sølvpilen g60

En liten presentasjon av din bil!

Moderator: Moderators

g60
Posts: 871
Joined: 15 May 2009, 22:23

Re: sølvpilen g60

Post by g60 »

Hehe.. Jepp, helt klart:-)
BlackDragon07
Posts: 2349
Joined: 13 May 2008, 08:51
Location: Don`t tell the police
Contact:

Re: sølvpilen g60

Post by BlackDragon07 »

Misunner dere litt de felgene ja.
De er som skapt for Corrado:-)
Fast, angry and furious

From Oblivion to Oblivion
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: sølvpilen g60

Post by wormy »

g60 wrote:når eg koblet ifra isv,så økte turtallet litt,men la seg da stabilt på ett høyere turtall..
betyr det at det er isv som tuller med meg da?
eg trodde at om den var ødelagt,så ble det ikke forandring på turtallet?
Min erfaring er at turtallet faller litt når ISV'en kobles fra - men det avhengiger av justeringsskruen bak på gasspjeldet. Hvis den står langt ute, vil den slippe gjennom en del luft, slik at du får litt høyere tomgang. Sitter også en o-ring på disse som kan bli sliten. Kan være at den slipper gjennom for mye, derav varierende tomgang? Tror jeg ville (på varm motor!) koblet fra ISV'en, og justert skruen til du har tomgang på ca 800-ish. Så rense ISV'en, og koble den til igjen. Kan være det hjelper.

Bruk industrirens/forgasserrens til du ser det begynner å "bli rent" inni der. (Evt bremserens. Er vel strengt tatt ikke det "tryggeste" du kan bruke, men gjør absolutt jobben!)
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
g60
Posts: 871
Joined: 15 May 2009, 22:23

Re: sølvpilen g60

Post by g60 »

glimrende wormy..da skal eg prøve det når eg har fått småen i barnehagen. :-)
g60
Posts: 871
Joined: 15 May 2009, 22:23

Re: sølvpilen g60

Post by g60 »

da wormy har eg gjort som du sa..god å varm motor,av med isv og da gikk tomgang opp...justerte den ned på 8-900 rpm,og der ligger den stabilt..
så nå står isv borti ett hjørne full i elektrocleaner,så får en prøve etterpå å sette den på..
g60
Posts: 871
Joined: 15 May 2009, 22:23

Re: sølvpilen g60

Post by g60 »

det ujevne turtallet mitt...kan det være ventilene som har fått seg en liten trøkk når veivbolten knakk???
eg har nå fått vekk endel små ulyder ifra reimer og defekte lager,og da hører eg ventiltikking...litt for mye kanskje..
så da lurer eg på om eg skal bytte ventiler og løftere.og om dette er noe eg klarer selv?

og det er jo gjort div med denne motoren fra før..
Image

er dette noe eg bør ha med i tankene når eg kjøper ventiler? eller er det orginale ventiler eg går for?
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: sølvpilen g60

Post by wormy »

Sjekk kompresjon evt før du begynner å tenke på ventiler. ;)
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
g60
Posts: 871
Joined: 15 May 2009, 22:23

Re: sølvpilen g60

Post by g60 »

komptester er på plass:-)
skal få sjekket det imorgen..kan jo være så heldig at det bare er løftere som er dårlig?
det kan jo lage endel klakking eller hva ?
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: sølvpilen g60

Post by wormy »

Kan lage veldig med lyd. Men husk at også dysene lager litt tikkelyd - så noe lyd er normalt.
En måte å "teste" de på er å ta av ventildekslet og prøve å presse de ned med en plankebit eller noe annet som ikke skader løfteren. Får du presset de ned er de dårlige. Så må du selvfølgelig rotere litt på motoren slik at du får testet alle når de er i "fri" tilstand - ikke når de er sammenpresset.
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
g60
Posts: 871
Joined: 15 May 2009, 22:23

Re: sølvpilen g60

Post by g60 »

ja.men dette er mere klakke lyd enn tikkelyd:-( og eg kjenner til de "normale" ulydene fra disse motorene,og dette er litt for mye.

ang test metoden så er det bare å skru av toppdekselet da? og hvor mye kraft skal til for å trykke de ned?
er tanken at eg ikke klarer å trykke de ned med håndkraft? og om eg klarer det,så er det bytte tid?
Og fri tilstand vil si på topp eller hvordan blir det?

PS: takk for gode svar og hjelp :-)
User avatar
JohnnyCorrado
Posts: 487
Joined: 27 Feb 2010, 04:26
Location: Rygge og Jessheim

Re: sølvpilen g60

Post by JohnnyCorrado »

Fri tilstand = ikke presset ned av kammen, regner jeg med...
2001 Audi S4 Avant
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: sølvpilen g60

Post by wormy »

JohnnyCorrado wrote:Fri tilstand = ikke presset ned av kammen, regner jeg med...
Stemmer.
Du må ta av ventildekslet, men det er jo relativt fort gjort. Du trenger nok ikke bytte pakning heller - med mindre den er veldig dårlig.
Må bruke litt "makt" når du presser de ned, men samtidig ikke for mye sånn at du skader løfteren. Har du én eller flere dårlige så merker du forskjellen på de, for å si det sånn. Og da bør de byttes, ja. Jeg vet ikke om dette er en "idiotsikker" metode eller ikke, men har hjulpet meg identifisere dårlige løftere før ;)
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
g60
Posts: 871
Joined: 15 May 2009, 22:23

Re: sølvpilen g60

Post by g60 »

ok.Takk.
da skal eg få gjort det iløpet av dagen.
nå er det komptest,så får en se..
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: sølvpilen g60

Post by wormy »

Lykke til! ;)
Har du lav komp på en eller flere sylindere kan du prøve en teskje med olje ned i sylinderen, så ta ny komp-test. Har du vesentlig bedre komp da er det stempelringene som er problemet. Er den fortsatt lav, så er det ventilene (evt toppakning e.l.)
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
g60
Posts: 871
Joined: 15 May 2009, 22:23

Re: sølvpilen g60

Post by g60 »

Takk for det:-)
Komp test er nå utført,
Syl 1: 10,5
2: 10,5
3: 10,4
4: 10,5
Gjorde testen 2 ganger for å være sikker.med samme resultat.
Motor i driftstemperatur, av med coil,gassen i bunn og kjøre den på starter.en plugg om gangen.
Er dette da korrekt ?

skal få sjekket løftere idag,og om de må byttes,bør eg vel ha sterkere fjærer siden eg har kvassere kam?
noen anbefalinger på hva eg skal bruke?
Post Reply