Olje ånding

Her kan du diskutere alt som har med det tekniske på Corrado'n.

Moderator: Moderators

Post Reply
ildmar
Posts: 490
Joined: 07 Jul 2009, 23:33
Location: Brumunddal

Olje ånding

Post by ildmar »

Bilen min Ånder noe sikkelig mye olje.. er det noen som veit hva grunnen til dette er? kan det være dårlige ventiltettninger? kan legge til at det også ryker blått av den ved pådrag... noen som har noen ide om hva det kan være?
1991 - Corrado G60T karman
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: Olje ånding

Post by wormy »

ildmar wrote:Bilen min Ånder noe sikkelig mye olje.. er det noen som veit hva grunnen til dette er? kan det være dårlige ventiltettninger? kan legge til at det også ryker blått av den ved pådrag... noen som har noen ide om hva det kan være?
Stempelringer, ventiltettninger eller simring i g-lader.. Er de vanligste grunnene.. For min del er det stempe,ringer og ventiltetninger..
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
Ron
Posts: 287
Joined: 24 Aug 2009, 03:09
Location: Trondheim

Re: Olje ånding

Post by Ron »

ildmar wrote:Bilen min Ånder noe sikkelig mye olje.. er det noen som veit hva grunnen til dette er? kan det være dårlige ventiltettninger? kan legge til at det også ryker blått av den ved pådrag... noen som har noen ide om hva det kan være?
= snart på tide med en overhaling.

7-8 tusen å en arbeisom uke så er du i mål :)
ildmar
Posts: 490
Joined: 07 Jul 2009, 23:33
Location: Brumunddal

Re: Olje ånding

Post by ildmar »

wormy wrote:
ildmar wrote:Bilen min Ånder noe sikkelig mye olje.. er det noen som veit hva grunnen til dette er? kan det være dårlige ventiltettninger? kan legge til at det også ryker blått av den ved pådrag... noen som har noen ide om hva det kan være?
Stempelringer, ventiltettninger eller simring i g-lader.. Er de vanligste grunnene.. For min del er det stempe,ringer og ventiltetninger..
Hvus det er stempelringene ville jeg vel hatt dårlig komp også? testet det i går og den var fin... og G-laderen er jo ikke der lengre så...
Ron wrote:
ildmar wrote:Bilen min Ånder noe sikkelig mye olje.. er det noen som veit hva grunnen til dette er? kan det være dårlige ventiltettninger? kan legge til at det også ryker blått av den ved pådrag... noen som har noen ide om hva det kan være?
= snart på tide med en overhaling.

7-8 tusen å en arbeisom uke så er du i mål :)
aff passer dårlig :( men må man så må man :)
1991 - Corrado G60T karman
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: Olje ånding

Post by wormy »

Ron wrote:
7-8 tusen å en arbeisom uke så er du i mål :)
Eller som jeg gjør, koster 2 tusen eller noe.. Har jo tilgang til verktøy o.l., da.. Fres for å planslipe toppen osv.. :roll:
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
ildmar
Posts: 490
Joined: 07 Jul 2009, 23:33
Location: Brumunddal

Re: Olje ånding

Post by ildmar »

I tilegg til at den ånder mye så var det litt hvit tynn guffe i oljepåfyllingslokket og det kom opp en røyk som luktet eksos...
1991 - Corrado G60T karman
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: Olje ånding

Post by Oekern »

Kan minne om toppakninga. Jeg fikk samme symptomer. Ikke at det var toppakninga mi det var noe gærlig med, sprekk i toppen,
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
Kristaafa
Posts: 725
Joined: 19 Jun 2007, 09:44
Location: Horten

Re: Olje ånding

Post by Kristaafa »

ildmar wrote:I tilegg til at den ånder mye så var det litt hvit tynn guffe i oljepåfyllingslokket og det kom opp en røyk som luktet eksos...
Det lukter ganske spesielt av varm olje, så det trenger ikke bety noe, men hvit "guffe" i oljepåfyllinga kan tyde på at det lekker inn vann et sted ja. Ta en oljeskift, da bør du kunne se om det vann i olja du bytter ut. Kan også være kondens ved påfyllinga, men det kommer ann på mengden "guffe".
Image
ildmar
Posts: 490
Joined: 07 Jul 2009, 23:33
Location: Brumunddal

Re: Olje ånding

Post by ildmar »

Kristaafa wrote:
ildmar wrote:I tilegg til at den ånder mye så var det litt hvit tynn guffe i oljepåfyllingslokket og det kom opp en røyk som luktet eksos...
Det lukter ganske spesielt av varm olje, så det trenger ikke bety noe, men hvit "guffe" i oljepåfyllinga kan tyde på at det lekker inn vann et sted ja. Ta en oljeskift, da bør du kunne se om det vann i olja du bytter ut. Kan også være kondens ved påfyllinga, men det kommer ann på mengden "guffe".
Jepp skal bytte olje på den i helga samt filter tenkte jeg.. den "guffa" er det egentlig ganske lite av så tipper det egentlig bare er kondens...
1991 - Corrado G60T karman
User avatar
Ron
Posts: 287
Joined: 24 Aug 2009, 03:09
Location: Trondheim

Re: Olje ånding

Post by Ron »

Om peile pinna de ser ut som du har dyppa den i vaffelrøre, så er det pakkninga.

Litt guffe i lokket er ikke uvanlig, ikke helt bra, men heller ikke noe farlig.
ildmar
Posts: 490
Joined: 07 Jul 2009, 23:33
Location: Brumunddal

Re: Olje ånding

Post by ildmar »

Normalt at oljeåndinga skal være en blanding av Hvit og gul? har ikke noe bilde av det nå men kan se om jeg får tatt ett...
Olja ellers er "normal" i fargen...
1991 - Corrado G60T karman
Post Reply