Prosjekt: 8V G60

Her kan du legge frem ditt prosjekt

Moderator: Moderators

User avatar
Mouh
Über Admin
Posts: 1487
Joined: 30 Nov 2005, 22:50
Location: Voss
Contact:

Re: Prosjekt: 8V G60

Post by Mouh »

hehe, ja det var en real liste du hadde der ;)

blir spennende !
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: Prosjekt: 8V G60

Post by wormy »

Glemte jo å skrive opp nye bremser.. Tenkte BlackDiamond skiver+klosser foran og bak, samt nye hjullagre når jeg først er i gang.. :?
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
BlackDragon07
Posts: 2349
Joined: 13 May 2008, 08:51
Location: Don`t tell the police
Contact:

Re: Prosjekt: 8V G60

Post by BlackDragon07 »

Dette prosjektet blir bare større og større :wink:
Nesten så du skulle hatt et annet karoseri å satt det inn i :wink:
Kult om du hadde fått det istand til våren :twisted:

Hva oppnår man med et lettet svinghjul og hvordan balanserer man det?
Fast, angry and furious

From Oblivion to Oblivion
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: Prosjekt: 8V G60

Post by wormy »

Lettere svinghjul gir vel ingen effekt i for seg, men gjør (etter som jeg har skjønt) motoren mer turtallsvillig. (Raskere opp/ned i turtall.)
Har hørt flere forklaringer, men klarer ikke helt å videreformidle det de innebar.. Men jeg konkluderte iallefall med at det var noe jeg hadde lyst på ;)

Svinghjulet er balansert når det ble lettet, men jeg tenkte å balansere hele bunndelen..
Dvs at jeg monterer svinghjul og reimhjul/svingningsdemper (regner jeg med) og så får jeg et motorverksted til å avbalansere det. Det for at motoren skal gå helt jevnt rundt. Jeg liker turtall, så da sier det seg jo selv at jo mer balansert bunndelen er, jo bedre.. :)
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
Mouh
Über Admin
Posts: 1487
Joined: 30 Nov 2005, 22:50
Location: Voss
Contact:

Re: Prosjekt: 8V G60

Post by Mouh »

et lettere svinghjul er letter å dra rundt, ergo det tar mindre tid å komme opp i samme turtall som en bil med samme svinghjul.
User avatar
Ron
Posts: 287
Joined: 24 Aug 2009, 03:09
Location: Trondheim

Re: Prosjekt: 8V G60

Post by Ron »

en motor med lettere svinghjul vil bli latere på mellomregistret, senere topp NM.
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: Prosjekt: 8V G60

Post by wormy »

Har nå sanket en del deler som ligger klart:
264/278 kam med 11.75/10.99mm løft
1.9 liter nyborret blokk med smidde stempler, 9:1 kompresjon. Frisert plass til underspyling for så å balansere stemplene
Portet topp med større ventiler, forsterka ventilfjærer
333cc dyser
Forsterkede rådelager og veivlager
G-werks grenrør og katerstatningsrør
Skvalpedeksel i bunnpanne
Ny oljepumpe
Lettet svinghjul
Forsterket clutch
Ekstern oljekjøler
Solid BBM fremre motorfeste

Vibratech stive bakre motorfester (fast road versjonen) bestilles så snart det nærmer seg montering.

Må bare klare å avse noen kroner til balansering/polering av veiv.. Er det det står på nå. :?
Har også alt av pakninger/regreim/andre ting jeg trenger liggende hjemme.. (Utenom en ABF toppakning jeg kjøper når jeg har ordnet veiva.)

Har også mye annet liggende hjemme som skal på bilen i løpet av vinteren - om jeg får tid.
- Nye styrestag med endeledd
- Nye bærekuler
- Nye "øyebolter" til stabstag
- Nye polyforinger all-round
- Nye hjullager all-round
- Nye "foringer" eller hva du kaller det til støtdemperne foran oppe i dempertårnet. "Front strut mount kit" heter det vel på engelsk.

