sølvpilen g60

En liten presentasjon av din bil!

Moderator: Moderators

g60
Posts: 871
Joined: 15 May 2009, 22:23

Re: sølvpilen g60

Post by g60 »

Hoy.
Her har det ikke skjedd så veldig mye i det siste pga har jobbet på bilen til min søster..fikk seg en stygg kræsj,så nå er det rettet opp igjen og byttet alt av deler og nå til lakk.så da får en bestille noen nye deler så en kommer igang igjen her og :-)

Eneste spennende som har skjedd her,er vel egentlig at eg har da fått meg ENDA en corrado ..hehe..kommer tilbake med mere info og bilder når eg får tid til å gå i garasjen:-)
g60
Posts: 871
Joined: 15 May 2009, 22:23

Re: sølvpilen g60

Post by g60 »

Da har eg endelig funnet ut av lade problemet på sølvpilen :D
og etter x antall timer med feilsøking og demontering av dash og speedo og hele sulamitten,så viste det seg at det var så enkelt som at dynamoen var død..det første eg gjorde var jo å prøve en annen dynamo,men da har nok den vært skadet og:-(
så dette blir enda en sånn "jobb i 50 timer med problemet,og bli sprø i hodet" og så viser det seg at det kunne vært løst på 10 min.men hva er odsen for at begge dynamoene eg prøvde var ødelagt? men ok...glad eg nå:-)
så da skal den på hjulstilling imorgen,sveise litt rust i ene kanalen,så er det eu kontroll..så det går på frem :-)

vil i samme slengen takke Wormy for Kjempe innsats for å få orden på dette:-) og takk til sigurd for tips som til slutt viste seg å stemme på en prikk :-)
g60
Posts: 871
Joined: 15 May 2009, 22:23

Re: sølvpilen g60

Post by g60 »

ok.
Bilen har vært på eu kontroll,og bortsett ifra ett par tulle feil,så kom den beryktede avgass smellen.
målingene viste alt for høyt på avgass,de kunne ikke si hvor mye,for eg toppet måleutstyret deres.
så da begynner eg med de "vanligste" tingene.
co-pot er grei. den viser fine verdier.
så nå skal eg bytte lambda,så lurer da på om noen vet hvor mangen ledninger 1990 mod har?
og noen som har noen gode ideer/forslag,så kom gjerne med de :-)
g60
Posts: 871
Joined: 15 May 2009, 22:23

Re: sølvpilen g60

Post by g60 »

en ting eg kom til å tenke på ang co-pot..
den skal ligge på ca 500.
skal den ligge stabilt på ett gitt tall? for når eg målte min,så gikk den opp og ned mellom 400-580 hele tiden..
noen ide?
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: sølvpilen g60

Post by wormy »

Den skal ikke variere så lenge du ikke vrir på den.. Det er "bare" et potensiometer, så hvis den forandrer seg høres det ut som om noe er galt. Måler du på riktige pinner? (Husker ikke i farten hvilke to det er - mener det er de to ytterste?)
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
g60
Posts: 871
Joined: 15 May 2009, 22:23

Re: sølvpilen g60

Post by g60 »

eg målet mellom pinne 1 og 3...( ytterste )
og den raser opp og ned mellom de verdiene hele tiden.
så da er det noe som ikke stemmer ja...
noen ide om hva eg bør se etter?
kan lambda ha noe med det å gjøre? eg vet ikke om den eg har er riktig..skal 90 modell ha 3 eller 4 ledninger?
jording i kabelen,eller i karosseri?
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: sølvpilen g60

Post by wormy »

Virker litt feil at den varierer såpass. Ville prøvd en annen om du kan låne det.
Lambda har MYE å si på avgass. Jeg mener å huske at skillet mellom 3 og 4-ledninger går i 89/90 en gang.. Bare se kjapt hva som sitter der fra før, så kjøper du en ny tilsvarende (eller universal med tilsvarende mengde ledninger.) Kontakten sitter festet på bakre motorfeste, så det er lett å se med en lommelykt hva du har. :-)

Angående jording, så har jeg 4-pin lambda på min. Der er det vel ca 10cm med jordingskabel på ledningsnett-siden av kontakten, som er festet i en skrue som holder fast kontakten. Vanskelig å forklare.. :P

