Økern´s Corrado G60

En liten presentasjon av din bil!

Moderator: Moderators

User avatar
Mouh
Über Admin
Posts: 1487
Joined: 30 Nov 2005, 22:50
Location: Voss
Contact:

Re: Økern´s Corrado G60

Post by Mouh »

ja det må jeg si, du lever opp til signaturen din :P
Dette er virkelig et tøft prosjekt :)
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: Økern´s Corrado G60

Post by Oekern »

Mouh wrote: 03 Oct 2022, 10:25 ja det må jeg si, du lever opp til signaturen din :P
Dette er virkelig et tøft prosjekt :)
Hehe! Takk for det :)!
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: Økern´s Corrado G60

Post by Oekern »

Klipper og limer inn fra et annet forum.
Komponenter som ble byttet fra G60 turbo oppsettet til crossflow toppen;

Replacing the stock WG actuator with an aftermarket one with replecable springs (Turbo smart IWG75)
Install 3-port electronic boost controller (Today none)
Install trigger wheel and use wasted spark (Today using dizzy)
Use 256 camshaft (Today using 268/276)
Adjustable camshaft gear (Today none)
Custom large plenum intake (Today ported G60 intake)
VR6 TB (Today ported G60 with tps)
ABA head will be ported with undercut SS intake valves and undercut Inconel exhaust valves.
INA 50G hydraulic lifters (Today "performance" with unknown weight)
Ditching the MS and will use Maxxecu Street
Tuner will support injectors and coilpack for wasted spark
Tuner will do all of wiring for the standalone
More crankshaft ventilation
Ditch the stock radiator fan and shroud (?) with slim aftermarket fan/(s)
Get someone to cut and change angle of IC inlet so todays S tube around alternator can be ditched
Replacing the Forge 008p DV located before IC with GFB Response AFTER intercooler before TB

2022 er i gang !
Jeg har vært veldig fornøyd med 02J overføringa jeg bytta til for noen år siden.
Så veldig spent på hvordan det blir nå som Dieselgeek short shifteren er montert. Leser utelukkende posetivt om den.
Bytte alle foringene også.
Image
Image
Image
Var en komplett idiot eller tenkte ikke i det heletatt når jeg skulle demontere 02J tårnet fra kassa. Brøyt den opp med kassa i låst posisjon, så knakk selvfølgelig pinnen som holder den i lås.... Håper det går greit og justere overføringa..

Innmaten i toppen er montert. +1mm og +0.5mm ventiler i rustfritt stål og inconel. Dobble ventilfjører og lettvekts "retainers"
INA 50G løftere.
HOEK motorsport som har porta toppen og laget innsuget.
Image
Image
Image
Image


Tok ut motoren og ble møtt av en blaut motor. Har nok fått for mye bensin..
En gummimansjett på ene drivakselen var ødelagt. Tror varmedekselet har vært borti ta det har sprekk opp litt og detti litt ned..
Registerreima var også skadet ! Var også slitasje på aluminiumshjulset på "intermediate shaft" så går tilbake til det originale.
Image
Image
Image
Image

Møkka på toppen av stemplene var godt fastbrent, men fikk gjort reint relativt godt.
På ABA toppen er det en form for EGR løsning og pakningen dekket ikke hullet helt. Gjenget opp, smurte set-skruer med eksospasta og blokkerte hullene.
Image

Monterte også ny simring til veiv og ny pakning.
Image

Har fått montert veivhusventilasjonen og "dizzy gizzy" fra BBM så jeg kan bruke triggerhjul.
Her ser man også ABF dynamo oppsett. Monterte dette ved første turbokonvertering. Kjøpte komplett
kit fra iAbed.
Image
Image


Da jeg har 1.9L har jeg brukt 2.0L toppakning før, men denne gangen fikk jeg en annen type.Som dere ser på bildet går sporet til pakningen utenfor annlegsflata på blokka.
Tok en sjangse på dette og det ble tett.
Image
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: Økern´s Corrado G60

Post by Oekern »

Kjøpte en ny Wagner Tuning G60 intercooler med omsveist innløp som selvfølgelig var blankpolert. Lakkerte det og innsuget
Image
Image

Planen var å bruke et justerbart kamdrev da jeg har valgt en veldig snill kam (256). Har da hvertfall noe og justere på hvis behov. Kjøpte fra BBM og ble skuffet over at de originale timing-merkene ikke var der. Sigurd lagde nye og måtte også slipe spor i toppen for å få tilfredsstillende klaring samt file ned topplokket. 
Image
Image

Monterte dritten får å finne ut at registerreim satt svært langt ut.
Image

Tok kontakt med BBM og det var de glade for for dem hadde nylig oppdaget problemer med en batch.. Det ble da å sette inn et originalt kamdrev da jeg ikke gadd utsette framdriften p.g.a dette.
ABA har spesifikk strammehjul. Passer ikke omhverandre medd G60.

