Page 24 of 30

Re: Økern´s Corrado G60

Posted: 18 Oct 2015, 19:08
by Oekern
Da var det meninga at det skulle bli live mapping i helga.
Dette gikk ikke som tenkt da det var noe defekter på det elektroniske utstyret.
Vi fikk dog kjørt logg og brent en chip slik at AFR er akseptabelt, så bilen er kjørbar i sikker forstand slik sett.
Tar det igjen til våren ang live mapping når utstyret er på topp igjen.

Sliter dog med og få stillt tenninga skikkelig.
Når registeret ble montert så fikk vi det aldri 100%. Ble alltid en halv tann før eller etter, så når vi justerer tenninga blir jo dette feil uansett p.g.a dette. (Vet ikke hvor mange grader det kan skille på en halv tann ?)
Tenninga nå er vel på 25-27 grader en stand.
Vakum er også ikke helt der den skal. Har 0 i vakum på tomgang f.eks.

Er det noen som har noen tips/har vært borti dette før ?
Kluet er jo og må få satt registeret 100%, men som sakt dette klarte vi ikke.
Vi er da meg, Sigurd og nabo´n som er tidligere WRC mekaniker, men får jo håpe det er noe vi ikke har skjønt ?

Sigurd; Korriger meg om jeg husker feil her.

Re: Økern´s Corrado G60

Posted: 20 Oct 2015, 13:19
by wormy
Oekern wrote:Da var det meninga at det skulle bli live mapping i helga.
Dette gikk ikke som tenkt da det var noe defekter på det elektroniske utstyret.
Vi fikk dog kjørt logg og brent en chip slik at AFR er akseptabelt, så bilen er kjørbar i sikker forstand slik sett.
Tar det igjen til våren ang live mapping når utstyret er på topp igjen.

Sliter dog med og få stillt tenninga skikkelig.
Når registeret ble montert så fikk vi det aldri 100%. Ble alltid en halv tann før eller etter, så når vi justerer tenninga blir jo dette feil uansett p.g.a dette. (Vet ikke hvor mange grader det kan skille på en halv tann ?)
Tenninga nå er vel på 25-27 grader en stand.
Vakum er også ikke helt der den skal. Har 0 i vakum på tomgang f.eks.

Er det noen som har noen tips/har vært borti dette før ?
Kluet er jo og må få satt registeret 100%, men som sakt dette klarte vi ikke.
Vi er da meg, Sigurd og nabo´n som er tidligere WRC mekaniker, men får jo håpe det er noe vi ikke har skjønt ?

Sigurd; Korriger meg om jeg husker feil her.
Hvordan måler du kamdrevet når du sier registeret er feil? Mange måter å måle dette på. Baksiden mot toppen med ventildeksel AV - pakning PÅ (mener jeg). Da skal du kunne ta et rettholdt oppå pakningen, og det skal treffe det ene hakket der. På forsiden har du to "hakk". Her skal du ta en spiker e.l. mellom, og det skal treffe et punkt på ventildekslet når det er skrudd på. Se bilde.
En høvla topp (og blokk) vil uansett aldri bli helt 100% på disse merkene - da veiva og kammen kommer nærmere hverandre. Hvor mye vet jeg ikke, kommer an på hvor mye som er tatt av - men alt påvirker resultatet.
Image

Er det originalt kamdrev? Kan være litt unøyaktig merket hvis uoriginalt. Samme gjelder reimhjulet ditt, samt egentlig også svinghjulet (selv om jeg aldri har vært borti feilmerkede svinghjul. Kun reimhjul.) Bruker du merket på reimhjulet på veiva, eller bruker du nullpunktet på svinghjulet? Mulig unøyaktig merket? Svinghjulet er nok mest nøyaktig å benytte, da det er såpass stort - at det blir mer presist.
Hvor mange grader en tann er vet jeg dessverre ikke, men er jo ikke værre enn å telle tenner og regne på det.

For å evt kunne svare mer må jeg nesten vite hvordan det er gjort - så nøyaktig som mulig. :)

0 i vacuum er feil. Burde være 0.4-0.6 bar absolutt trykk. (Der 1 bar er vanlig atmostfære.)
Hvor måler du? MFA'en? Enten har du stor vacuumlekkasje, eller hvis du bruker MFa'en - er sensoren der defekt - eller ledningen hoppet av(?).
Hvis du har "eksternt" måleutstyr måler du trolig på feil sted.. (Feil "fitting" på gasspjeldet? Jeg meeeeener den ene ser riktig vacuum/trykk hele tiden (den venstre til som går til hjernen), den høyre tror jeg viser atmosfæretrykk på tomgang, så kommer den til vacuum når du trykker på gassen...?)

Re: Økern´s Corrado G60

Posted: 20 Oct 2015, 22:10
by Oekern
Kamdrevet er orginalt. Vi brukte ikke en spiker e.l fysisk.
Etter hva jeg kan huske var toppdekselet på når vi gjorde dette. Kan ikke huske at vi gikk etter et merke på ventildekselet ?, men heller rettholt mot pakning/bunn av toppdekselet.
(Sigurd; korriger meg om jeg husker feil)

Både svinghjul og reimhjul er uorginalt.Reimhjul er fra epytec og jeg har ikke lest om noen som har hatt problem med timing ift dette reimhjulet.
Vi hentet vel referanse fra både nullpunkt på svinghjul samt merke på reimhjulet på veiva. (Men når vi gjorde dette 1. gangen hadde vi feilmerket svinghjulet)
Det var ved merket på reimhjulet vi enten fikk en halv tann forran eller bak.

Jeg har satt et T stykke på vakumslangen som går inn til instrumentpanelet og videre til en måler.
Sigurd har/hadde dette i sin bil og det leste korrekt. Frode mente at vakum kunne bli påvirket av feil tenning (som jeg vet jeg har)
Så at vakum er dritings kan jo være riktig i mitt tilfelle ? Iom at tenninga er feil mener jeg.

Trenger du mer informasjon, eller har du en aning på hva vi kan ha gjort galt ?

Re: Økern´s Corrado G60

Posted: 20 Oct 2015, 22:46
by Sigurd
Det er godt mulig at Kristian har rett angående vacum på tomgang. Måleinstrumentet sitter på slangen som går til MFA, men i andre enden
sitter den slangen på en av de to stussene på gasspjeldet (altså den som ikke går til hjernen). Det kan hende det blir feil. Det var ikke helt sånn
jeg hadde det i min bil.

Re: Økern´s Corrado G60

Posted: 20 Oct 2015, 23:12
by Oekern
Ååja! Da har jeg misforstått deg Sigurd.
Trodde jalla løsning var jalla løsning. Tydligvis har disse sine variasjoner også :D

Re: Økern´s Corrado G60

Posted: 21 Oct 2015, 09:13
by wormy
Kan ikke skjønne annet enn at den som går til MFA'en bør være korrekt, da MFA'en jo viser vacuum på tomgang også. Hvis den originalt går til gasspjeldet, så bør saken være grei - og jeg husker i så fall feil. Litt på tynn is her, vet bare at min vacuum-måler ikke ga utslag før jeg touchet gasspedalen - men husker ikke helt hvor den var koblet. Den var ikke i T med MFA'en i alle fall. Hva viser MFA'en din på tomgang? Hva skjer hvis du gir litt gass på tomgang?

Hvis dere tar rettholt oppå ventildekslet blir det nok feil. Metoden med rettholt er jeg 99% sikker på krever at toppdekslet er av. Det forklarer nok også at dere er en halv tann vekk. Muuulig dere med denne metoden har hoppet over en tann også (halvannen tann). Dette er normalt sett helt ufarlig, men kan forklare mangel på vacuum - da du får helt feil åpningstid på ventilene. Prøv med "min" metode, der du stikker en pinne inn mellom de to punktene foran på kamdrevet - da skal den treffe den lille "utveksten" på ventildekslet. Er registeret satt riktig skal det være en liten glippe mellom reima og drevet når kammen er i riktig posisjon - og plass til å dytte inn en liten "dings". Bare husk å fjerne denne før du starter motoren.. Kanksje greit bruke noe tynn plastik, typ den som settes på dysa på spraybokser e.l. som evt knuses om dere skulle glemme fjerne den. :roll:

Re: Økern´s Corrado G60

Posted: 21 Oct 2015, 18:16
by Oekern
MFA´n min er ikke til stedet i displayet. Så vet ikke hva den sier :roll:
Følgte aldri med på måleren ved gass på tomgang, så vet ikke om det ga utslag på måleren eller ikke..
Jeg mener også at det skal være et greit sted og hente vakum fra. Den går som du sier inn på gasspjeldet.
Fra gummislange bak instrumentpanelet til plastikkslange som går inn på spjeldet. (Skjøt 30cm ish etter instrumentpanel)

Riktig, da har vi noe og prøve på!
Får håpe det ordner seg. Bilen er på vinterlagring nå, så får starte med dette til
våren igjen ! Men da er man klar over hva som kan gjøres.
Takk for all hjelp !

Re: Økern´s Corrado G60

Posted: 22 Oct 2015, 09:33
by wormy
Aight!
Kan evt prøve koble den midlertidig til slangen ved FPR'en for å se om det gir et annet utslag - den skal iallefall alltid fungere :)

Re: Økern´s Corrado G60

Posted: 26 Oct 2015, 10:25
by Sigurd
En annen ting som jeg kom på som er verdt å nevne er at det er veldig trykk i eksosen.

Re: Økern´s Corrado G60

Posted: 26 Oct 2015, 12:39
by wormy
Mye "luft" som kommer ut av potta bak? Min også var sånn, vanskelig å sammenligne uten å se det. Men er det unormalt mye vil jo det tyde på noe galt ja. Men må nesten ha mer info om vacuum osv før vi går videre.

En tann "feil" på registeret kan fint føre til mye eksostrykk, ved at deler av eksplosjonen skjer mens eksosventilen åpner seg.. Det vil nok også redusere vacuumet en del - men jeg vil ikke tro dere har "null" vacuum selvom. Det høres bare feil ut i mine ører :)

Re: Økern´s Corrado G60

Posted: 26 Oct 2015, 18:58
by Oekern
Har en liten video fra det. Vet ikke om du blir så veldig mye klokere men :lol:

Image

Ellers en video fra helga og et bilde. Traff greit på været!
Må bare beklage kvaliteten. Glemte kamera så blei telefonen...
Image
Image

Re: Økern´s Corrado G60

Posted: 28 Oct 2015, 09:39
by wormy
Hmm, virker litt i overkant det der ja - selv om det er vanskelig bedømme ut ifra video. Er vel nesten på nivå med bobla på tomgang det der tenker jeg, men den har jo 13:1 i komp, aggresiv kam 328grd adv (279grd @ 0.05) med 15.5mm løft.. :roll:


Var en liten periode jeg hadde litt ekstra "trøkk" på tomgang - gasserne rant over... Prøv å holde hånda foran da.. :lol:
https://www.youtube.com/watch?v=R5BEL1vURhI

Re: Økern´s Corrado G60

Posted: 29 Oct 2015, 21:15
by Oekern
Er vel ikke akkurat i nærheten av det der tror jeg :shock:
Det hørtes killer aktig ut !

Re: Økern´s Corrado G60

Posted: 24 Mar 2016, 19:31
by Oekern
Da er endelig jeg i gang også!
Fikk henta ut bilen i dag og det første som stod på menyen var timinga.
Sigurd og jeg flytta reg.reima et hakk lenger fram. Da matcha alt (Forutenom en ørliten diff på veivhjulet og "intermidietshaft" (Hva f heter det på norsk egentlig?)
Kan ikke skjønne at denne blir 100% uansett hvordan man gjør det, det er ikke mye diff det er snakk om.
Så skulle man grovjustere tenninga, men da den kom mot 7 grader klarte den ikke tomgang aleine. Dette er jo tross alt fremgang, forrige gang døde den ut med turtallet på 2500, nå klarte den bare ikke og holde seg på tomgang, men fikk ikke start på bilen igjen.. Grenrøret gløda.
Eneste vi ikke har sjekka er CO pot, skal dobbeltsjekke denne i morra, men denne har vel neppe all skyld ? Justerte den i fjor, så er vel neppe ute og kjøre den..
Fikk også plutselig en ny lyd, noen ideer ?

Image

Begynner og bli drit lei detta her nå...

Re: Økern´s Corrado G60

Posted: 25 Mar 2016, 13:16
by BlackDragon07
Dette kan jeg dessverre ikke så mye om, men hvis man bruker elimineringsmetoden så burde man karve seg frem til kilden av problemet?!

Men stemmer oppsettet på motoren din overns med alt?
Stemmer chipp'n overens med bensinregulatoren, eventuelt kam'n? Kan det være noe med strømtilførselen? Gir bensinpumpen det den skal? Som sagt så kan jeg ikke nok on dette. Hiver bare ut noen idéer.

Angående lyden din så lurer jeg på om det er litt lik lyd jeg hørte på den første bilen min. Da var det selve akslingen i laderen som var gåen.
Uvitende om dette her så kjørte vi faktisk fra Danmark før havariet var et faktum på Svinesund (av alle steder)
Resulterte i en total overhaling av laderen.

Polo classic mente at sjansen for at slikt kan skje er veldig liten. Men det skjedde på min.
Aner ikke om dette er problemet ditt, men du kan jo sette på en kortere reim å koble ut laderen? Har du fortsatt lyden så er det ihvertfall ikke laderen.
Du får kjøpt en kortere reim på bilxtra til 300kr mener jeg å huske.