Til info; Lovdata om eksosanlegg

Her kan du diskutere hva det måtte være angående Corrado.

Moderator: Moderators

Post Reply
BlackDragon07
Posts: 2349
Joined: 13 May 2008, 08:51
Location: Don`t tell the police
Contact:

Til info; Lovdata om eksosanlegg

Post by BlackDragon07 »

Siden muligheten for å finne et orginalt eksosanlegg til disse bilene er liten så fant jeg litt info til de som skulle ønske å sette på et "aftermarked" eksosanlegg;

§ 24-1.Generelt om støy
1. Motorvogn skal være innrettet og utstyrt slik at den ikke utvikler unødig eller generende støy.
2. Lyddempere skal ikke kunne settes ut av funksjon under kjøring.
3. Det skal ikke foretas endringer på lyddempere, motor eller annet som fører til høyere støynivå enn det som var tillatt for motorvognen ved første gangs registrering i Norge. Hvis motor eller eksossystem er endret slik at det ved en subjektiv bedømmelse kan være tvil om at dette er tilfelle, kan det kreves fremlagt dokumentasjon for at støynivået ikke overskrider det tillatte.

Støykapsling skal ikke endres eller fjernes.

Hvis motor eller eksossystem er endret slik at det ved en subjektiv bedømmelse kan være tvil om at dette er tilfelle, kan det kreves framlagt dokumentasjon for at støynivået ikke overskrider det tillatte.
4. Motorvognens støynivå/turtall ved standstøymålemetoden etter ECE.Reg. No. 51 skal normalt være verdier oppgitt av motorvognfabrikanten. I de tilfeller der slike data ikke er tilgjengelige, kan i stedet godtas oppgitt verdier målt av kompetent laboratorium.

Ved måling etter standstøymålemetoden skal motorvogn i bruk ikke ha høyere støynivå enn 5 dB (A) over det nivå som er oppgitt av fabrikanten for ny motorvogn, respektive 2 dB (A) over det nivå som er målt av laboratorium på det aktuelle eksemplar. Verdien i vognkortet er det som er oppgitt av fabrikanten (merket F), respektive målt av laboratorium (merket L).

Dette er fra vegvesenets egen kontroll liste;

31.12.2013
30
8.MILJØ
Lave temperatur- eller vindforhold som umuliggjør pålitelig måling av støy, avgass og røk, skal ikke medføre fornyet innkallelse.

8.1
Støy Kjøretøy registrert før 1.10.92
Visuell kontroll og subjektiv vurdering (med mindre kontrolløren anser at støynivået kan være for høyt)Observerstøynivå Unormal støyutvikling
2
Komponenter til støydempingsanlegget sitter løst, kan falle av, er
skadet, feil montert, mangler eller er åpenbart blitt endret på en
måte som har negativ innvirkning på støynivået.
2
Kjøretøy registrert etter 1.10.92
Visuell kontroll og subjektiv vurdering (med mindre kontrolløren
anser at støynivået kan være for høyt)
Dersom eksosanlegget ser ut til å være av original
type eller av tilsvarende erstatningstype (ikke ombygd til
“effektanlegg” o.l.) og det ikke har hørbare lekkasjer, hør
etter om kjøretøyets støybilde og støynivå er normalt for
kjøretøyklassen ved å gi gasstøt fra tomgang. Dersom det
er tvil om eksosanleggets “originalitet” eller at støybildet
og/eller støynivået synes å være unormalt, skal kjøretøyet
støymåles ihenhold til nr. 8.1.1.

Overskridelse av støynivået2•oppgittavfabrikken(F)medmerenn5dB(A),2•målt avet laboratorium(L) med mer enn 2 dB (A)2
Komponenter til støydempingsanlegget sitter løst, kan falle av, er
skadet, feil montert, mangler eller er åpenbart blitt endret på en måte som har en negativ innvirkning på støynivået.


Her står det forklart hvordan måling skal utføres.

