ebay handel! Lynkurs?

Har du noe du vil si utenom Corrado, da gjør du det her.

Moderator: Moderators

User avatar
Kisseg60
Posts: 1507
Joined: 13 Dec 2006, 18:57
Location: Nesodden

ebay handel! Lynkurs?

Post by Kisseg60 »

Noen som har lyst å gi meg et lynkurs i ebay handel?
Paypal opplegg?
Torpern
Moderator
Posts: 904
Joined: 02 Feb 2007, 22:00
Location: Langhus

Post by Torpern »

det jeg gjorde var å lage meg en "konto" på paypal som er den mest sikre måten å betale på,også er det vel bare åhandle i vei....men du må se på positiviteten til de du kjøper av.. :D
User avatar
Kisseg60
Posts: 1507
Joined: 13 Dec 2006, 18:57
Location: Nesodden

Post by Kisseg60 »

det er greit. men da må jeg vel kanskje ha vis først da?
for å lage en sånn paypal opplegg.!?

Hvor lager jeg paypal konto?
User avatar
acoupe
Posts: 213
Joined: 26 Nov 2006, 21:03
Location: volda - Lillehammer

Post by acoupe »

Først gå inn på en ebay side, enklest på http://www.ebay.com, og registrer deg.
Deretter går du inn på http://www.paypal.com og får en paypal konto, her må du ha et kortnummer, dvs kort som har visa, evnt mastercard etc.
Når du har registrert deg for en paypal konto trekker de deg 15kr på din konto, og på den transaksjonen står det "paypal*firesiffretnummer*
Det firesiffret nummeret er en bekreftelse for paypal for at kontoen er gyldig og din, så det må brukes for å aktivere kontoen for bruk. Instruksjoner får du ved registreringen.
Merk at navnet på denne transaksjonen("paypal+nummeret") kan ta noen dager før den vises på nettbanken din, så vær tålmodig.

Har hørt om flere som har hatt problemer med å registrere seg på ebay, om det oppstår prøv på forskjellige ebay sider, som f.eks ebay.co.uk, ebay.ca, ebay.de(om du kan tysk) osvosv, har ikke noe å si hvilket land ebay siden er fra når du registrerer deg, så lenge det er en ebay side.

Når du skal begynne å handle på ebay så er det visse ting du skal være obs på:

Feedbacks/tilbakemeldinger: Prosenten her burde være så høyt mot 100% som mulig. 100% er selvfølgelig best. Om den er under så kan det være smart å gå inn på feedbacks og sjekke hva den negative evnt nøytrale tilbakemeldingen/e omhandler, og se om det er alvorlig og om det samme har skjedd flere ganger.
Image

Frakt: Øverst på auksjonssiden der budene, prisen osv står, er det også oppgitt om de sender WORLDWIDE og om de ikke gjør det, men selvom det står f.eks at de kun sender til united states så kan man sende mail å høre om de kan sende til Norge, noe mange av de gjerne gjør.
Image
Det er MANGE på ebay som lurer deg på frakten. F.eks du kan se en bakpotte til 10$, noe som er knallbillig, og så skal dem ha 180$ i frakt.
Derfor må du ALLTID sende mail å høre om pris for frakt til Norge FØR du byr eller kjøper, om det ikke er oppgitt nederst på siden hvor fraktpris står.
Image
Man trenger ikke å gå inn på mailen din for å sende en mail, du trykker på en link som står under feedbacks osv som det står "ASK SELLER A QUESTION", og der får du flere valg ang hva spørsmålet gjelder, om det er frakt, pris, betaling osv.
Image
Alltid vær tålmodig når det gjelder fraktstid, dette kan variere fra kun noen dager, til 5-6 uker avhengi av hvordan de sender varen.

Toll: Man må regne med at det kan tilkomme tollkostnader på varen. Om varen har en verdi på under 200,- slipper du dette. Over 200,- så regnes ca 25% av verdien på varen.
Det du kan gjøre for å slippe dette er å høre selgeren om de kan sende som GAVE, evnt skrive en lavere verdi på pakken. Men dette er det ikke alle som gjør, da det er selgeren som evnt får bot for dette.

Betaling: Når man er blir litt for ivrig på en auksjon, er det lett å glemme å sjekke om selgeren har paypal, for både du OG selgeren må ha paypalkonto for at du skulle kunne betale med paypal.
Dette står på høyre siden ganske langt oppe på auksjonssiden.
Image
Når man skal betale så får man en mail etter vunnet auksjon, hvor du følger med en link hvor det står "pay now", trykk på den og du får valget om du vil betale med paypal eller ikke. Dette kan du også gjøre ved å gå gjennom "my ebay".


