Page 23 of 40
Re: The Black Emperor
Posted: 05 Jun 2014, 08:46
by wormy
Vifta skal ikke starte før den blir 95 grader ca.

Re: The Black Emperor
Posted: 11 Jun 2014, 19:52
by BlackDragon07
Vel hjemme fra Bugrun og bilen overlevde 140mil uten snev av problemer, noe som var utrolig herlig.
Vel anvendte kroner å få satt inn et styringssystem av et proft firma
Et bilde som ligger i Bugrun-tråden, men syns det passer fin her og
Skal bestille lav temperatur fanswitch, tror det vil gjøre ting litt bedre
(Memo-to-self Oljeskift på 242000km)
Re: The Black Emperor
Posted: 12 Jun 2014, 20:19
by BlackDragon07
Oekern wrote:Jeg ga 1600,- men fikk en god deal!
Litt usikker på hva de ligger på veil.pris
Hvor kjøpte du denne oekern?
Noen tanker om denne?
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... ink:top:en
Re: The Black Emperor
Posted: 12 Jun 2014, 21:48
by Oekern
Jeg kjøpte via snapdrive gjennom en bekjent:) !
Re: The Black Emperor
Posted: 17 Jun 2014, 18:07
by BlackDragon07
Liten update
Fått kjøpt inn litt til bilen
KN rensekit og lavtemp.sensor 85-95 til radiatorvifta.

Ikke fått testa hvordan den oppfører seg helt på tomgang, men skal få gjort det snart.
Fant en sensor som det stod 85-95g og 95-102g på, er denne bedre enn den jeg satte inn?
Etter at jeg byttet olje (byttet til castrol 5w-40 helsyntetisk) så ryker det ganske mye mer enn før jeg byttet.
Er kun til motoren får litt temperatur.
Burde jeg bytte til halvsyntetisk istedet?
Re: The Black Emperor
Posted: 17 Jun 2014, 22:23
by wormy
95-102 er riktig for vifta. Da starter steg1 på vifte ved 95 grader, og steg2 ved 102 grader. 85-95 kan også benyttes, men det er ikke "riktig" måte å fikse eventuelle problemer på.
Jeg tror ikke det at olja er helsyntetisk eller ikke som er problemet ditt. Motoren begynner kanskje å dra litt på åra? Stempelringer/ventiltetninger f.eks..? Hvis det går bort når den er varm kan det være verdt å prøve en litt tykkere olje, 10w-40, 15w-40, 10w-60..?
Re: The Black Emperor
Posted: 17 Jun 2014, 22:35
by BlackDragon07
wormy wrote:95-102 er riktig for vifta. Da starter steg1 på vifte ved 95 grader, og steg2 ved 102 grader. 85-95 kan også benyttes, men det er ikke "riktig" måte å fikse eventuelle problemer på.
Jeg tror ikke det at olja er helsyntetisk eller ikke som er problemet ditt. Motoren begynner kanskje å dra litt på åra? Stempelringer/ventiltetninger f.eks..? Hvis det går bort når den er varm kan det være verdt å prøve en litt tykkere olje, 10w-40, 15w-40, 10w-60..?
Men vifta vil gå etter 95grader med den nye bryteren?
Nei, men intil jeg får spart opp noen kr til å få kjøpt en ny radiator eller om jeg setter på det viftehuset så er det en grei midlertidig løsning
Ok, men tenker du på å få at jeg bør fortsatt velge helsyntetisk eller halvsyntetisk?
Tror du kun får helsyntetisk på 10w-60.
Re: The Black Emperor
Posted: 17 Jun 2014, 22:55
by wormy
BlackDragon07 wrote:
Men vifta vil gå etter 95grader med den nye bryteren?
Nei, men intil jeg får spart opp noen kr til å få kjøpt en ny radiator eller om jeg setter på det viftehuset så er det en grei midlertidig løsning
Med den bryteren vil vifta starte ved 95 grader, ja. Det er relativt nærme originalt startpunkt.
BlackDragon07 wrote:
Ok, men tenker du på å få at jeg bør fortsatt velge helsyntetisk eller halvsyntetisk?
Tror du kun får helsyntetisk på 10w-60.
Tja.. Godt spørsmål.. Kjører du delsyntetisk må du ta noe hyppigere oljeskift, men det gjør samme nytta. En "standard" G60 motor er ikke alt for kresen. På golfen (samme motor i praksis uten g-lader) kjører jeg delsyntetisk, og bytter når olja begynner å se "sliten" ut (svart) - er vel ca 6-8'000 km.. Den ryker ikke noe, og er lekker ikke noe. Etterfyller aldri... Gjør det du selv føler for er min mening. Så lenge den er noe tykkere er det greit nok.
Du får helsyntetisk i "alle" varianter. Jeg har selv Royal Purple HPS 15w-40 helsyntetisk stående til bobla. 1520kr for 12 liter levert på døra.

