Lav vanntemp.

Her kan du diskutere alt som har med det tekniske på Corrado'n.

Moderator: Moderators

Post Reply
User avatar
royrado
Posts: 104
Joined: 17 Aug 2008, 06:42

Lav vanntemp.

Post by royrado »

Hei jeg har noe spørsmål håper dere kan hjelpe.

1.Har lest mye på forumene om for høyt vann temperatur.
Men på min corrado har jeg det motsatte. Vann temperaturen går sjelden over 90.
Den ligger vanligvis rundt 75 grader. Hvis jeg kjører litt hard en stund la os si 10-15min(på varm motor) så beveger den seg mot 90 grader. rundt 85- 88. Er det normal? har lest at normal vann temp er rundt 90.

2. Bensin forbruket er temmelig høy ved oppstart. På computeren viser det 21/l 100km. for så og gå ned igjen til normal forbruk? 8-9/l 100 km. Bilen min er helt original utenom kn filter på original boksen.

3. Prøvde og skifte den berømte blå temp sensoren. Tok av føleren og der sprutet det vann ut :oops:
Det var viss litt trykk i systemet gitt. Motoren er helt kaldt. Er det noe spesielt man må gjøre ved bytting av blå temp sensor?
Sikker dumt spørsmål men men er man newbee så er man newbee. Har ikke tørt å røre den siden :( Kan noen være snill og forteller meg hvordan man skal gjøre.
88 g60
Kristaafa
Posts: 725
Joined: 19 Jun 2007, 09:44
Location: Horten

Re: Lav vanntemp.

Post by Kristaafa »

royrado wrote:Hei jeg har noe spørsmål håper dere kan hjelpe.

1.Har lest mye på forumene om for høyt vann temperatur.
Men på min corrado har jeg det motsatte. Vann temperaturen går sjelden over 90.
Den ligger vanligvis rundt 75 grader. Hvis jeg kjører litt hard en stund la os si 10-15min(på varm motor) så beveger den seg mot 90 grader. rundt 85- 88. Er det normal? har lest at normal vann temp er rundt 90.
Dette er mest sannsynlig termostaten som er gåen, og står åpen hele tiden. Har samme problem på min. Kjøp ny termostat, husk ny kjølevæske.
royrado wrote: 2. Bensin forbruket er temmelig høy ved oppstart. På computeren viser det 21/l 100km. for så og gå ned igjen til normal forbruk? 8-9/l 100 km. Bilen min er helt original utenom kn filter på original boksen.
Kan vel blant annet skyldes BTS som du er inne på under her...
royrado wrote: 3. Prøvde og skifte den berømte blå temp sensoren. Tok av føleren og der sprutet det vann ut :oops:
Det var viss litt trykk i systemet gitt. Motoren er helt kaldt. Er det noe spesielt man må gjøre ved bytting av blå temp sensor?
Sikker dumt spørsmål men men er man newbee så er man newbee. Har ikke tørt å røre den siden :( Kan noen være snill og forteller meg hvordan man skal gjøre.
Det skal ikke komme vann opp igjennom kontakten på BTS, da høres det ut som den er kaputski. For å unngå trykk i systemet når du tar den ut, kan du skru av lokket på kjølevæskereservoaret. Noe vann vil det komme ut når du drar ut BTS, så ingenting å frykte.

Tror BTS (og ny termostat) det vil være et godt sted å begynne mtp feilsøking på bensinforbruket.
Image
User avatar
Kisseg60
Posts: 1507
Joined: 13 Dec 2006, 18:57
Location: Nesodden

Re: Lav vanntemp.

Post by Kisseg60 »

da kan jeg prøve å svare litt.

1. det høres ut som termostaten din står litt mye åpen.
En termostat skal åpne seg ved ca 85-88 grader og kjøre vannet gjennom radiatoren.
Når denne står åpen så vil motoren få kjøling den ikke trenger.

Et spm som kan avgjøre det. Går tempraturen ned igjen etter du har kjørt den hardt?
Vis du slakker ned eller står på tomgang?
Vis tempraturen synker igjen så er det mest sannsynlig termostaten.

2. dette kan ha noe med at motoren trenger mer bensin ved kald motor.
Og jo varme motor du har jo lette går ting og motoren roer seg ned med tanke på bensin inn.
Kan hende det blir bedre ved å bytte den blå temp følern.

3. Klassisk feil ( beklager, måtte bare :roll: )
Det blir trykk i vann systemet når du kjører med bilen.
og når du da tar av sensoren så står spruten ut.
Ved å åpne lokket på kjølevans tanken din så blir trykket borte.!
Men dette lønner seg å gjøre på kald motor, så slipper du å holde på med varmt vann!

Når du så skal bytte den sensoren gjør du følgene:
-Av med lokket for å slippe opp trykk.
-Av med stikk.
-Tar av låse klipset med f.eks en flat skrutrekker.
-drar sensoren opp, pass på å få med o-ringen som pleier å sitte igjen i vann stussen.
-sett nye pakning på nye sensor, gjerne en dose med silikon spray eller lignende og dytte den i hullet.
-Dytte sensoren helt ned for så å sette på klipset igjen, så den kommer på "oversiden" av kanten på sensoren.
- og på med stikk og lokk.
- Etterfylle litt kjølevæske også er det tut og kjør! Lykke til. :wink:
User avatar
Kisseg60
Posts: 1507
Joined: 13 Dec 2006, 18:57
Location: Nesodden

Re: Lav vanntemp.

Post by Kisseg60 »

litt sen. Men her har du 2 svar. :mrgreen:
User avatar
royrado
Posts: 104
Joined: 17 Aug 2008, 06:42

Re: Lav vanntemp.

Post by royrado »

Takk for rask svar folkens, skal ta og sjekke opp i tingene. Ikke minst prøve å bytte Blåtemp sensoren engang til :D
88 g60
User avatar
royrado
Posts: 104
Joined: 17 Aug 2008, 06:42

Re: Lav vanntemp.

Post by royrado »

Har nå skiftet den blå temp sensor. Gjorde som anbefalt. Kald bil, av med ekspansjonslokk. Av med sensoren.
Masse vann strømmet ut. Men fikk byttet sensoren. Bensinforbruk ved start av bilen 59l/100km :shock:
Gikk selvfølgelig ned etter hvert men ligger rundt 9-10l/100 km. Noen lunde samme som før byttet kanskje litt høyere til og med. Måtte etterfylle kjølevæske siden en god del forsvant ved byttet. Helte i vann (ja vanlig vann) for å kommer over minimum streken. Er det skadelig for motoren?

Så noen spørsmål.

Hvordan bytte man kjølevæske på bilen? :oops:
Er det noe spesielt kjølevæske man skal bruke på corradoen, mente å ha lest det en plass.
88 g60
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: Lav vanntemp.

Post by Oekern »

Det går veldig bra og bruke vann istedet for frostvæske om sommeren. bruker du dette om vinteren bil vannet fryse, noe du ikke bil oppleve.
Den enkleste måten og bytte kjølevæska på er og løsne slangen som går under motoren. Løsne slangen som går ned og bortover mot servopumpe og termostat, det er den en skjøt.
Er ingen spesiel frostvæske som er spesielt anbefalt Corrado. (Eller? :? )
Når du skal fylle på servoolje er det noe annet ! Da må du kjøpe original olje fra Møller, ellers må du bytte tannstaget. Og tro meg, det er en utgjift du ikke vil ha. Been there..
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
Post Reply