CO...

Her kan du diskutere alt som har med det tekniske på Corrado'n.

Moderator: Moderators

g60
Posts: 871
Joined: 15 May 2009, 22:23

CO...

Post by g60 »

heisann.
driver å jobber med eu godkjenning på radoen og sliter med co..
første test: co = 2,87.
byttet co-pot.
ny temp sensor.
ny lambda.
ny cat.
byttet Ecu.
resultat neste test
Co= 0,01..
så det er langt under grensen.
MEN..om jeg rører gassen,så begynner co hoppe opp og ned.. fra 0,01 til 2,18..hele tiden. men stopper jeg motor og starter opp igjen,så ligger co igjen på 0,01..
noen ideer? hvorfor hopper co opp og ned etter at jeg har rørt gassen?
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: CO...

Post by wormy »

0.01 er imponerende :)

Men hvorfor den hopper - virker litt rart.. Hva slags chip har du i? Fungerer tomgang- og fullgassbryterne dine? Måles med multimeter. Skal si et "klikk" når du er på fullgass, og igjen et "klikk" når du nærmer deg tomgang.
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
g60
Posts: 871
Joined: 15 May 2009, 22:23

Re: CO...

Post by g60 »

0,01 skulle være bra tror jeg :-)
har overhalt hele motoren så er fornøyd med det :-)
ja. begge veier sier klikk når jeg gir full og når jeg slipper tilbake igjen..
og chip er orginal.
Hvordan måler jeg dette med multimeter ?
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: CO...

Post by wormy »

g60 wrote:0,01 skulle være bra tror jeg :-)
har overhalt hele motoren så er fornøyd med det :-)
ja. begge veier sier klikk når jeg gir full og når jeg slipper tilbake igjen..
og chip er orginal.
Hvordan måler jeg dette med multimeter ?
Anyway throttle switches testing Unplug the ecu and do the following.
Turn ur multi-meter to "beep" mode or continuity mode

ECU Pin layout
1-----------13
14---------25

Put one end of meter into Pin 11 on ECU and other to red/blue wire on throttle plug (back of TB)- You shuould hear a beep if all is ok.
If thats ok perform the next operation. If not the wire maybe broken.

Put one end of meter into pin6 and one into pin11 you will get continuity in the rest positon of the throttle move the throttle by hand and should break the continuity. this means idle switch is working

To test full throttle switch put meter into pin6 and pin 15 and turn the throttle to fully open and u should hear the beep for continuity.This means WOT switch is working.
Kan også testes på kontakten nede ved bryteren. Usikker på hvilke pinne som er hva, men.. Tester du ved hjernen får du også utelukket ledningsnettet. :)
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: CO...

Post by wormy »

wormy wrote:
g60 wrote:0,01 skulle være bra tror jeg :-)
har overhalt hele motoren så er fornøyd med det :-)
ja. begge veier sier klikk når jeg gir full og når jeg slipper tilbake igjen..
og chip er orginal.
Hvordan måler jeg dette med multimeter ?
Anyway throttle switches testing Unplug the ecu and do the following.
Turn ur multi-meter to "beep" mode or continuity mode

ECU Pin layout
1-----------13
14---------25

Put one end of meter into Pin 11 on ECU and other to red/blue wire on throttle plug (back of TB)- You shuould hear a beep if all is ok.
If thats ok perform the next operation. If not the wire maybe broken.

Put one end of meter into pin6 and one into pin11 you will get continuity in the rest positon of the throttle move the throttle by hand and should break the continuity. this means idle switch is working

To test full throttle switch put meter into pin6 and pin 15 and turn the throttle to fully open and u should hear the beep for continuity.This means WOT switch is working.
Kan også testes på kontakten nede ved bryteren. Usikker på hvilke pinne som er hva, men.. Tester du ved hjernen får du også utelukket ledningsnettet. :)

En annen kjapp test som jeg mener huske bør fungere, er følgende..

Gi gass på gasspjeldet så den ikke er på tomgangsbryteren mer, så trykk inn tomgangsbryteren manuelt med finger/verktøy. Motor skal forandre oppførsel. Vil tro samme fungerer med WOT-bryteren.. Men tryggeste er å fysisk måle det.
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
g60
Posts: 871
Joined: 15 May 2009, 22:23

Re: CO...

Post by g60 »

Nydelig..Tusen takk igjen for god hjelp Wormy :-)
g60
Posts: 871
Joined: 15 May 2009, 22:23

Re: CO...

Post by g60 »

Da er dsse testene utført med det resultat at brytere fungerer som de skal ..
Noen andre ideer om hva som kan få co til å hoppe opp og ned ?
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: CO...

Post by wormy »

Skulle hatt en AFR-måler (bredbåndslambda), så hadde vi kunne sett blandinga, og hva som skjer..