Monterte innsuget for å sjekke diverse ting. Første problem var at røret til peilepinnen var i veien. Varmet den opp og bøyde den, gikk overraskende greit. Med den nye veivhusventilasjonen fra iAbed blir det dritt og beholde den originale varmeveksleren, så dropper denne..
Håper på og fortsatt kunne bruke Samco slangen mellom pumpa og toppen, må bare få en den som er 25mm over en 32mm flens.. Går vel med litt varme og makt. Begynner hvertfall og se out som en motor igjen ! :)
Image
Image
Image

Som dere ser har jeg en uoriginal bunnpanne. Den er fra iAbed og har innsveiset skvalpedeksel samt "trapdoors".
Også oljeretur fra turbo over nivå samt 0,6L større kapasitet.
Denne ble kjøpt på "HMS" kontoen - har brukt alt for mye penger på denne bilen til at motoren skal skjære seg bare fordi den gikk uten olje i et sekund..
Image
Image
Image
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: Økern´s Corrado G60

Post by Oekern »

Det går sakte men sikkert fremover. Fuelrail, FPR og dyser på plass. Gikk for MK3 FPR som har retur på samme side.
Image

Klarte aldri og få den 25mm slangen over 32mm flensen, så måtte bruke en skjøt ekstra som jeg ikke hadde lyst til.. Etter og ha korta inn alle overgangene maks ble hvertfall slangen rett og ok.
Image
Image

60-s trigger hjul fra AK Racing
Image

Fikk byttet indre driv ledd og gjenget opp det siste hullet til holderen fra 02J på girkassa
Image
Image

Likte MK3 FPR helt fram til jeg skulle montere IC rør... 
Image

Løste dette med å sette inn en lengre AN kobling.
Image

Hadde helt glemt at jeg herpa justeringa til gasswire sist gang.. Lagde en i brakett i all hu og hast, burde lagt mer sjel i vinkelen, men en ny wire
ligger nå klar så får bytte denne til neste år.
Image
Image

Har fått på plass IC rør turbo side. Trenger bare litt hjelp til sveising av en nippel og "holdere/stoppere" for slangeklemma.
Image

Gasspjeld side er trang og slangen fra radiatoren butter. Er også svært usikker på hvordan jeg skal få radiator slangen ned til T-en fra toppen.. Hadde en plan i hode som gikk under innsuget, men det gikk ikke... Skjøten blir for kort og slangen butter også i radiator..
Image

Ellers så har jeg testa Dieselgeek short shifteren og den er helt nydelig ! Aldri før gått igjennom gira så mange i garasjen før, haha!
Også er jeg fornøyd med hvor tilgjengelig turboen og alt annet baki der er når G60 innsuget er borte :) 
Image
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: Økern´s Corrado G60

Post by Oekern »

Den gamle oljereturen passet ikke i det hele tatt, så måtte gå ned ganske mye i dimensjon på slangen med de overgangene jeg hadde tilgjengelig. Så nå er det 1/2" slange et stykke. Får håpe det holder unna. Har bestilt en direkte overgang fra 1/2" NPT som er i panna til AN12, så kan bytte tilbake senere når jeg får den, hvis jeg får problemer.
Har også montert nytt varmedeksel til drivakselen ettersom det gamle hadde knekt.
Image

Måtte montere en slim radiator uten deksel da det ble problemer med plassen
Image

Min venn ble ferdig med å sveise IC rør, så da rengjorde jeg dem og lakkerte dem i samme farge som Hoek motorsport innsuget.
Nå må jeg selvfølgelig ha et mindre batteri ettersom det gamle er for langt og butter i IC rør..
Image
Image

Bruker en kombi-ventil fra GFB. Denne kan stilles trinnløst fra 100% dump til 100% resirkulasjon av ladetrykk når man går av gassen.
Finner denne m e g e t hendig da man selv kan velge hvor mye lyd man vil ha. Base til å sveise i røret hadde dem også som var et stort pluss.
Image

Det største batteriet jeg fant i AH som passet fysisk var på 47ah. Det syntes jeg hørtes lite ut. Hørte med tuneren og han
anbefalte et større et - så da ble det å legge det i bagasjen. Hadde fra før en 50mm2 kabel til en forsterker så den biten var veldig grei.
Lagde til en plate av trevirke med innslagsmutter og noen gjengestag for å holde batteriet på plass.
Image

