Prosjekt: 8V G60

Her kan du legge frem ditt prosjekt

Moderator: Moderators

User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Prosjekt: 8V G60

Post by wormy »

Etter å ha blitt kontaktet over PM på forumet hentet jeg en klump på ca 100 kilo i Larvik som skal bli mitt sommerprosjekt.
Skal si at Corradoen fikk fin senk bak med 100kg "dødvekt" rett over bakakslen. :twisted:
Bilder/mer info kommer etterhvert som jeg får skrudd litt. Dette er bare ment som en liten "teaser" :)
Last edited by wormy on 17 Oct 2009, 01:09, edited 1 time in total.
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: Sommerprosjekt: 8V G60

Post by Oekern »

Sleng ut bilder og planene :wink: :mrgreen:
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: Sommerprosjekt: 8V G60

Post by wormy »

Oekern wrote:Sleng ut bilder og planene :wink: :mrgreen:
Har noen forskjellige planer klare, må bare finne ut hvordan tilstanden er først. Må demontere og se ;)
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: Sommerprosjekt: 8V G60

Post by wormy »

Begynnte klokka 23 i dag med å demontere litt. Holdt ikke på så lenge, surra litt rundt og skrudde til halv 1. En del fastsittende bolter, så må nok borre litt i morgen.
Men utenom det ser det ut som et fint utgangspunkt. Den har rulla 160000 eller 169000 (husker ikke).
Ventilløfterne var ikke helt gode; 3-4 av dem var slitt, om ikke ødelagt.
Noe som er litt skremmende er at tennpluggene her som har sittet her i "x" kilometer var mye finere enn det mine var etter 3000km.... :shock: :shock: :?

Skal skru av tomgangsbryteren i morgen da Kristoffer trenger den; satser på å ta av toppen også.
Det jeg har her er komplett blokk/topp/bunn (med innmat), fordeler, ISV, FPR, dyser, vannpumpe, servopumpe, innsug og eksosmanifold. G-laderen med tilbehør var solgt til en fyr nordpå, men dette har jeg jo i bra stand fra før :-)

Noen som trenger noe billige deler, send en PM. Trenger iallefall blokk/topp og innmat selv, men er noen småting jeg ikke trenger.

Grønne Bosch G60 dyser, det er de "beste orginaldysene", er det ikke?

Planer? Flere, avhengig av tilstanden når alt er demontert. En god del sprekere enn det jeg har nå skal det iallefall bli :twisted:

Rett etter at den var tatt ut av bagasjerommet:
Image


Image


Image


Image


Image


Demontert det meste "utvendige":
Image


Image


Av med ventildekslet. Denne kunne jeg spise av om du sammenligner med når jeg bytta ventilløftere på min egen motor.. Altså, det er ikke masse "oljeslagg/drit", bare ren olje) :roll:
Image


Kristoffer; husker du at vi hadde problemer med å lese av kamlagrene/bruene/hva man kaller de etter at vi rensa de? Her er bilde av en slik rett ut fra denne motoren..
Image
Last edited by wormy on 15 Jul 2009, 18:43, edited 1 time in total.
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
einsereier
Posts: 171
Joined: 12 Oct 2007, 22:25
Location: mosjøen

Re: Sommerprosjekt: 8V G60

Post by einsereier »

så grei ut den der ja. tørr og fin:)
MK2 GOLF 2.9 VR6 86
TOURAN EXCLISIVE 07
PASSAT 3B 4MOTION 00
hmmm litt for mange biler.....
User avatar
Kisseg60
Posts: 1507
Joined: 13 Dec 2006, 18:57
Location: Nesodden

Re: Sommerprosjekt: 8V G60

Post by Kisseg60 »

Skal dette liksom bli turbo? :shock:
Eller bare en helt strøken motor?
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: Sommerprosjekt: 8V G60

Post by wormy »

Kisseg60 wrote:Skal dette liksom bli turbo? :shock:
Eller bare en helt strøken motor?
Ny motor bare. Min hadde ikke heeelt overbevisende kompresjon når vi testa den. Samt at den bruker litt mye olje.. :roll:
Når min nærmer seg 240000 kan man ikke forvente alt for mye :lol:
Skal demonteres helt, så må jeg se hva jeg gjør derfra. Spørs litt på tilstanden til stempler/råder/boringer..
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
Nicklas
Posts: 192
Joined: 19 Jun 2009, 02:42

Re: Sommerprosjekt: 8V G60

Post by Nicklas »

Min begynner å nærme seg samme stega som din, så mulig jeg må til med tiltak som deg ;) Hvor mye måtte du ut med for motoren?
1991 Corrado G60 Karmann
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: Sommerprosjekt: 8V G60

Post by wormy »

Nicklas wrote:Min begynner å nærme seg samme stega som din, så mulig jeg må til med tiltak som deg ;) Hvor mye måtte du ut med for motoren?
G60 motorer er nesten ikke verdt noe om du kjøper uten kompressor.
Jeg måtte ut med 1000 kroner. Det var uten noe som helst garanti for at den var i god stand innvendig. Kjøpte den "usett". Koster jo en del tusen å overhale den også.