Nærmer seg vel også bestilling av BlackDiamond bremser også tenker jeg, om ingen har noe negativt å si om de.. (Får komplett sett for 1000kr mer enn orginalt koster, så hvorfor ikke..)
Får se om lommeboken er villig til å gå med på KW variant 2/3 coiloversett også.. Må nok prioritere en intercoolerløsning, så får se hva det blir til tilslutt.. :wink:
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
Mouh
Über Admin
Posts: 1487
Joined: 30 Nov 2005, 22:50
Location: Voss
Contact:

Re: Prosjekt: 8V G60

Post by Mouh »

det høres ut som om du har det meste klart ;)
spennende saker ;)
User avatar
Kisseg60
Posts: 1507
Joined: 13 Dec 2006, 18:57
Location: Nesodden

Re: Prosjekt: 8V G60

Post by Kisseg60 »

Ja. gleder meg til å se dette ta skikkelig form :mrgreen:
BlackDragon07
Posts: 2349
Joined: 13 May 2008, 08:51
Location: Don`t tell the police
Contact:

Re: Prosjekt: 8V G60

Post by BlackDragon07 »

Blir kjempe bra det her :mrgreen:
Spent på hvordan bilen din vil bli med dette i, regner jeg med :wink:

Hvilke tanker har du rundt en løsning på intercooler?
Fast, angry and furious

From Oblivion to Oblivion
Polo Classic
Posts: 192
Joined: 01 Dec 2006, 09:29
Location: OSLO
Contact:

Re: Prosjekt: 8V G60

Post by Polo Classic »

wormy wrote:Har nå sanket en del deler som ligger klart:
264/278 kam med 11.75/10.99mm løft
1.9 liter nyborret blokk med smidde stempler, 9:1 kompresjon. Frisert plass til underspyling for så å balansere stemplene
Portet topp med større ventiler, forsterka ventilfjærer
G-werks grenrør og katerstatningsrør
Det er her nøkkelen til effekt ligger

Blir spennende å se det oppe og går. Bør ha god effekt fra 4000 rpm og opp. Burde være et greit 240-260 hk oppsett dette
NO SPEAKERS,
NO BODYKITS,
NO BULLSHIT
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: Prosjekt: 8V G60

Post by wormy »

Polo Classic wrote: Det er her nøkkelen til effekt ligger

Blir spennende å se det oppe og går. Bør ha god effekt fra 4000 rpm og opp. Burde være et greit 240-260 hk oppsett dette
Sånt man liker å høre! :twisted:
BlackDragon07 wrote: Hvilke tanker har du rundt en løsning på intercooler?
Står mellom å space ut radiatoren for å montere en FMIC der, eller AWIC.. (Luft/vann intercooler).
Ikke helt sikker på hva jeg skal gå for enda.
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
Sigurd
Posts: 360
Joined: 26 Mar 2008, 16:30
Location: Maura

Re: Prosjekt: 8V G60

Post by Sigurd »

Detta blir jo skikkelig gromt! Blir spennende å følge med videre :)
Corrado G60
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: Prosjekt: 8V G60

Post by wormy »

Lite penger om dagen (fylla har skylda :roll: ), så har ikke fått gjort noe særlig. Henta hjem toppen, og skal bytte ventiltetninger på den så snart jeg får lånt meg verktøy til det.
Men har skrudd av gasspjeldet fra reservemotoren - tenkte å "optimalisere" det litt. Har også ventildeksel/innsug som trenger litt jobbing i nærmere fremtid. :wink:

Image

Image

Image

Tror jeg må gå over litt mer med dremel, er ca 0.1mm klaring mellom kam/topp enkelte steder..
Image

Image

Image
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
Kisseg60
Posts: 1507
Joined: 13 Dec 2006, 18:57
Location: Nesodden

Re: Prosjekt: 8V G60

Post by Kisseg60 »

Stilig når man må slipe spor rundt ventilløftern fordi det er så høyt løft. :mrgreen:
Post Reply