Der batteriet sitter originalt lagde til jeg en annen treplate med en fordelingsblokk.
Her er det både direkte-strøm (Kabel inn til sentralen er sikret i bagasjen) og muligheten for å legge opp med sikring.
Tuneren fant denne beleilig og var fornøyd med denne.
Image
Image

Kjøpte noen nye terminaler som jeg likte godt da + polen har et sikret uttak - den blir nok brukt til stereo forsterker til neste år.
De har også beskyttelses deksler som jeg syntes er bra.
Image
Image

Fikk så løst de 2 siste vannslangene jeg slet litt med.
Image
Image
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: Økern´s Corrado G60

Post by Oekern »

Så var bilen klar for mapping !
Jeg hadde på forhånd nappa ut G60 ledningsnettet så tuner ikke behøvde bruke tid på dette.
Og klart det var en svært enkel jobb da jeg gjorde det med motor ute.
Fikk derfor ikke tatt en oppstart på forhånd noe som jeg fikk sjukt kalde føtter for og ikke likte i det heletatt...
Kommer nok aldri til å gjøre det igjen.
Image

Turen gikk til Charlottenberg hvor BPH Performance holder til. Dro til han etter anbefaling - og jeg føyer meg etter.
Han er svært enkel og kommunisere med på mail og svarer kjapt og har god tolmodighet. Han kan også UTEN TVIL MAPPE !
Det er helt rått hvor mye bedre det ble. Klart, jeg byttet en god del komponenter - det skal sies, men det er ikke bare komponentenes skyld
at jeg fikk fra fullt laderykk etter 4k til at turboen begynner å spoole før 2k !!
Før var jeg helt nødt til å gire ned for å få opp fart, når kan jeg lurke på 1900/2000 rpm og gi gass så plukker den opp fart.
(Selvfølgelig ikke i samme hastighet som med kompressoren, men man behøver ikke gire ned) Gull verdt - kjørbart som fy.
Ladetrykk følger spjeldhusåpning (Vr6 spjeld om jeg glemte nevne det) så ingen boost-spikes. Kun fullt ladetrykk ved full gass.
Helt nydelig å kjøre med.

Endte opp med 242 WHP, altså på nav, og 327NM på 1.4bar ladetrykk. Ca 280hk i motor. Hadde nok fått en del mer med større turbo, men kjørbarhet har vært hele poenget og jeg angrer ikke et sekund. Den er så lettkjørt!
Veldig mye pusting og pesing fra turbo også som gir et lite glis i seg selv.
Øvre graf er NM, nedre HP.
Image
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: Økern´s Corrado G60

Post by Oekern »

Ca 2 uker etter jeg hentet bilen fra mapping fikk jeg en omfattende lekkasje av kjølevæske.
Jeg slipte ned plastik endetankene for å få den nærmest mulig IC, men tok i litt for mye..
430mm G60 radiatoren klarte jeg ikke å finne noen sted, så gikk for en 580mm fra Golf G60.
Det viste seg at den ikke hadde hull i tverrbjelken på passasjer side, noe jeg ikke hadde ork til å fikse der og da.
For å få det presist måtte jeg ha tatt av frontfanger, IC, OC og frontbjelken.. Tok så og monterte den hvilende på plastikken.
Tenkte det skulle gå bra.. Neida, den startet å lekke for en stund siden..
Image
Image

Før det skjedde rakk jeg hvertfall en tur innom VACN treffer i August på Vålerbanen og fikk kjørt med den der.
Det var satans gøy ! Første gang jeg kjører på bane, men ikke den siste !
Dekka hadde en tøff dag på jobben.
Image
https://youtu.be/Ih3lbEaLWjA

Også en liten video fra en tilfeldig kjøretur
https://youtu.be/7x4GQXQzrg4

Bruker et Cancheck display som dere ser. CAN-bus til Maxxecu.
Image

Bilen står nå på vinterlagring. Sluttet å bruke den da kjølevæske lekkasje kom på den nye radiatoren.
Turde ikke sjangse på å gjøre det værre da det gjør livet SÅ mye enklere å kunne kjøre bilen til og fra lagring..
Skal se om det er mulig å reparere den originale 430mm radiatoren iløpet av vinteren. Hvis ikke kjøper jeg en ny 580mm radiator
og tar jobben med å montere den skikkelig.
Image

