Økern´s Corrado G60

En liten presentasjon av din bil!

Moderator: Moderators

User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: Økern´s G60 (Langtids) prosjekt

Post by Oekern »

Okei. Da får jeg starte og løsne dem og motorfestene neste gang jeg skal opp dit, og ta ut alle ledninger/kontakter som må vekk..
Da skal motoren bare være og løfte ut.
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: Økern´s G60 (Langtids) prosjekt

Post by wormy »

Har du "elefant" - sånn til å løfte ut motoren med..?
Isåfall fester du den med kjetting e.l. via to toppbolter i blokka. Så setter du en bukk/jekk under girkassa og løsner fremre motorfeste. Så løsner du høyre bakre motorfeste og løsner girkassa. Er vel 2 skruer på toppen av kassa, 2 gjennom starteren (starteren må ut) og 1 eller 2 under girkassa. Så løsner du fremre feste. Dette er et felles feste for både girkasse og motor. Når alle boltene er ute er det bare å "vri" motoren ut. Kan kreve litt banning og svetting.

Et tips! Skal du ikke ha ut girkassa løsner du høyre drivaksel. Det gjør det MYE lettere å ta motor ut/inn. Det gjør du ved å løsne den store mutteren bak felgen (hjulet må stå på noe sånn at ikke drivakselen går rundt.) Så løsner du indre drivledd. Vær forsiktig med å ikke ødelegge boltene, men sett inn riktig bit og bruk en hammer for å hamre den godt inn. Så løsner du alle boltene. Da får du plass.
Skal du ha ut kassa er det enkleste å løfte ut kassa og motor som én enhet.

Vet ikke om det var forståelig..? :oops:

Du har jo msn'en min, så bare å spørre om det er noe..

Edit: høyre, ikke venstre drivaksel.. Den lengste av de to..
Last edited by wormy on 28 Jul 2010, 00:08, edited 1 time in total.
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: Økern´s G60 (Langtids) prosjekt

Post by Oekern »

Har ikke elefant, nei.
Tenkte egentlig og bare få en kamerat til og hjelpe meg og løfte ut skiten med traktorn. Kanskje en litt kronglete løsning, men en slik elefant koster vel litt,
Skjønte det meste av forklaringa de, foruten om det med "biten"?
Skal ikke ut med girkassa, ikke i første omgang værtfall. Skal vel ut for sjekk etterhvert den og :roll:
Msn er genialt ja, kontakter deg der jeg :wink:
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: Økern´s G60 (Langtids) prosjekt

Post by wormy »

Oekern wrote:Har ikke elefant, nei.
Tenkte egentlig og bare få en kamerat til og hjelpe meg og løfte ut skiten med traktorn. Kanskje en litt kronglete løsning, men en slik elefant koster vel litt,
Skjønte det meste av forklaringa de, foruten om det med "biten"?
Skal ikke ut med girkassa, ikke i første omgang værtfall. Skal vel ut for sjekk etterhvert den og :roll:
Msn er genialt ja, kontakter deg der jeg :wink:
Traktor fungerer nok utmerket, det som var backup-planen min også. Elefant er vel ca 1800kr på Biltema mener jeg å huske..

Bit tenker jeg på en slik en. Er vel 12kant mener jeg å huske:
Image

Når du skal løsne høyre drivaksel (den lange) bruker du en sånn 12kant på boltene på indre drivledd. Når du setter den på tar du en hammer og banker den forsiktig inn. Det fordi det er MYE drit inni der, så du må få den så langt inn som mulig. Da slipper du å ødelegge boltene.
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: Økern´s G60 (Langtids) prosjekt

Post by Oekern »

ååh. Sånn bit ja. Haha. Ja da er det enklere og forstå!
12 kant ja. Da må en handle inn en slik en da. Vet du str på den?
Skal opp dit nå etter medda og løsne på boltene værtfall, til girkassa og motorfestene.
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: Økern´s G60 (Langtids) prosjekt

Post by Oekern »

Da er motoren ute. Stuka litt, men med litt veiledning og når jeg omsider skjønte at den aller nederste delen av frontplata måtte vekk var det jo bare og dra den fram og ut!
Så da får jeg demontere litt innmat i blokka (når jeg for festa motoren til motorstativet :roll: ) og forhåpentligvis borra opp blokka i år.



