninga eller noe annet guffent.. Kommer nok en video når jeg har fått sveisa ferdig der tok litt for mye med vinkelsliper'n... :mrgreen:

Re: wormy sin g60

Posted: 19 May 2010, 00:59
by wormy
Så som en kort oppsummering over det jeg husker som er gjort..

Nye ventiltettninger, ventilstyringene er innenfor kravene i Bentley-manualen
Renset eksosventiler
Nye "dyseholdere", nye o-ringer til dyser
Planslipt topp ca 0.5mm for litt økt kompresjon uten at det blir for mye
Nye rustfrie pinnebolter og kobbermuttere(?) til eksos på topp
Nytt G-Werks grenrør montert sammen med G-Werks cat-bypass
Ny registerreim og strammehjul
Ny VW Motorsport toppaking (øker kompresjon med ca 0.4-0.5)
Nyhonede sylindere. De var litt "slitt", men fullt ut brukbare
Veldig pent brukte stempler/råder (gått ca 130000), gjenbrukte rådebolter
Nye stempelringer
Nye rådelager
Ekstern oljekjøler (G-Werks sett som bytter ut den originale vann-til-oljekjøleren)

Og selvfølgelig alt av pakninger der det har vært demontert. Sikkert glemt noe i lista..

To come snart:
BBM motorfeste foran

Noen bilder som jeg har glemt å slenge opp tidligere..

Eksosventiler før.. Her har jeg faktisk så vidt begynnt å rense dem, men alikevel ser de så ille ut:
Image

Image

Underveis..
Image

Etter (beklager uskarpt bilde)..
Image

"Nye stempler" montert..
Image

Image

Nye pinnebolter - deilig og absolutt verdt det. Rustfritt :)
Image

Montering av grenrør. Passet RETT PÅ. OEM passform.. Digg!
Image


Noen som vet hva tallene i innsugsportene er? Kan ikke huske å ha sett det tidligere..? :?
Image

Image

Alt dette (topp, innsug, grenrør) ble satt sammen og jeg måtte selv lirke det på plass inn i bilen som én enhet.. Var ikke lett, men det gikk.. Stort og tungt var det.. :roll:
Image


For de som måtte lure hva den tykke svarte slangen er på innsuget, så er det for at jeg ikke skal få all oljedampen (mest et problem før jeg overhalte motoren) inn i kupeen. Klærne mine stinket faktisk oljedamp etter jeg hadde kjørt litt.. Dette røret fikser det på en "lat" måte, men beholder lyden - er ikke lei av den enda... :wink:

Re: wormy sin g60

Posted: 19 May 2010, 08:13
by daho85
Ser bra ut. Det grenrøret der hadde ihvertfall MYE bedre passform enn det til glennern. Vet hvordan du har det med å løfte det inn. Løfta inn topp med innsug og turbo på alene på strak arm. Da begynner det å bli tungt.

Re: wormy sin g60

Posted: 19 May 2010, 09:49
by glennern
Vi slipte jo ned halve innsuget :-P
Trodde det var mulig å bytte grenrør fra undersiden...men det fant vi jo fort ut at vi bare kunne glemme. hehe Ble en laaang dag Daniel

Re: wormy sin g60

Posted: 19 May 2010, 11:51
by Polo Classic
Hva er delenr på toppen din? Slutter ikke med P-vel?

35 er vel antagelig str på eksosventilen

Re: wormy sin g60

Posted: 22 May 2010, 01:27
by wormy
Polo Classic wrote:Hva er delenr på toppen din? Slutter ikke med P-vel?
Mener å huske det er "A".. Hvordan det..?
Polo Classic wrote:35 er vel antagelig str på eksosventilen
0
Er litt forskjellig tall i de forskjellige portene.. :s
Ser ut som om det er 28, 36, 35, 33 utifra bildene jeg har.. (fra sylinder 4 til 1)

Nå har jeg passert 45mil, tatt første oljeskift og sniffa på 3500rpm med 0.35bars trykk.. Virker som om den drar bedre enn tidligere på lavt turtall og lavt ladetrykk... Ingen ulyder, og den er en drøm å kjøre, utenom tomgangen som er litt guffen. Den detter plutselig ned til ca 600, før den spretter opp til 3000rpm og går sakte nedover.. Koblet fra ISV'en, og da er den stabil ved 1100rpm, før den noen ganger detter ned til ca 600 og blir der. Noen som har noe tips? :?
Den går faktisk greit rundt ved 575-600rpm (avlest fra den digitale måleren i MFA'en), litt "puffete", men fungerer. Trodde ikke den ville klare så lave turtall..

Gatebil på Våler i morgen, og etter det er bilen mer eller mindre ferdig innkjørt.. ca 65mil tur/retur (eller 3t45min som googlemaps tipper - hver vei).. :shock:

Re: wormy sin g60

Posted: 22 May 2010, 22:29
by wormy
Go low, low, low, low...... :shock:
Fikk noen blikk på vei fra og til vålerbanen i dag kan du si... Både med tanke på lyd og høyde på bilen tenker jeg.. En fyr i en Merce parkerte ved siden av meg og lurte på om jeg ville selge.. :mrgreen:

Dette er bak - med 16x9 og Yokohama S.Drive 215/40/16.. Med slik høyde kjørte vi 65mil.. Litt kosesubbing ble det nå, men fungerte faktisk.. :shock:
Image

Image

Image

Image

Image

Re: wormy sin g60

Posted: 25 May 2010, 22:16
by alex
Det er noe jeg har lagt merke til og. Folk snur seg når jeg kommer kjørende. hehe. Liker det.
Skal snart begynne med overhaling av min Corrado og. Kommer vel snart med en egen tråd med litt bilder og diverse.

Re: wormy sin g60

Posted: 04 Jun 2010, 17:14
by wormy
Uff... Sånn kan det gå. Ut å "drikke" nå, så får vi se hva som skjer videre.. :|

Re: wormy sin g60

Posted: 06 Jun 2010, 16:26
by wormy
Rudskogen..

Image

Image

Image












....Greit, disse bilene over kjørte ikke sammen med oss, men etter oss.. De under er bilder fra oss.. :wink:

Sparco E-merkede belter i Corradoen..
Image

Bmw 325..
Image

Original Shelby GT...
Image

Bmw M3 - trolig ikke helt original
Image

Bmw M3 CSL - med kompressor.. Ganske grei lyd kan du si.
Image

Bmw M5 - tror ikke den var helt original heller.. :shock:
Image

Image


En av tauebilene bmw'ene kom med..
Image



Og de observante leserne har nok sett hvordan det endte for denne gangen.
Image

Image

Image

Re: wormy sin g60

Posted: 06 Jun 2010, 18:34
by Kisseg60
hva skjedde? :roll: