Kaje`s 16vt prosjekt

Her kan du legge frem ditt prosjekt

Moderator: Moderators

User avatar
kaje
Posts: 61
Joined: 06 Dec 2009, 19:05
Location: hallingdal

Kaje`s 16vt prosjekt

Post by kaje »

Da har jeg endelig fått bilen inn i verkstede, så da blir det skruing fremmover:)

Litt info:
Er en 92` G60 som blei bygd om til 16vt av forje eiger, når jeg fikk bilen hadde reimhjulet på veiva skrudd seg av så regna med ett par bøyde ventiler. Ellers har den gått rundt 200k, det er skinninteriør å ellers i grei stand. Det sitter en garrett gt28r på motoren, 3,5bar fpr, 440cc dyser, turbochip, golf rally IC samt 2l bunndel å kr topp. 17" felger, bilstein justerbare dempere.

Har ikke så mye planer ennå, siden jeg er lærling å ikke har mye til overs, men ska først få den til å gå skikkelig hvertfall, så kommer flere ting etter hvert, målet er å få skilt på den i løpet av sommeren. Ska ha den rimelig orginal bortsett fra under panseret:)


Fikk i går skrudd av toppdeksele får å se om det var bøyde ventiler, men var umulig å se å allt gikk som de skulle, så fikk satt på reima å dreia motoren mange ganger, å det gikk fint, så prøver å starte til uka tenker jeg, er hos dama i helga så får ikke skrudd.

Har ett lite problem med å få pressa fulerailen ned på dysene ignen, går ikke.. men dysa er lett å presse inn når jeg tar den ut av innsuge, men probleme er da att det ikke går ann å få på ledningene etter det er satt på plass, noen tips? Å noen anna måte å finne ut om det er bøyde ventiler uten å ta av toppen?

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Ja, jappse potta ska vekk:P. er bare mobil bilder, men det duger.
1992 Corrado g60 16vt
User avatar
Ron
Posts: 287
Joined: 24 Aug 2009, 03:09
Location: Trondheim

Re: Kaje`s 16vt prosjekt

Post by Ron »

Fin bil, derre kan bli bra :D

kaje wrote:Har ett lite problem med å få pressa fulerailen ned på dysene ignen, går ikke.. men dysa er lett å presse inn når jeg tar den ut av innsuge, men probleme er da att det ikke går ann å få på ledningene etter det er satt på plass, noen tips?
Smør olje (vanlig olje) på O-ringan på dysan, å i dysehull på Fulerail å toppen, da smetter de rett inn :wink:

Jeg bruker alltid å feste dyser i fuel-rail, så fuel-rail med dyser i innsug.
User avatar
kaje
Posts: 61
Joined: 06 Dec 2009, 19:05
Location: hallingdal

Re: Kaje`s 16vt prosjekt

Post by kaje »

Ja det ska jeg prøve. Hadde tenkt å sette dem i fuelrail først, men da har jeg problemer med å få på ledningene siden jeg bruker org innsug, men ska prøve med olje:)
1992 Corrado g60 16vt
User avatar
kaje
Posts: 61
Joined: 06 Dec 2009, 19:05
Location: hallingdal

Re: Kaje`s 16vt prosjekt

Post by kaje »

Drives servopumpa av kilereim? resten går jo å flatreim.. mulig det er noe rart her:P på veiva sitter reg. reim drevet, så flatreimhjulet, så ett kilereimhjul, men dynamo å resten går jo på flatreim, ska ikke servopumpa også det?
1992 Corrado g60 16vt
BlackDragon07
Posts: 2349
Joined: 13 May 2008, 08:51
Location: Don`t tell the police
Contact:

Re: Kaje`s 16vt prosjekt

Post by BlackDragon07 »

kaje wrote:Drives servopumpa av kilereim?
Ja, på min i hvertfall.
Fast, angry and furious

From Oblivion to Oblivion
corradooettinger
Posts: 50
Joined: 28 Apr 2009, 21:07
Location: sandefjord

