The Black Emperor

En liten presentasjon av din bil!

Moderator: Moderators

Hvilken type styling passer bilen best?

1. Rieger styling
3
13%
2. Orginal styling
21
88%
 
Total votes: 24

BlackDragon07
Posts: 2349
Joined: 13 May 2008, 08:51
Location: Don`t tell the police
Contact:

Re: The Black Emperor

Post by BlackDragon07 »

Har bestemt meg for å prøve å "proff" bygge baggsjerommet og legge anlegget opp såpass bra at det faktisk kan vises frem.
Men ønsker å beholde dagens hattehylle, men uten høyttalere i hattehylle og å beholde baggasjerommet funksjonibelt, så det jeg tenkte var å bygge opp selve gulvet nok til å kunne felle ned forsterkere og høyttalere/sub`er i gulvet med plexiglass over for å få et jevnt gulv.

Men det jeg lurte på er;
1. Hvor "mye" anlegg kan man bygge før man bør ha et ekstra batteri?
2. Hvordan legger man opp til at man "kan stikke bilen inn i en huskontakt" for å få strøm på anlegget?
3. Er det noe jeg bør ta ekstra hensyn til? (Er klar over dette med strømførende kabler og lydkabler)
4. Hvilket merke anbefales? Har pinoeer nå, funker greit. Men fins nok mye bedre.
5. Bør jeg kjøre frontsettet via en effektforsterker også?
Last edited by BlackDragon07 on 02 Dec 2014, 12:07, edited 1 time in total.
Fast, angry and furious

From Oblivion to Oblivion
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: The Black Emperor

Post by wormy »

BlackDragon07 wrote:Har bestemt meg for å prøve å "proff" bygge baggsjerommet og legge anlegget opp såpass bra at det faktisk kan vises frem.
Men ønsker å beholde dagens hattehylle, men uten hattehylle og å beholde baggasjerommet funksjonibelt, så det jeg tenkte var å bygge opp selve gulvet nok til å kunne felle ned forsterkere og høyttalere/sub`er i gulvet med plexiglass over for å få et jevnt gulv.

Men det jeg lurte på er;
1. Hvor "mye" anlegg kan man bygge før man bør ha et ekstra batteri?
2. Hvordan legger man opp til at man "kan stikke bilen inn i en huskontakt" for å få strøm på anlegget?
3. Er det noe jeg bør ta ekstra hensyn til? (Er klar over dette med strømførende kabler og lydkabler)
4. Hvilket merke anbefales? Har pinoeer nå, funker greit. Men fins nok mye bedre.
5. Bør jeg kjøre frontsettet via en effektforsterker også?
1. Jeg kjørte rimelig kraftig anlegg i min med ett vanlig stort batteri og dynamo + kondensator. Lysene blinker svakt ved MYE belastning, men da er det snakk om såpass kraftig volumat du ikke har lyst til å sitte inne i bilen lenge.

2. Du må ha en 230V til 12V omformer - av kraftig type (koster en del. Se for deg en KRAFTIG batterilader.) Men hvorfor vil du det? Har du et bra batteri kan du høre på moderat volum lenge.

3. Jeg ville valgt 50mm2 strømkabel langs kanalen på venstre side med sikring rett ved batteriet. Så inn i en fordelingsblokk i bagasjerommet, som har to utganger - begge med egen sikring. Da har du strøm til subwooferen og effektforsterkeren. Og kan enkelt koble fra den ene for å kjøre på bane f.eks. Jeg kan vise deg mitt opplegg i golfen når du kommer. :)

4. Finnes mye bra. Tenker du høyttalere eller forsterkere? Jeg har selv toppsettet (ca 7'000kr) til Pioneer foran i Golfen, og Focal bak i originale plasseringer. Har tidligere hatt Hertz - som etter min mening er mye høyttaler for pengene. Av forsterkere har jeg bare prøvd "eldre" Audison selv, og de fungerer sykt bra. LRX1.400 og LRX5.600.. Men har ikke så mye peil på akkurat hva av det som selges nå som anbefales..