Image
Image

Er det meninga at det skal væra så mye dritt her? Ligger relativt tjukkt lag med møkk der
Image

Image
Image
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
BlackDragon07
Posts: 2349
Joined: 13 May 2008, 08:51
Location: Don`t tell the police
Contact:

Re: Økern´s G60 (Langtids) prosjekt

Post by BlackDragon07 »

Endelig fikk du den ut :D
Da er det bare å plukke motoren fra hverandre :roll:
Fast, angry and furious

From Oblivion to Oblivion
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: Økern´s G60 (Langtids) prosjekt

Post by Oekern »

Yep. Må prøve og renske blokka helt og få borra den opp i år!
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: Økern´s G60 (Langtids) prosjekt

Post by Oekern »

Da har jeg fått tid til og drive litt med motoren igjen..
Fått satt motoren i stativet og starta demontering idag.
Hvordan skal jeg klare og skru av hjula til veiva (?) Må jo holde den igjen på et vis..
Og den derre godeste fordeleren får jeg ei løs. Kan skru den i evigheter rundt og rundt uten at det skjer noe.
Den er jo løs, men vil ikke ut. Hva må en gjøre?

En pall til og sitte på og ha verktøy på. Genial sittehøyde!
Image

Motoren henger litt skakkt på, men det går vel?
Image

Fått renska vekk det meste:
Image
Image
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: Økern´s G60 (Langtids) prosjekt

Post by Oekern »

Hadde tenkt og skru av veiva og stempler idag, men kom ikke så langt..
Hvordan skal man komme til de ytterste 17mm ? Jeg får verken fastnøkkel eller pipe neppå. (De til venstre i bildet)
Image

Og hvordan skal jeg få av reg.reim hjulene?
Er det også meninga at man ikke skal kunne klare og dytte stemplene ut av blokka, men må dra dem ut fra bånn?
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: Økern´s G60 (Langtids) prosjekt

Post by wormy »

Stemplene tar du ut fra toppen. Tror de kræsjer i underspylinga om du tar de nedover. Slå på rådelageret med gummienden/håndtaket på hammeren, så kommer de nok..
Regreimdrevene er enklest med kraftig luftskralle. Eneste forslaget jeg har i farta..

Når det gjelder boltene til venstre.. Kan du ikke rotere veiva 180 grader sånn at rådelagerbukkene ikke kommer i veien, og snike en fastnøkkel innpå..? Eneste forslaget jeg har, husker ikke hvordan jeg gjorde det.. Eventuelt en "tynnere" pipe..?
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: Økern´s G60 (Langtids) prosjekt

Post by Oekern »

Problemet med de til venstre er at dem står der. De beveger seg ikke slik de andre med veiva.
Prøvd 3 forskjellige piper uten hell. Får et dårlig tak med fastnøkkel, men drar over om jeg tar i.
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: Økern´s G60 (Langtids) prosjekt

Post by Oekern »

I helga, nærmere bestemt lørdags efta´n/kveld var jeg hos Mouh´s verksted og fikk hjelp av han med veiva osv.
Grei skruing (For han værtfall :P ) bortsett fra ene bolten til veiv-bukken. Måtte frisere litt spor.
Veivbolten satt også riimelig godt, men den løsna da etterhvert.
Bilder fra den dagen kommer etterhvert. Har ikke satt motoren i stativet enda da jeg er litt sjuk om dagen..

Har vel egentlig funnet nytt sted til Corrado´en også.
Det blir vel til at jeg setter den i den nye garasjen vår (ferdig om 1/2 uker) og lar bruksbilen stå ute
og ruste ihjel. Japse driit sånn sett..
Veldig enkelt værtfall, med bilen i 1. etg og motor i etasjen over med tilgang til lys, strøm, musikk osv..
Eneste som er er jo at bilen til fatters vil gå ut og inn nesten hver dag (På vinter værtfall) og da blir jo mye snø med inn.
Dette er kanskje ikke noe og bry seg om m.t.p evn,t fuktighet når dette damper/tørker?
Bør vel ikke akkurat være noe problem dette?
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
User avatar
Mouh
Über Admin
Posts: 1487
Joined: 30 Nov 2005, 22:50
Location: Voss
Contact:

Re: Økern´s G60 (Langtids) prosjekt

Post by Mouh »

det som er "drit" med varmekabler i garasjen på vinteren er at alt saltet som følger med bilen inn fordamper og sprer seg mye bedre :/
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: Økern´s G60 (Langtids) prosjekt

Post by Oekern »

Mouh wrote:det som er "drit" med varmekabler i garasjen på vinteren er at alt saltet som følger med bilen inn fordamper og sprer seg mye bedre :/
Jeg vet ikke helt hva jeg tenkte på jeg. Det er ikke varme i garasjen, så snø og salt vil jo selvfølgelig ikke tørke opp/fordampe :P Det bil jo bare væra der som is eller what ever! (Ikke før til våren værtfall, men da er det jo snakk om noen få ganger da. Kan umulig ta noe skade av det..
Problem solved! (Right? :roll: )
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
Post Reply