Par tanker..
Dårlig jording på motor/hjerne.
Noe defekt i ledningsnettet? Typisk rundt lambda/sensorer.
Hva slags chip sitter i hjernen?
Går den pent, og tenner på alle sylinderne?
Vacuumlekkasje? (Hva ligger vacuumet på på tomgang?)
Høres litt ut som om den går i nødmodus eller lignende etter du ruser den, hvis den ikke havner på lav CO før du skrur den av/på igjen...
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
g60
Posts: 871
Joined: 15 May 2009, 22:23

Re: CO...

Post by g60 »

Dårlig jording på motor/hjerne.: hvordan er motor/hjerne jordet?

Noe defekt i ledningsnettet? Typisk rundt lambda/sensorer.: målte alle ledninger fra hjerne til sensorer igår. alt ok.

Hva slags chip sitter i hjernen?: Det er den originale chipen som står i.

Går den pent, og tenner på alle sylinderne?: Går helt reint og ligger stabilt på ca 900 omd.

Vacuumlekkasje? (Hva ligger vacuumet på på tomgang?)Har Byttet alle vacuumslangene og gått over alle rør/slanger på ic og lignende.

Hvordan sjekke vacuum?

Takk for svar Wormy :-)
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: CO...

Post by wormy »

g60 wrote:Dårlig jording på motor/hjerne.: hvordan er motor/hjerne jordet?

Noe defekt i ledningsnettet? Typisk rundt lambda/sensorer.: målte alle ledninger fra hjerne til sensorer igår. alt ok.

Hva slags chip sitter i hjernen?: Det er den originale chipen som står i.

Går den pent, og tenner på alle sylinderne?: Går helt reint og ligger stabilt på ca 900 omd.

Vacuumlekkasje? (Hva ligger vacuumet på på tomgang?)Har Byttet alle vacuumslangene og gått over alle rør/slanger på ic og lignende.

Hvordan sjekke vacuum?

Takk for svar Wormy :-)
Hvordan motor er jordet: http://www.corrado-club.ca/forum/viewtopic.php?t=6014
Han bytter til overkill ledninger, det er ikke noe vits. Bare sjekk at de er OK og solide de som er der, og at alle er der. Skader ikke bytte de ut hvis du har lyst.
(Hjernen mener jeg er jordet direkte via chassis, så ikke tenk på den.)

Vacuum måles enten via ekstern måler, eller via MFA. (Enkleste er MFA.):
http://forums.vwvortex.com/showthread.p ... ng-results
Hva verdien der skal ligge på spørs på hva som vises. Noen viser milibar (0-2000), noen viser 0-255, noen viser noe annet jeg ikke husker.
Viser den milibar bør den trolig ligge rundt 400-600-ish - avhengig av kam osv. Dette er på tomgang. Noe pluss-minus rundt det er helt OK, så lenge den ikke er way off. Viser den noe annet, kan du sammenligne med tabellen i linken ovenfor.
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
g60
Posts: 871
Joined: 15 May 2009, 22:23

Re: CO...

Post by g60 »

ok. ang jording,så ser jeg at jeg mangler flere av de. jeg har fra batteri til gods og fra coil til gods. så der får jeg legge inn litt flere.

ang vacuum,så ligger min på tomgang å hopper opp og ned mellom 89-91..
hva får du ut av de tallene med tanke på tabellen i linken du sendte?
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: CO...

Post by wormy »

g60 wrote:ok. ang jording,så ser jeg at jeg mangler flere av de. jeg har fra batteri til gods og fra coil til gods. så der får jeg legge inn litt flere.

ang vacuum,så ligger min på tomgang å hopper opp og ned mellom 89-91..
hva får du ut av de tallene med tanke på tabellen i linken du sendte?
Sjekk også ladespenningen din når du er i gang. :)

89-91 på tomgang er perfekt. Jeg husker ikke hva jeg hadde, men var vel noe i det området. :)
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
g60
Posts: 871
Joined: 15 May 2009, 22:23

Re: CO...

Post by g60 »

alt som er perfekt liker jeg :-)
og ang ladespenning,så leste jeg idag om det. forstod det sånn at om den ladet litt for lite så gikk bilen i "nødmodus" og kjørte på ganske mange % xtra bensin?
Skal få sjekket det idag.
hvor lav spenning snakker vi før dette er ett problem ca ?
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: CO...

Post by wormy »

g60 wrote:alt som er perfekt liker jeg :-)
og ang ladespenning,så leste jeg idag om det. forstod det sånn at om den ladet litt for lite så gikk bilen i "nødmodus" og kjørte på ganske mange % xtra bensin?
Skal få sjekket det idag.
hvor lav spenning snakker vi før dette er ett problem ca ?
Stemmer i følge det jeg har hørt. Jeg er ikke sikker, men ideelt sett er du i nærheten av 14V på tomgang
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
g60
Posts: 871
Joined: 15 May 2009, 22:23

Re: CO...

Post by g60 »

sjekket ladespenning igår,og har da 13,89 når jeg måler på batteri og 14,23 når jeg måler på plussen på dynamo..så det burde jo være bra..
Post Reply