5. Ja. Punktum. Sinnsyk forskjell mellom rundt 18-ish W RMS som de fleste vanlige cd-spillere gir ut, kontra 45-50W RMS fra en effektforterker. Mange spillere reklamerer med 50W musikk-effekt, men det er bare skryt.. Jeg har prøvd med og uten effektforsterker til høyttalerene, og jeg går ikke tilbake.
Selv bruker jeg en eldre Alpine spiller med 4 utganger (front + bak) og sub-utgang, inn i to effektforsterkere. En 4-kanals Audison LRX5.600 til front/bak-høyttalerne, og en 1-kanals Audison LRX1.400 til subwooferne. Igjen, kan vise når du kommer innom med vifta. :)
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: The Black Emperor

Post by Oekern »

For og komme med et innspil; husk og bruke dempemateriale !
Det har bare fordeler (forutenom at det veier litt)

Edit: Det er noe som blir kaldt for "the big three" som kan være lurt og gjennomføre.
Dette går da ut på og øke tverrsnittet på kabler mellom batteri-dynamo-starter.
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
BlackDragon07
Posts: 2349
Joined: 13 May 2008, 08:51
Location: Don`t tell the police
Contact:

Re: The Black Emperor

Post by BlackDragon07 »

Tenkte det kunne være en fordel hvis bilen skulle stå og spille musikk på et event at batteriet ville gå fort tomt?
Du tenker på å ha en aktiv sub og må derfor ha egen strøm?
Skjønner hvordan opplegg du mener wormy, tenkte ikke på å ha sikring rett ved batteriet. Det er nok lurt :D :D
Tror det kan bli bra hvis jeg legger det opp sånn ja. Blir spennende å se når jeg tar turen opp :D

Tenkte egentlig på høyttalere, har to magnat forsterker. Da kan jeg bruke den ene på frontsettet og den andre bak.
Bør jeg plassere begge effektforsterkerene bak?
MEN da må jeg kjøpe ny spiller, for den jeg har nå så er det kun pre-out til bakhøyttalerene.

Har lyst til å sette inn de 4x6 høyttalerene bak og fjerne de 6x9 i hattehylla. Sånn at alt ser helt orginalt ut helt til man løfter opp bagasjeluka :D Har pioneer høyttalere i den størrelsen? Vil gjerne ha alt i samme merke, hvis mulig.


Må nok inn med noe støydempende matrialer, men får prøve å begrense det litt pga vekt :wink:
Har allerede stor kabel fra dynamo, men usikker hvordan det er i fra starteren.
Hvorfor bør den også økes oekern?
Fast, angry and furious

From Oblivion to Oblivion
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: The Black Emperor

Post by Oekern »

Jeg er ingen ekspert på det, men hele poenget er og eliminere effekttap/optimalisere strømtilførsel.
Ved et stort stereo anlegg på høy ytelse (les; stor belastning) i et orginalt elektrisk anlegg i en så gammel bil -
så overstrider energibehovet det elektriske anlegget er ment for. Hvis man da i tilleg har gamle, morkne strømledninger
så er ikke dette gunstig i det heletatt. Da har man nok en ganske stor dropp i volt fra batteri og ut til forsterker.
Om forsterker også for dårlig matning med strøm kan dette være skadelig over tid.

Ang demping så gjør du lurt i og vurdere om noen kg ekstra er verdt det - for det er det.
Et vellspillende anlegg med punch i bassen får du "Kun" i en godt dempet bil. I en eldre bil (som corrado)
så er det også endel paneler som er utsatt for og skape lyd (rister p.g.a bassen = lager lyd)
En typisk "stp" dempematte vil hindre vibrasjoner i og spre seg (mindre vibrasjon = mer punch i bassen, vibrasjoner dør ut fortere og sprer
seg ikke videre i bilen)

bilstereoforumet.no er et supert sted og lese mer om slike ting - her er det MYE godt innhold med MANGE kloke hoder, NM/EM vinnere osv.

Edit: du må ha sikring maks 30cm fra batteri (strømkabel til forsterker) størrelse på sikkring avgjøres av tverrsnittet på kabelen du bruker(mener jeg og huske). Du finner en oversikt om dette på bilstereo forumet.
Ved bruk av 2 forsterkere er det vanlig og kjøre strømkabel fra batteri og inn i en splitter i bagasjen hvor man da har 50mm2 inn (fra batteri) og 2stk 25mm2 ut (til hver forsterker)
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
BlackDragon07
Posts: 2349
Joined: 13 May 2008, 08:51
Location: Don`t tell the police
Contact:

Re: The Black Emperor

Post by BlackDragon07 »

Takk for bra svar oekern :D
Sjekka kablinga i motorrommet og det er 50mm2 fra både dynamo og starter, så da er det bare å få kjøpt inn en kabel til å trekke til baggasjerommet.
Hva slags splitter burde jeg velge? Er det noen forskjell på disse?