Demonterte det meste i dag. Eksosmanifold, innsug, fuelrail (ledningene til dysene så nye ut :shock: ), oljefilterfeste, servopumpe og toppen. Innmaten så ut til å være i bra stand, men må kontrollmåle litt når jeg får ut stemplene.
Glemte kameraet i dag, men kan hende jeg drar opp igjen etter jeg har spist.
(Anbefaler forresten ikke å skru av toppen med liten skralle. Gjør vondt i hendene nå, en time etter :()

Forresten; noen som vet hvordan jeg kan identifisere hvilken kam som satt i? Så ikke noen merker på den, men lette ikke alt for nøye..
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
g60
Posts: 871
Joined: 15 May 2009, 22:23

Re: Sommerprosjekt: 8V G60

Post by g60 »

kor fant du denne motoren da??
skulle hatt en eg og :D
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: Sommerprosjekt: 8V G60

Post by wormy »

g60 wrote:kor fant du denne motoren da??
skulle hatt en eg og :D
Ble kontaktet etter at jeg la ut en tråd i kjøp/salg.. :wink:

Hadde med kameraet opp, men glemte at batteriet står i laderen.. Er det mulig...? :(
Da er alt demontert utenom veiva. Stempler/råder ser overraskende pene ut, samme gjør sylinderne. Kan hende jeg slipper billig unna her, men må få kontrollmålt.

Da blir neste steg å demontere toppen tenker jeg, samt å få rengjort diverse deler. Han som skal porte toppen er på ferie en stund til, og jeg får ikke bestilt deler før lønning.. Så denne motoren blir ikke ferdig med en gang. Men det er jo på en måte bra også, da får jeg tid til å rense delene ordentlig :)
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
Kristaafa
Posts: 725
Joined: 19 Jun 2007, 09:44
Location: Horten

Re: Sommerprosjekt: 8V G60

Post by Kristaafa »

Ser jo veldig bra ut det her da, mister!
Men du skal få låne motobukk av meg, det sparer deg for mye tid når du skal skru motor.
Mulig jeg skal en tur opp i verkstedet i dag, kan plinge på deg om det blir noe.
Image
User avatar
Morten Tangen
Posts: 297
Joined: 24 Sep 2007, 16:55

Re: Sommerprosjekt: 8V G60

Post by Morten Tangen »

se her ja..kjøpt i larvik skriver du...lov å spørre om hvem du kjøpte den av? :)
Corradopower!
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: Sommerprosjekt: 8V G60

Post by wormy »

Morten Tangen wrote:se her ja..kjøpt i larvik skriver du...lov å spørre om hvem du kjøpte den av? :)
Liker ikke å legge ut alt for mye navn på nettet, men han har en annonse på autodb under vestfold med deler.. ;)
Kristaafa wrote:Ser jo veldig bra ut det her da, mister!
Men du skal få låne motobukk av meg, det sparer deg for mye tid når du skal skru motor.
Mulig jeg skal en tur opp i verkstedet i dag, kan plinge på deg om det blir noe.
Det hadde vært strålende om jeg fikk låne bukken, ja!
Har en spenningsregulator, ett batteri (det du trengte) og en tomgangsbryter du kan få som "takk for lånet" :wink:

Har forresten delevasker på jobben, type stor. Kan fint putte hele blokka oppi der. Rent og pent skal det bli :mrgreen:
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: Sommerprosjekt: 8V G60

Post by wormy »

Viktig å ha system i delene.. :roll:
(Disse er de jeg ikke skal ha..)
Image

(Disse trenger jeg kanskje, så her har jeg litt system.. Delene ligger i poser med beskrivelse..)
Image

4 stempler og tilhørende råder/lagre. Ligger i rekkefølge. Har også skrevet på esken hvilken som er hvem.
De er en del "drit" på dem, tror dere det har noe å si? Er det bare å "vaske" dem?
Image

Nærbilde av et tilfeldig stempel/råde
Image

Oljepumpe.. Vet ikke om jeg skal bytte den ut eller ikke. Den har jo kun gått litt over 160000.. Noen som vet noe om hvor lenge de holder, etc?
Image

Kam av ukjent merke og dyser/fuelrail. Bruker nok dysene omigjen, må bare få renset de...
Image

Det er mer "drit" i toppen enn jeg trodde, men bør gå greit å fjerne..
Image

Toppen trenger nok en liten "rens" på andre siden også.. Mulig også større ventiler.. :twisted:
Image

Blokk med veiv
Image

Jævla griseri... Motoren var ikke tappa for olje når jeg henta den, og vi fikk ikke ut alt når vi prøvde å tømme den ut av tappepluggen.. :(
Image

Hva tror dere om stemplene? Har den bare fått litt for mye bensin på sine "siste dager", eller er det værre?
Var forresten ingen honingsmerker igjen, sylinderne var heeeeelt glatte inni... Kanskje det er problemet med at stemplene har litt "drit" på sidene, eller er det normalt?
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
Post Reply