Re: The Black Emperor
Posted: 17 Jun 2014, 23:33
by BlackDragon07
wormy wrote:
Med den bryteren vil vifta starte ved 95 grader, ja. Det er relativt nærme originalt startpunkt.
Good to know, vært kjedelig om den stoppet etter 95 grader
wormy wrote:
Tja.. Godt spørsmål.. Kjører du delsyntetisk må du ta noe hyppigere oljeskift, men det gjør samme nytta. En "standard" G60 motor er ikke alt for kresen. På golfen (samme motor i praksis uten g-lader) kjører jeg delsyntetisk, og bytter når olja begynner å se "sliten" ut (svart) - er vel ca 6-8'000 km.. Den ryker ikke noe, og er lekker ikke noe. Etterfyller aldri... Gjør det du selv føler for er min mening. Så lenge den er noe tykkere er det greit nok.
Du får helsyntetisk i "alle" varianter. Jeg har selv Royal Purple HPS 15w-40 helsyntetisk stående til bobla. 1520kr for 12 liter levert på døra.

Hmm lurer litt på å gå tilbake til havlsyntetisk 10w-40, hadde det på den forrige uten at det var noe røyk eller andre problemer.
Den blir kun brukt om sommeren så antall km vil ikke overstige så mye over 6000km. Så bytter jeg på våren

Re: The Black Emperor
Posted: 22 Jun 2014, 13:39
by BlackDragon07
Har byttet til Castrol 10w-40 halvsyntetisk og null røyk på kald motor
Så da fortsetter jeg med den
Grunnen til at jeg prøvde den andre var for at bmw`n bruker den olja, kjekt med tanke på innkjøp.
En ting jeg fant ut etter Bugrun turen er at jeg IKKE skal ha skinn-seter!! Det var varmt nok i stoff-seter
Har funnet et komplett deleskinn sett i tyskland til ca 7500kr, men han vil kun at det skal hentes.
Se om vi får lagt en ferie tur til Germania i løpet av sommern

Re: The Black Emperor
Posted: 04 Jul 2014, 22:33
by BlackDragon07
Litt frem og tilbake på hva jeg skulle gjøre med understellet.
Sliter veldig med at unerstellet er for hardt på vei ned og for mykt på vei opp. Bilen blir noe ukontrolerbar ved litt aktiv kjøring.
Vurderte derfor å sette på demper og fjærer fra delebilen, men dette har nå stått noen år.
Så jeg vurderer å gå for dette
H&R twin-tube coiloversett. Noen som har kjennskap til disse settene

På tide med noen bilder av bilen igjen

Parkert på gresset for jon
Har forøvrig bestemt meg for å få bakruta proff sota så bilen blir litt mer helhetlig

Re: The Black Emperor
Posted: 14 Jul 2014, 21:46
by jon
Lurer

virkelig på hva det er med denne bilen's/eier's forkjærlighet for gress er? Er det fordi eier røyker gress før bilen blir parkert??
Re: The Black Emperor
Posted: 15 Jul 2014, 17:25
by BlackDragon07
Hehe er kun ren og skjær galskap
Men viktig å tenke på miljøet også

Re: The Black Emperor
Posted: 23 Jul 2014, 00:25
by BlackDragon07
Frem og tilbake er like langt
Mulig jeg heller går for det oppsettet jeg hadde på min forrige corrado, følte en bedre respons på underlaget da.
Mister de mulighetene et coiloversett gir, men progresive dempere og fjærer gir en annen respons, etter min mening

Re: The Black Emperor
Posted: 05 Aug 2014, 21:56
by BlackDragon07
Skulle bytte en morken bensin slange som lakk som en sil når motoren var igang.
Slange feste satt så hardt at jeg klarte å dra av nippelen av bensinpumpa
Skulle uansett bytte pumpe, men hadde ikke helt tenkt det enda.
Er anbefalt en Bosch 044 pumpe, men hvor bør jeg kjøpe denne?
På ebay så får man den til en rimelig penge, men man vet aldri helt om kvaliteten er det den bør være.