Har lagt merke til til tomrommet bak dekslet/dørpanelet i baksete så her burde det kanskje isoleres litt ja. Men er jo veldig opptatt av vekt fortsatt :wink:
Leser at det ikke er påbudt med reservedekk så lenge man har et repsett (hjul på boks) så da tjener jeg inn noen kg der :lol:
Skal gå for å få det isolert litt altså.

Fant endelig et bilde som er litt i nærheten av det jeg tenker på med baggasjerommet. (Beklager dårlig bilde :roll: )
Image
Det jeg har, foreløpig tenkt er å bygge opp gulvet 7-8cm og felle alt ned så gulvet blir helt flat/jevnt med plexiglass over forsterkerene og gitter(eller noe tilsvarende) over de høyttalerene som blir i gulvet.
Ser for meg to 10" eller to 8" i gulvet, må se litt hva som passer best.
Fast, angry and furious

From Oblivion to Oblivion
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: The Black Emperor

Post by Oekern »

Det er jo bra! Jeg tenker på en slik:
http://bilstereosenteret.no/products/tsunami-dbtt8121
Dempemateriale: http://bilstereosenteret.no/products/si ... a-6m-pakke

Det er veldig viktig at du bygger kasse etter spesifikasjonene til elementet. (Alle seriøse produsenter
har datablad og forslag til optimal kasse. Evn.t forhør deg på bilstereoforumet.)
Regn ut hvor mange liter du får. Du skal vel bygge kasse i hjulbrønnen så da blire
jo ikke så veldig mange liter man får ut av det.
Sjekk opp nøye m.t.p element.
Til lanceren kjøpte jeg 2x15" som jeg tenkte og bruke i samma kasse. Fant ut (det vil si kasse bygger
forklarte meg) at et element ville spille "mye" heftigere i en porta kasse enn 2stk i en lukket kasse med tanke på
målene jeg hadde til rådighet (altså hvor stor kassa kunne bygges).
Så det er noe og tenke på - ikke alltid at mest/størst mulig membran areale er den beste løsninga.
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
BlackDragon07
Posts: 2349
Joined: 13 May 2008, 08:51
Location: Don`t tell the police
Contact:

Re: The Black Emperor

Post by BlackDragon07 »

Liker lenker :mrgreen: :mrgreen:
Ser hvor julehandelen til far skal gå i år :lol: :lol:

Hva bør jeg tenke på når jeg velger basselement?
Tenkte jeg skulle bruke hjulbrønnen ja oekern.
Skal ta og måle volumet på den imorgen og lese på bilforumet hva jeg bør velge av størrelse på elementet.
Regner vel med at det ender opp på 8".

Sånn det ser ut nå så blir det tre forsterkere, en til frontsettet, en til bak og en til sub`er :D
Fast, angry and furious

From Oblivion to Oblivion
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: The Black Emperor

Post by Oekern »

Si at du feks har 20L til rådighet.
Finn ut hva du ønsker av bassen; høyest mulig, finest mulig
Eller kanskje en blanding av begge ?
Om du f.eks ønsker en bass som spiller rent, pent og korrekt så
Søker du etter SQ sub (sq=sound quality)
Og ja; disse kan også spille ganske heftig.
SQL er en mellomting mellom bråke bass og sq bass.
Se så på databladene om hva som anbefales av kasse og sammenlign
Med hva du har til rådighet. Type materiale (tykkelse) er og vesentlig
Iforhold til en godt bygd kasse, men jo mindre element jo mindre
Vesentlig er det. (I utgangspunktet)
Det ligger veldig mye informasjon på bilstereoforumet.
En lukket kasse vil være enklest og bygge, men med en porta
Kasse så har man mye større frihet til og "tune kassa"
Dette gjør man ved og endre bredde og/eller lengde på porten.
En SQ sub tunet lavt var for meg en helt rå opplevelse (singel 15" jeg hadde i lancern)
Du kan jo sleppe unna med 2 forsterkere ved og kjøre en firekanaler (bak og forran)
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
BlackDragon07
Posts: 2349
Joined: 13 May 2008, 08:51
Location: Don`t tell the police
Contact:

Re: The Black Emperor

Post by BlackDragon07 »

Merker at dette har jeg VIRKELIG ikke greie på :shock: :shock:
Men får satse på at jeg lærer litt underveis :wink:
Noe lettere med stuanlegg :wink:

Litt usikker , men ønsker egentlig bare bra trøkk (uten "papp" lyd)
kom over denne fra pioneer, den har kort monteringsdybde. Og den kan ha lukket kasse.
Er den hva jeg trenger?

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... e=39201381

Kan man bygge selve basskassa i plast?
Fast, angry and furious

From Oblivion to Oblivion
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: The Black Emperor

Post by Oekern »

Har du funnet ut hvor mange liter du får, enda ?
Den hadde jo ganske stort spenn hva angår annbefalning av lukka kasse. (Finn annonsen)
Om du mener at du kan støpe kassa i støpeplast så kan du det. (Eller hva slags støp man bruker)
Mange som støper form i reservehjulsbrønnen og lager til topplokk. Usikker på om man gjør
noe mer med støpteformen eller om selve "rå støpen" er holdbar i seg selv.
En ting og tenkte på ved bygging av kasse; Jo mer solid den er jo" bedre bass kan du få".
Jo hardere elementet sitter fast og jo mindre svikt det er i konstruksjonen (elementet produserer jo en god
del energi) jo bedre er det.
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
BlackDragon07
Posts: 2349
Joined: 13 May 2008, 08:51
Location: Don`t tell the police
Contact:

Re: The Black Emperor

Post by BlackDragon07 »

Nei, men skal få målt hvor stort det er der imorgen.

Har mulighet til å kunne få lagd dette i støpe plast (som blir brukt i svære plastik rør) og plastsveise bunnen av kassa.
Da får jeg en 100% tett kasse uten vibrasjoner.
Men jeg bør vel kle innsiden av kassa? Og ikke bare ha den helt clean?

Syns den sub`en på finn annonsen virka grei, mye pga kort monteringsdybde. Aner ikke om de oppgitte tallene er det man burde ha i en lukket kasse vs en med åpen port. Litt usikker også på hvordan tilkoblingen er på disse. Ren rca inngang eller terminal kabler?

Tenkte jeg skulle kjøre egen effekt forsterker på høyttalerene foran (dører og dash), en egen for bakhøyttalerene og en egen for sub`n. Eventuelt sub utgangen fra forsterkeren.

Har forøvrig funnet spilleren jeg skal ha :D
Blir moro og komme igang :D
Fast, angry and furious

From Oblivion to Oblivion
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: The Black Emperor

Post by Oekern »

Det er jeg faktisk usikker på. Jeg har aldri støpt noe som helst selv, men lest litt om det.
Du finner helt sikkert svar på bilstereoforumet.
Ut fra subben er det vanlig inngang til høytalerkabel. Om du lager til en terminal i kassa eller kjører
kabel direkte fra element til forsterker er jo opp til deg.I en slik permanent kasse hadde nok jeg selv
kjørt kabel direkte uten terminal.
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
BlackDragon07
Posts: 2349
Joined: 13 May 2008, 08:51
Location: Don`t tell the police
Contact:

Re: The Black Emperor

Post by BlackDragon07 »

Tror jeg dropper terminal.
I.o.m sub'n blir i gulvet så behøver den ikke å taes ut på samme måte :-)

Ser at biltema selger 6m 50mm2 til 649kr, er denne grei å bruke eller holder den ikke "mål"?
Fast, angry and furious

From Oblivion to Oblivion
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: The Black Emperor

Post by wormy »

BlackDragon07 wrote:Tror jeg dropper terminal.
I.o.m sub'n blir i gulvet så behøver den ikke å taes ut på samme måte :-)

Ser at biltema selger 6m 50mm2 til 649kr, er denne grei å bruke eller holder den ikke "mål"?
Finnes andre bedre alternativer
Har sykt bra og VELDIG fleksible kabler som også er billigere her f.eks.
(bruker den selv, latterlig deilig å jobbe med: http://bilstereosenteret.no/products/lib-53r)
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
Post Reply