Håper dette var litt til hjelp :)
Om noen har flere ubesvarte spørsmål så er det bare å spørre :)[/u]
Last edited by acoupe on 25 Nov 2007, 17:23, edited 1 time in total.
rub-A-dub
User avatar
Mouh
Über Admin
Posts: 1487
Joined: 30 Nov 2005, 22:50
Location: Voss
Contact:

Post by Mouh »

meget bra acupe!
Torpern
Moderator
Posts: 904
Joined: 02 Feb 2007, 22:00
Location: Langhus

Post by Torpern »

Takk!Der lerte jeg et par ting også :D
Kanskje vi skulle lagt dette under info Tom? er sikkert flere som lurer..
User avatar
Kisseg60
Posts: 1507
Joined: 13 Dec 2006, 18:57
Location: Nesodden

Post by Kisseg60 »

se her ja! Tusen takk skal du ha!
Supert at du tok deg tid til å skrive alt det! Takk!
User avatar
acoupe
Posts: 213
Joined: 26 Nov 2006, 21:03
Location: volda - Lillehammer

Post by acoupe »

bare hyggelig å hjelpe til litt:)
Har lagt til litt bilder i posten med forklaringen, så kan man hvertfall ikke ta feil :)
rub-A-dub
User avatar
Mouh
Über Admin
Posts: 1487
Joined: 30 Nov 2005, 22:50
Location: Voss
Contact:

Post by Mouh »

mannen er gal dere ;)

neida jeg bare tuller jeg, kjempebra ;)
Kristaafa
Posts: 725
Joined: 19 Jun 2007, 09:44
Location: Horten

Post by Kristaafa »

Denne fortjener en sticky!

Angående dyr frakt kan dette til tider være med på å få pakken gjennom tolla uten problem, da varens verdi kanskje er 20$, og det er dette som er med i beregningen når det skal avgjøres om det skal betale moms på varen eller ikke...

Ellers en nydelig guide acupe! :D
User avatar
acoupe
Posts: 213
Joined: 26 Nov 2006, 21:03
Location: volda - Lillehammer

Post by acoupe »

Alt avhenger av hvilken verdi pakken er merket med på utsiden av pakken. Derfor kan man også spørre om selger kan skrive på lav verdi utpå pakken. En annen ting også er at man burde være obs på selger ikke sender med pakken med verdi av alt du har betalt, at han skriver verdien på pakken uten å ta vekk det du har betalt i frakt. Dette har skjedd meg, men da ringte jeg bare tollen og forklarte saken og sendte de kvittering på hva jeg har betalt for varen utenom frakt.

Men hyggelig at dere liker guiden :)
rub-A-dub
namk
Posts: 55
Joined: 19 Apr 2007, 16:29

Post by namk »

En liten ting jeg lurer på.. Gjelder egentlig ikke spesifikt bildeler eller eBay, men hvis jeg f.eks. kjøper ting på en nettbutikk i Sverige og får det tilsendt til Norge, da må jeg jo betale 25 % moms for det.. Men skal jeg ikke få slippe momsen i Sverige da?
User avatar
Mouh
Über Admin
Posts: 1487
Joined: 30 Nov 2005, 22:50
Location: Voss
Contact:

Post by Mouh »

namk wrote:En liten ting jeg lurer på.. Gjelder egentlig ikke spesifikt bildeler eller eBay, men hvis jeg f.eks. kjøper ting på en nettbutikk i Sverige og får det tilsendt til Norge, da må jeg jo betale 25 % moms for det.. Men skal jeg ikke få slippe momsen i Sverige da?
jupp, men denne er det mange selgere som stapper rett i sin egen lomme ;)
namk
Posts: 55
Joined: 19 Apr 2007, 16:29

Post by namk »

Hmm.. Dette gjaldt en nettbutikk da, hvor momsen ble automatisk medregnet.. Æsj, neste gang skal ikke jeg gjøre samme feil i hvert fall..
User avatar
Mouh
Über Admin
Posts: 1487
Joined: 30 Nov 2005, 22:50
Location: Voss
Contact:

Post by Mouh »

namk wrote:Hmm.. Dette gjaldt en nettbutikk da, hvor momsen ble automatisk medregnet.. Æsj, neste gang skal ikke jeg gjøre samme feil i hvert fall..
en må nesten snakke med den respektive butikken og ikke bare sende en bestilling ;)
Post Reply