(Jeg klarte å få min gjennom uten katalysator, men da kjørte jeg ren E85 og veldig mager blanding. :roll: )
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
g60
Posts: 871
Joined: 15 May 2009, 22:23

Re: sølvpilen g60

Post by g60 »

ja.får prøve en annen co-pot..
på bilen står det en slik lambda som du har..plugget i kontakt+ en jord ledning som er festet i motorfeste skruen.
problemet er at når eg kjøpte bilen så hadde den ikke lambda,og eg bare satte i denne.

det eg merket med når eg koblet ut lambda, var at turtallet økte litt,og at den gikk renere på tomgang..
normalt har den jaget litt men med lambda koblet av,så la den seg helt stabilt på 1000 omd uten jaging..
hva er normal oppførsel når lambda kobles vekk ??
g60
Posts: 871
Joined: 15 May 2009, 22:23

Re: sølvpilen g60

Post by g60 »

Prøvde å justere co-pot på bilen min,men resultatet ble det samme..eg fikk både høyere og lavere verdier ved justering,men den hopper veldig opp og ned.
så regner med den er ødelagt.
kan det være noen annen grunn til at den varierer slik?
g60
Posts: 871
Joined: 15 May 2009, 22:23

Re: sølvpilen g60

Post by g60 »

en annen ting som kanskje noe her vet noe om..
har feilsøk litt på bilen idag,og en ting eg oppdaget var at med motor igang,så har eg ladespenning som hopper fra 14,2 til 15v..opp og ned hele tiden..
og når eg stopper motor,da hopper batterispenning opp og ned da også..den synker jo gradvis,men hopper opp og ned hele tiden..er det riktig ?
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: sølvpilen g60

Post by wormy »

Ladespenningen burde være ca 14.2-14.5V litt avhengig av hva slags spenningsregulator som sitter på. Helt opp til 15V hørtes litt mye ut. Hva slags regulator sitter på? Hadde du bytta dynamo? (Evt til ny, overhalt eller brukt?)

Når du skrur av motoren skal spenningen gradvis synke ned til ca 12.8V (tar lang tid til den kommer helt ned dit.) Hvis den går opp og ned når motoren er skrudd av høres det litt ut som om det er noe kødd med multimeteret ditt, evt målekablene..?
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
g60
Posts: 871
Joined: 15 May 2009, 22:23

Re: sølvpilen g60

Post by g60 »

overhalt dynamo,og ukjent regulator..står ikke noe på den annet enn 14,2.
ja.kanskje du har rett at det er mulitmeteret som tuller seg..skal sjekke på golfn og se hva som skjer der.
g60
Posts: 871
Joined: 15 May 2009, 22:23

Re: sølvpilen g60

Post by g60 »

Da er alle eu feil rettet opp.men fortsatt en eg ikke finner ut av.
tok blinktest av abs,og får feilkode 1122. det er rear abs inlet valve.
noen som vet hva det er/ betyr?
og du hadde rett ang multimeteret mitt Wormy..det var kablene som hadde tatt kveld:-)
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: sølvpilen g60

Post by wormy »

Har ikke feilsøkt alt for mye på ABS-systemet selv..
Men ser du i Corrado-manualen på 1122-koden ("Side" ABS 01-16).. Der står det at du skal kjøre test 1-21, 1-29 og 1-36 under ABS-delen.

Jeg vil tippe du har én eller kanskje begge ABS-sensorene dine bak er defekte. Begynn med å måle motstand på kontaktene under baksete. Mener det skal være ca ~1k ohm (mulig jeg husker feil.) Sammenlign evt med de på støtdempertårna foran for å se om noen skiller seg ut.
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
g60
Posts: 871
Joined: 15 May 2009, 22:23

Re: sølvpilen g60

Post by g60 »

Begynn med å måle motstand på kontaktene under baksete. Mener det skal være ca ~1k ohm...

det har eg gjort.og motstand er som du sier.rett over 1K ohm på begge. så du husker helt rett :-)
og det er de på front også.

men hva er abs inlet valve ? noen ide?
Post Reply