Da var forumet oppe igjen - så da er det vel ikke annet og gjøre enn og oppdatere litt her.
Er så smått igang med motoren igjen. Har fått ordna en ny veiv (Takk til Gøran!) Denne er sjekka og friskmeldt ble den.
Har fått ordna nye råder (Takk til Sigurd!), stempla bruker jeg om igjen. Så mangler nye bolter, lagre og litt smånipps - så er bunndelen klar for og bli montert igjen.
Første "oppgradering" i år var nytt ledningsnett til dysene samt ny fuel-rail
Gammel ledningsnett:
Alltid morro med nye deler:
"Huset" til kabelføringa var ikke lik den orginale, så den nye får jeg ikke festet til brakettene som originalt. Blir vel strips tenker jeg...
Prøvde og borre opp et hull i den ene braketten til en plastplugg som var på huset, men det siste steget ble selvfølgelig for stort...
Måtte bestille nye AN fittings i sort farge, tok med noen andre betar også slik at jeg fortsatt kan bruke fuel after-run switch.
Trodde jo at når jeg gikk på´n igjen i år så ble det fortsatt G60 kompressoren, men dette her skjedde:
Jeg konverterer til turbo.
Kompressoren jeg har er slitt - så det og overhale den med overhalingskitet jeg har liggendes til over 4000,- er ikke så stort poeng.
Det har ei heller dukket opp noen for salg hvor tilstand er garantert. Har ikke så mye penger at jeg kan sjanse på at den er i god behold. Det er de jo sjeldent.
Det finns en ny G65 lader og få kjøpt, men denne koster 20 tusen (+) så det frister heller ikke så mye, så da blei det turbo.
Har kjøpt en Holset HE221W. Overraskende liten str - som jeg jo er avhengi av da turboen havner i torpedoveggen.
Har startet med tilpassning. Slik wastegate var festet gikk ikke da "øret" butta i innsuget. Så får sveise på et nytt festet et sted.
Er ikke helt i mål enda med tilpassning, mangler noen mm her og der. Det ser ikke så ille ut på bildet, og jeg er nærme, men litt høyere opp må den.
Close, but no cigar
Har skjønt at veiva er et svakt punkt med turbo. Ser Bar-tek har en slags forsterknings-løsning ved kilesporet. Så dette skal monteres.
Er det ellers noe annet jeg bør da høyde for ? m.t.p konverteringa.
Sitter og venter fært på ferie-penga nå før jeg får bestilt mer deler. Håper på og bli helt ferdig med motor og mapping i løpet av sommer/høsten.