Re: Kaje`s 16vt prosjekt

Post by corradooettinger »

hvis det har vært en g60 orginalt drives både vannpumpe og servopumpe av kile reim.jeg har kile reim både på vannpumpe og servo..men jeg har settvannpumpe med reimhjulm til sporeim. men reimdriften må bygges om når man monterer 16v topp og flytter dynamo ned pga innsuget,topp:) hvis du har mulighet til å ta en komp test så lenge du får dratt motoren rundt uten at noe butter imot..to hele runder skal du kunne dra motoren rundt. eller så kan du ta en sylinderlekasjetest da kan du høre om det blåser i innsug eller eksosanlegget.når stempelet står på øvre dødpunkt. tror du får kjøpt en sak på biltema du kan skru inn i plugghullet å kople luft på inn i sylinderen.enkelt å billig. :)
User avatar
kaje
Posts: 61
Joined: 06 Dec 2009, 19:05
Location: hallingdal

Re: Kaje`s 16vt prosjekt

Post by kaje »

Da får jeg reise på biltema i morra å kjøpe noe sånt, får håpe allt er tett.
1992 Corrado g60 16vt
User avatar
Ron
Posts: 287
Joined: 24 Aug 2009, 03:09
Location: Trondheim

Re: Kaje`s 16vt prosjekt

Post by Ron »

User avatar
kaje
Posts: 61
Joined: 06 Dec 2009, 19:05
Location: hallingdal

Re: Kaje`s 16vt prosjekt

Post by kaje »

Se der ja, får kjøpe en sån å teste etter jobb i morra. Men hva burde den måleren vise da? Er faktisk ikke helt sikker på kompen, men sitter 16v topp på en 2 liter 8v blokk (aba), mener det er rundt 8:1 men spiller jo ingen rolle igrunn bare alle viser likt..
1992 Corrado g60 16vt
User avatar
kaje
Posts: 61
Joined: 06 Dec 2009, 19:05
Location: hallingdal

Re: Kaje`s 16vt prosjekt

Post by kaje »

Da har jeg kjøpt komt. tester, så reiser opp i verkstede nå, kommer vell en update i kveld regner jeg med.
1992 Corrado g60 16vt
User avatar
kaje
Posts: 61
Joined: 06 Dec 2009, 19:05
Location: hallingdal

Re: Kaje`s 16vt prosjekt

Post by kaje »

Jeg får faen ikke på fuelrailen jeg, har trudd jeg fikk den på flere ganger nå, men 2 av dem lekker som faen, nesten umulig å få pressa fuelrailen ned på alle dysene samtidig... Noen tips? Har smørt o-ringene med olje men hjelper lite...
1992 Corrado g60 16vt
User avatar
kaje
Posts: 61
Joined: 06 Dec 2009, 19:05
Location: hallingdal

Re: Kaje`s 16vt prosjekt

Post by kaje »

Å hvilken sikring og rele er til starter?
1992 Corrado g60 16vt
User avatar
Ron
Posts: 287
Joined: 24 Aug 2009, 03:09
Location: Trondheim

Re: Kaje`s 16vt prosjekt

Post by Ron »

Sikkert O-ringa dine som har blitt knall harde, kjøp nye du :)
User avatar
kaje
Posts: 61
Joined: 06 Dec 2009, 19:05
Location: hallingdal

Re: Kaje`s 16vt prosjekt

Post by kaje »

Får kjøpe nye i morra å teste:)

Fikk ikke testa kompen i dag, siden starteren ikke funker, så får se om jeg får den til i morra.
1992 Corrado g60 16vt
User avatar
kaje
Posts: 61
Joined: 06 Dec 2009, 19:05
Location: hallingdal

Re: Kaje`s 16vt prosjekt

Post by kaje »

Nå er jeg helt rådvill her, fikk tatt komptest, null kom i alle sylindera, tok av reima, snudde toppen en runde, satt på igjen, fremdeles null komt, kan vell ikke gå ann att alle ventilene er bøyd? Har brukt merke på topplokk å kamdrev, å ett på svingjulet med en pil der, er vell riktig det eller?
1992 Corrado g60 16vt
Post Reply