Har ellers havnet i MK1 verden med en Caddy. Litt artig at den er nyere enn Corradoén.
1992mod med 95HK 1.8L Bensin (K-jet, bahh) og 5-trinns kasse.
Image
Image
Image
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
User avatar
Mouh
Über Admin
Posts: 1487
Joined: 30 Nov 2005, 22:50
Location: Voss
Contact:

Re: Økern´s Corrado G60

Post by Mouh »

Fy flate, her har det skjedd en del :shock: ! virkelig spennende bygg, et uten motbakker ser det ut til. Desto bedre grunn til å berømme pågangsmotet.
Lurer på om jeg ikke må få titte litt på denne bilen til sommeren en gang, for her har du lagt ned mange timer med arbeid. :D
Når det kommer til MK1'n så er jo også dette en av de virkelig stilige bilene som er der ute. :D
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: Økern´s Corrado G60

Post by Oekern »

Mouh wrote: 05 Oct 2022, 11:41 Fy flate, her har det skjedd en del :shock: ! virkelig spennende bygg, et uten motbakker ser det ut til. Desto bedre grunn til å berømme pågangsmotet.
Lurer på om jeg ikke må få titte litt på denne bilen til sommeren en gang, for her har du lagt ned mange timer med arbeid. :D
Når det kommer til MK1'n så er jo også dette en av de virkelig stilige bilene som er der ute. :D
Tusen takk for det ! :)
Klart det gikk med noen timer. Startet i begynnelsen av april var det vel og bilen var ferdig mappa 19/6.
Sånn sett det raskeste bygget jeg noen gang har gjort, men så ble ikke bunndel åpnet da.
Tuneren hadde 3 problemer etter oppstart, bensinlekkasje ved FPR, en fuelrail som poppa ut under høyt trykk og et insturmentpanel som han ikke fikk til å fungere.
FPR lekkasje ble løst med nye fittings og på fuelrailen så shimset han opp litt og festet med strips i tillegg. Han sier det 100% er p.g.a for svake/få braketter, de flekser.
Burde klage til BBM egentlig, men har ikke gjort det enda. Burde ha gjort det. Sånn sett miniatyr problemer :)!
Vedrørende instrumentpanelet så må jeg ha en omformer til turtelleren (lavt/høyt signal m.t.p nyere type ECU), men ellers er det kun speedometer, blinklys indikator og batteri indikator
som fungerer. Tror det har noe med kontaktene i vannkassa og gjøre. Da jeg får all informasjon jeg trenger gjennom canchecked displayet har jeg ikke gjort noe med dette enda, men må jo få det i orden. Helt nydelig og få all info fra ECU til dislay via 2 ledninger (can-bus)
Har også 2 mapp og velge mellom som jeg kan bytte via displayet.
Ønsker litt lavere innsugstemperatur. IC er jo mer enn stor nok, problemet ligger nok i at det er lite areal av den som får frisk luft. En annen ting er nok at det blir for lite sirkulasjon etter IC, varm luft blir stangenes mot blokk og innsug og "kommer ingen vei" At vifta også blåser rett i innsug hjelper jo heller ikke.. Får se om jeg klarer å finne på noe lurt.

Ja, det hadde vært hyggelig ! Alt for mange år siden sist :O
Liker Caddy\n selv, måtte bare ha den :P
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: Økern´s Corrado G60

Post by Oekern »

Litt fra 2020 og 2021;
Tok en polering som bilen virkelig trengte.
Den er lakkert i ettertid på noen paneler mens andre ikke, så det er en blanding av
1 stegs lakk noen steder mens andre steder er det klar-lakk. Tok en avgjørelse på og gjøre
fin-steg over hele fjøla da jeg ikke har noen spesiell erfaring med å polere lakk uten klarlakk..
Det ble uansett uten tvil et løft. Før samt 50/50;
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Ferdig;
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Etter at jeg fikk skilt på den ble jeg litt flau over eksos stussen, savnet filter til cupé vifta samt savner et vanlig lys når det ble mørkt.
Image
Image
Image

I jakten på bedre lys startet jeg med å bytte reflektorer. Det var å få tak i på ebay. Noe dyrt, men vell verdt pengene. Det var uten tvil
at de jeg hadde var modne for utskjifting;
Image
Image
Image

Jeg var så dum i 2008.. Da kjøpte jeg kun lykteglass til 1 side fra NBS. Tror jeg ga 455,- ellerno rundt der.. Prøv å kjøp et i dag a !
Det har holdt seg veldig godt, men så har jo ikke bilen gått veldig mange tusen km heller da, skal sies.
Mener det er passasjer-side.
Image

