Økern´s Corrado G60

En liten presentasjon av din bil!

Moderator: Moderators

Polo Classic
Posts: 192
Joined: 01 Dec 2006, 09:29
Location: OSLO
Contact:

Re: Økern´s Corrado G60

Post by Polo Classic »

Tipper rådelager er montert med for høyt moment...
NO SPEAKERS,
NO BODYKITS,
NO BULLSHIT
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: Økern´s Corrado G60

Post by Oekern »

Ja, det kan godt hende.
Skal hvertfall gjøre alt jeg kan for at dette ikke skal skje igjen.
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
BlackDragon07
Posts: 2349
Joined: 13 May 2008, 08:51
Location: Don`t tell the police
Contact:

Re: Økern´s Corrado G60

Post by BlackDragon07 »

Du får ønske deg en masse kapittel og en masse gavekort på f.eks biltema til jul så krysser vi fingrene :-)
Fast, angry and furious

From Oblivion to Oblivion
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: Økern´s Corrado G60

Post by Oekern »

Da var forumet oppe igjen - så da er det vel ikke annet og gjøre enn og oppdatere litt her.
Er så smått igang med motoren igjen. Har fått ordna en ny veiv (Takk til Gøran!) Denne er sjekka og friskmeldt ble den.
Har fått ordna nye råder (Takk til Sigurd!), stempla bruker jeg om igjen. Så mangler nye bolter, lagre og litt smånipps - så er bunndelen klar for og bli montert igjen.
Første "oppgradering" i år var nytt ledningsnett til dysene samt ny fuel-rail

Gammel ledningsnett:
Image

Alltid morro med nye deler:
Image
Image
Image

"Huset" til kabelføringa var ikke lik den orginale, så den nye får jeg ikke festet til brakettene som originalt. Blir vel strips tenker jeg...
Prøvde og borre opp et hull i den ene braketten til en plastplugg som var på huset, men det siste steget ble selvfølgelig for stort...
Måtte bestille nye AN fittings i sort farge, tok med noen andre betar også slik at jeg fortsatt kan bruke fuel after-run switch.
Image
Image

Trodde jo at når jeg gikk på´n igjen i år så ble det fortsatt G60 kompressoren, men dette her skjedde:
Image

Jeg konverterer til turbo.
Kompressoren jeg har er slitt - så det og overhale den med overhalingskitet jeg har liggendes til over 4000,- er ikke så stort poeng.
Det har ei heller dukket opp noen for salg hvor tilstand er garantert. Har ikke så mye penger at jeg kan sjanse på at den er i god behold. Det er de jo sjeldent.
Det finns en ny G65 lader og få kjøpt, men denne koster 20 tusen (+) så det frister heller ikke så mye, så da blei det turbo.
Har kjøpt en Holset HE221W. Overraskende liten str - som jeg jo er avhengi av da turboen havner i torpedoveggen.
Har startet med tilpassning. Slik wastegate var festet gikk ikke da "øret" butta i innsuget. Så får sveise på et nytt festet et sted.
Er ikke helt i mål enda med tilpassning, mangler noen mm her og der. Det ser ikke så ille ut på bildet, og jeg er nærme, men litt høyere opp må den.

Image
Image
Image
Image

Close, but no cigar
Image

Har skjønt at veiva er et svakt punkt med turbo. Ser Bar-tek har en slags forsterknings-løsning ved kilesporet. Så dette skal monteres.
Er det ellers noe annet jeg bør da høyde for ? m.t.p konverteringa.

Sitter og venter fært på ferie-penga nå før jeg får bestilt mer deler. Håper på og bli helt ferdig med motor og mapping i løpet av sommer/høsten.
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
User avatar
Mouh
Über Admin
Posts: 1487
Joined: 30 Nov 2005, 22:50
Location: Voss
Contact:

Re: Økern´s Corrado G60

Post by Mouh »

Ahh det var derfor du lurte på hva slags turbo jeg brukte her om dagen ;)
Dette ser veldig bra ut, og det er aldri feil med nye freshe deler ;)
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: Økern´s Corrado G60

Post by Oekern »

Stemmer:)
Holset´n er nemlig sammenlikna med den du har.

Er det noen som vet om (og i såfall hvordan) jeg kan bygge om til TPS med det originale G60 spjeldet ?
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
User avatar
Mouh
Über Admin
Posts: 1487
Joined: 30 Nov 2005, 22:50
Location: Voss
Contact:

Re: Økern´s Corrado G60

Post by Mouh »

nei ikke i utgangspunktet, men jeg vet at G60 fra California ble levert med TPS, var hvertfall det på NoName.
User avatar
ASD
Ünten Admin
Posts: 408
Joined: 13 Dec 2006, 00:49
Location: Kråkerøy
Contact:

Re: Økern´s Corrado G60

Post by ASD »

Ser jo storartet ut detta :D liker godt den fuel railen :mrgreen:
Corrado G60 90mod.OEM+
http://www.corradoclubnorwegen.com
Medlem av Eldrerådet
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: Økern´s Corrado G60

Post by Oekern »

Da har jeg endelig fått ut bilen fra dvale.
VW tauer VW best:
Image
Image

Tidligere har jeg lånt motorjekk/elefant, men har nå kjøpt en egen en. Blir så mye inn/ut over lang tid p.g.a IC og eksos rør - bygging. Så da er det like greit og ha en egen en. Motoren skal garantert ut seinere uansett, så da har men det på plass.
Var jo veldig spent på om turboen fikk plass, kjøpte turboen i god tro utifra et veldig vagt mål fra motorrommet i en golf, men kan ikke skjønne annet enn at dette bør gå veldig bra. Fant ikke braketten til fremre motorfeste i farta, så er noe usikker på tiltinga av motoren, men utifra hvordan den satt tror jeg heller den skal tiltes lengre frem - altså lage enda bedre plass.
Image
Image
Image
Image

