Tom Gjør noe Han egentlig ikke kan!

Her kan du diskutere hva det måtte være angående Corrado.

Moderator: Moderators

User avatar
Mouh
Über Admin
Posts: 1487
Joined: 30 Nov 2005, 22:50
Location: Voss
Contact:

Re: Tom Gjør noe Han egentlig ikke kan!

Post by Mouh »

jo takk, jeg tenkte også jeg skulle gravere den, men den datastyrte graveringsmaskinen vi har på jobben hikker litt for tiden..
så jeg får evt gjøre det senere...
User avatar
corradochris
Posts: 150
Joined: 08 Sep 2007, 19:48

Re: Tom Gjør noe Han egentlig ikke kan!

Post by corradochris »

Drit kult! :D
Image
User avatar
Mouh
Über Admin
Posts: 1487
Joined: 30 Nov 2005, 22:50
Location: Voss
Contact:

Re: Tom Gjør noe Han egentlig ikke kan!

Post by Mouh »

Da har jeg tenkt til å prøve meg på noe jeg ikke kan IGJEN! :P
i helgen så står tinning på timeplanen, de sier det jo er så vanskelig så da må jeg nesten prøve meg på dette her.
Har noen mods på karosseriet som jeg skal får gjort og har lyst til å prøve meg på tinning fremfor å lime/sveise.
kommer nok noen bilder osv utover dagen i morgen tenker jeg.
User avatar
Mouh
Über Admin
Posts: 1487
Joined: 30 Nov 2005, 22:50
Location: Voss
Contact:

Re: Tom Gjør noe Han egentlig ikke kan!

Post by Mouh »

vel da kommer det en liten oppdatering, jeg startet å prøve meg frem med å lære meg å tinne sist helg, men jeg hadde en anelse av at noe ble feil så jeg la ikke ut noe fra den helgen før jeg visste om jeg hadde gjort feil eller ei.. noe det viste seg at jeg hadde :P

Jeg gikk til innkjøp av:
propanbrenner.
tinn.
loddefett. (noe som skulle vise seg at var feil)
ski-voks.

Det første jeg gjorde var å gjøre klar en trepinne som jeg skulle bruke til å dra ut tinnet etter at det var påført, dette blir gjort ved å slipe ned en ca 20cm 1"X2" lekt.
Så drypper man skivoks på den siden man skal bruke mot tinnet, slik at tinnet ikke fester seg på pinnen.
Så var det å slipe ned emnet helt til bart metall og vaske det for å få vekk urenheter, det neste var å påføre loddefettet (noe som viste seg å være feil, Loddelakk var det jeg skulle brukt, men dette endrer ikke rekkefølgen på ting).
Så varme opp det påførte stoffet da det vil da virke som et bindemiddel for tinnet mot metallet.
Det neste var å varme opp tinnet og området jeg skal påføre tinn, for så å tilføre tinn.

bildet av hvordan det så ut ca midt i påføringen av tinn:
Image

etter at tinnet er før på så blir det å bruke pinnen man har laget seg til å dra tinnet utover, en virkelig vrien oppgave som krever litt prøving og feiling. Da man på varme opp tinnet til det kan formes, men ikke så mye at det blir flytende for da bare renner det ned.

Slik det så ut etter at jeg hadde ført på tinnet og dratt det ut etter beste evne:
Image

Etter det så var det bare å slipe det ned igjen, noe som tar tid.
slik så det ut sånn ca når jeg ikke orket mere i kveld.

Førerside:
Image

Passasjerside:
Image

for å utjevne de siste avvikene så kan man bruke en enkel loddebolt og tinn, samt å bare slipe ned igjen.

Jeg har også tatt emblemet på midten bak, men det er ikke utbedret med loddelakk i stedet for Loddefett.
utrolig dumt av meg å ikke sjekke opp før, men det er vel det man lærer av da :P

bare til sammenligning så kan jeg legge ut et bilde av hvordan det så ut når jeg hadde brukt loddefett og ikke loddelakk
kanskje ikke så vanskelig å se at det ikke ser feil ut, hvis man sammenligner de 2 resultatene:
Image
Post Reply