Førerside er slitt, men ikke alt for ille, men det har noen sår og et grå-slør. Jeg turde ikke prøve å polere det i frykt for å skade glasset.
Image

Vask av lykte-hus, montering av ny pakning samt nye reflektorer;
Image
Image
Image
Image

Monterte relee-kit fra SFT samt byttet til Osram night breaker pærer.
Du verden for et løft det ga! Nå var det jo mer eller mindre relativt normalt !
Image

1.og 2. bilde er etter nye reflektorer og nye pærer, men før relee-kit.
3. og 4. bilde er etter montering av relee-kit. Legg merke til fargeforskjellen på samme lyspære.
Volt dropper også så og si nada når man skrur på lys. Først bilde av nærlys, så fjernlys
Image
Image
Image
Image

Har også montert rammer med tåkelys delete som tar face-lift blinklys.
Har hatt n y e facelift blinklys liggendes på varestyret i maaange år. Var deilig og endelig få montert dem.
Har også fått tak i og montert tau-krok deksel på førerside som jeg har manglet i alle år..
Image
Image
Image
Image


Det var sånn ca det.
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: Økern´s Corrado G60

Post by Oekern »

Et par ting til.
Da bilen ble 30 år røyk jeg på en alvorlig 30-årsgave til den.
KW V3 !
Image
Image

Disse, kombinert med bakre stabstag med "end links" ga et vanvittig løft fra før når jeg hadde TA technix (Altså fjærstål å regne) med stab-stag montert rett i bakstillinga.
Image

Sigurd har hjulpet meg masse på veien, spesielt ved første turbo-konvertering.
Han sveiset down pipe og lagde en meget tilfredsstillende katalysator;
Image
Image
Image

Med v-band og rustfritt materiale så tar det ikke mange minuttene før katalysator er ute og rak-rør inne.

Ved forrige EU (Nyeste i sommer med 0 feil!) måtte jeg bytte et bremserør samt laste-ventilen bak
Image
Image

Måtte ha noen godkjennings-felger og siden det endte med Sparco assetto gara (Eneste som klarerte brembo bremsene, med 1.5mm shims)
ble det også tilhørende dekk. Brukte ikke disse på banekjøringen i år av den grunn at jeg ville bli kjent med bilen for å finne ut av hvor grenser går osv. Ved neste banekjøring skal disse i aksjon såklart.
Image
Image
Image

KW V3 er veldig ålreite til kjøring på offentlig vei. Relativt behagelige - dette velger man jo litt selv etter hva man stiller dem inn på.
Dog, litt for myke til banekjøring. Men det er faktisk helt ok :)!
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
BlackDragon07
Posts: 2349
Joined: 13 May 2008, 08:51
Location: Don`t tell the police
Contact:

Re: Økern´s Corrado G60

Post by BlackDragon07 »

Herlig å se en såpass stor fremgang med det meste av ting til bilen din :D
Husker du var inne på tanken på å selge den, glad du ikke gjorde det når man ser hvordan den har blitt :D

Ser du har noe mer hk enn meg, men mitt oppsett er nok ikke like heftig som ditt. Motorrommet ditt ser utrolig bra ut :D
Fast, angry and furious

From Oblivion to Oblivion
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: Økern´s Corrado G60

Post by Oekern »

Ja det skjer stadig litt :)!
Du hadde rundt 250hk i motor, var det ?
Ikke godt å si hvorfor jeg endte opp med mer enn deg, men føler jeg har gjort "alt" for
at det skal være mest mulig å hente, samt fått tilpasset oppsettet ganske godt denne gangen.
At BPH også virkelig kan mappe er det heller ingen tvil om. Wasted spark er jo også en fordel.
Hadde dog vært spennende å prøvd en litt større turbo som holder ut til 7k rpm ish. Hadde nok blitt en del mer.
Men igjen, 1.4bar og 242whp sier sitt, det man trenger aller mest er en topp som flower mer.. Neste steg får bli SPA turbo sin 8V topp,
men den bærer med seg en hel del arbeid som jeg ikke har verktøy, kunnskap og skills til å utføre selv. HOEK motorsport har sagt seg villig til
og påta seg den jobben, men det blir isåfall leenge til jeg starter med det prosjektet.
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
User avatar
Mouh
Über Admin
Posts: 1487
Joined: 30 Nov 2005, 22:50
Location: Voss
Contact:

Re: Økern´s Corrado G60

Post by Mouh »

Du verden.. her har du virkelig gått all inn!
Det er artig å lese at du har gjort, og det tar litt tid å gå igjennom alt sammen :P
Post Reply