Har bestilt noe småtteri av no deler, så får starta på olje inn og retur om ikke så alt for lenge. Neste som skjer nå er nok porting av eksosmanifold, den var trang...
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: Økern´s Corrado G60

Post by Oekern »

Da har jeg fått slipt ned nok til at turboen har klaring til innsug.
Image
Image
Image
Image

Montert uten pakning her, så den bygger jo noe mer ut med denne på.
Er det forresten noen som har noe anelse om hvor mye motoren flytter seg i motorrommet ? Tenkte på klaringa til torpedo´n.
Jeg bruker vibratech street motorfester.

Så starta jeg og porte eksosmanifolden. Der var det mye og ta av..
Fått lånt verkøty av sjefen på jobben:)
Image
Image
Image
Image
Image

Så oppdaga jeg at jeg hadde klart og legge pakningen feil vei.......
Med den riktig vei vart det luft imellom på den ene sia, så må kjøpe ny del..Makan til amatør. Lærer stadig!
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: Økern´s Corrado G60

Post by Oekern »

Det har egentlig ikke skjedd så fryktelig mye her, men motoren har hvertfall vært montert igjen, med frontbjelke denne gangen, for og dobbeltsjekke klaringer og få en ide om hvordan rørgater blir lagt.
Motoren er nå tilbake i stativet, men jeg må kjøpe bolter til blokka før jeg får gjort noe mer.
Etter det er gjort et planen og balansere bunndelen - så montere.
Har dog fått gjort litt anna småtteri;
Bestillte ny eksosmanifold og porta på nytt, denna gangen med pakning riktig vei!
Tok ikke helt ut da det kunne bli litt i grenseland for tynt noen steder.
Image
Image
Image
Image

Sigurd var så vennlig og gikk over etter at bildene blei tatt for en siste finish:) !
Bruker større pakninger i kobber, så ikke ved sist montering at de faktisk butta mot innsuget, så 2 av disse (de i midten) ble også fristert litt for bedre passform
Image

Er dette en del jeg evn.t kan oppgradere på turboen ?
Image
Image

Har endelig fått tak i en vindusviskermekanisme fra facelift - så nå kan jeg endelig montere SFT dekselet over vannkassa, som jeg har hatt liggendes noen år.
Må dog få bytta kontakt fra ledningsnettet i bilen først..
Image
Image

Må skaffe meg motparten til denne. Noen som har ?
Image

Har også bytta stroppene som holder bensintanken oppe. De gamle var jaggu fæle:
Image
Image

De nye var fra VW herritage/classic part, men de er ikke Corrado spesifikke, så de er litt anderledes, men passer.
Image
Image

Så til slutt en voldsom bildespam av SFT vingen. Har også hatt denne i mange år liggendes.
Jeg lakkerte den sjøl, så dette blei ikke bra. Dette er mest for og få den montert og se om jeg faktisk liker den.
Jeg syns ikke pass-formen var så veldig bra, den står litt opp ved punktet mot bilen på oversiden, men etter et google søk finns det da vesentlig værre eksempler!
Syns den bygde, kanksje litt væl, mye ut. Får se nøyere på det når jeg får bilen ned fra bukka, ferdig montert og ute av garasjen..
Image
Image

- - - Updated - - -

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
BlackDragon07
Posts: 2349
Joined: 13 May 2008, 08:51
Location: Don`t tell the police
Contact:

Re: Økern´s Corrado G60

Post by BlackDragon07 »

Kjempe bra update :D

Hva er forskjellen på facelift og pre-facelift i forhold til vindusviskermekanisemen?

Hva betalte du for de bensintank "stroppene"?
Fast, angry and furious

From Oblivion to Oblivion
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: Økern´s Corrado G60

Post by Oekern »

Motoren på pre-face bygger opp og ut av vannkassa. Facelift bygger inn og ned (Hvis jeg husker korrekt) - slik at man får plass til SFT dekselet.
Husker ikke hva jeg betalte for dem, men det var ikke så veldig dyrt mener jeg å huske.
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
BlackDragon07
Posts: 2349
Joined: 13 May 2008, 08:51
Location: Don`t tell the police
Contact:

Re: Økern´s Corrado G60

Post by BlackDragon07 »

Hvordan gikk det med turbo konverteringen?? Fikk du det til?
Fast, angry and furious

From Oblivion to Oblivion
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: Økern´s Corrado G60

Post by Oekern »

BlackDragon07 wrote: 25 Aug 2019, 03:36 Hvordan gikk det med turbo konverteringen?? Fikk du det til?
Jada, fikk til det.
Ble dog ikke fornøyd med mappingen (MS) og jeg undervurderte hvor varmt innsuget ble.
Turboresponsen var veldig dårlig og det skjedde ikke noe nevneverdig før etter 4k rpm.. Han fikk heller ikke til 2-ventilers gasspjeldet.
I våres bygde jeg om til crossflow (ABA topp) og byttet en god del komponenter og ikke minst
gikk for Maxxecu og proff mapping hos BPH Performance i Sverige.
Dette er fra forrige oppsett. Skal få lagt ut litt av ABA konverteringen.

Image
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
Post Reply