8.1.1 Støyen måles etterstandstøymålemetoden.
Målingen foretas på stillestående kjøretøy. Kontroller at eksosanlegget ikke har lekkasje. Måleområde:
Målingen skal foretas utendørs på en plass som ikke har store akustiske forstyrrelser. Bakgrunnsstøyen skal være minst 10 dB(
A) under det målte støynivået fra kjøretøyet. Vær spesielt oppmerksom på vindstøy. Enhver flat, åpen plass med dekke av betong, asfalt, fast grus, is eller hardpakket, isaktig snø, men ikke fast eller løs jord, kan anses som egnet hvis det innefor et rektangel
med sider minst 3 meter fra motorvognens ytre begrensninger ikke er nevneverdig hindring.
Kjøretøyet skal stå slik at mikrofonen ikke er nærmere en eventuell fortauskant enn 1 m.
Mikrofonplassering:
• Mikrofonen plasseres på egnet stativ.
• Ved horis
ontale eksosrør plasseres mikrofonen (målt fra mikrofonmembranet) 0,5 m ±10 mm fra eksosrørutløpet (målt fra det punkt på rørenden
som er nærmest mikrofonen), parallelt med underlaget og 45°± 10° til siden for eksosutstrømmingsretningen med mikrofonen rett
et mot utløpet.
Mikrofonen skal plasseres i høyde med utløpet, dog minimum 0,2 m over underlaget. Mikrofonen bør ikke være nærmere enn 0,5 m fra andre
komponenter som f.eks. reservehjul og drivstofftank. Når eksosrøret munner ut så langt under kjøretøyet slik at dette ikke uten videre er synlig/tilgjengelig, plasseres mikrofonen 0,5 m fra skjæringspunktet mellom en tenkt rett forlengelse av eksosrøret og kjøret
øyets ytre begrensning.
• Ved vertikale rør plasseres mikrofonen i samme høyde som utløpet av eksosrøret og orienteres rett oppover. Mikrofonen plasseres 0,5 m fra den
ytre sidebegrensningen som er nærmest utløpet.
Ved to eller flere utløp med innbyrdes avstand på mindre enn 0,3 m plasseres mikrofonen utfor eksosrøret som er nærmest kjøretøyets ytre
begrensning. Dersom utløpene er like langt fra, måles det som ligger høyest
Støymålingen utføres slik:
• Støymåleren kalibreres.
• Still inn støymåleren på veiekurve “A” og tidsfaktor “fast response”.
• Ved to eller flere utløp med innbyrdes midtav
stand på mindre enn 0,3 m, utføres én måling. Ved større avstand utføres en måling ved hvert
eksosrørutløp i henhold til prosedyrene for kjøretøy med ett eksosrørutløp. Høyeste målte verdi gjelder.
• Kontroller at motoren er driftsvarm.
• Girspak/
girvelger settes i fri, motoren ruses opp og holdes på ¾ av maksimaleffektturtallet og slippes deretter til tomgang ved at gassregulatoren
raskt slippes/føres tilbake til tomgangsstilling. Støymålingen startes først når riktig turtall er nådd, fortsetter kontinuerlig til motorturtallet igjen har
sunket til tomgang. Målt dB(A) rundes av til nærmeste heltall (eks. 94,4 = 94 dB(A), 94,5 = 95 dB(A)). Minst 3 målinger foretas; målingen anses gyldig
hvis forskjellen mellom 3 på hverandre følgende målinger ikke erstørre enn 2 dB(A). Den høyeste verdien i de 3 målingene gjelder som måleresultat.

31.12.2013
32
• Støymåleren kalibreres. Dersom det registreres feilvisning på mer enn 1 dB, skal prøven anses som ugyldig og ny prøve må u
tføres. Kjøretøyets evt.
egen turteller skal i
kke benyttes for å finne riktig turtall under målingen.
8.1.2. Andre forhold
Dersom kjøretøyet som følge av sin konstruksjon ikke lar seg måle som beskrevet i kontrollveiledningen m.h.t. turtall ved at
oppgitt turtall ikke kan
nås,
måles støyverdien ved
høyeste tilgjengelige turtall og kontrollseddel påføres målt støyverdi og motorturtall målingen ble utført ved.
Kjøretøy
skal ikke med hensikt være endret slik at endringen umuliggjør korrekt måling.
Støyverdi sammen med bokstaven L i parentes og motortur
tall fra
målingen sammen med anmerkning om at kjøretøyet ikke kan støymåles etter kontrollveiledningen, anmerkes i vognkortets merknad
srubrikk av
Regionvegkontoret.
• Dersom grenseverdi og/eller turtall ikke er angitt i vognkortet, måles støyverdien ved
¾ av maksimaleffektturtallet. Kontrollseddelen påføres målt
støyverdi og motorturtall målingen ble utført ved. Støyverdi sammen med bokstaven L i parentes og motorturtall fra målingen p
åføres i vognkortets
merknadsrubrikk av Regionvegkontoret. Verdiene ska
l tjene som referanseverdier for bruk ved senere kontroller av det aktuelle kjøretøyet.
• Dersom temperaturen i måleomgivelsene er lavere enn kravet til måleutstyrets laveste brukstemperatur eller vinden umuliggj
ør pålitelig måling,
vurderes støynivået so
m beskrevet for kjøretøy registrert før 1. oktober 1992.
Årsaken til at målingen ikke kan utføres påføres kontrollseddelen ved
å gi karakter 4 for kontrollpunktet.
• Dersom kjøretøyet oversteg grenseverdien
og eksosanlegget er uten lekkasje
, og det tilsyn
elatende er i originalstand (ikke endret/ombygd),
kan ny
kontroll
utføres
av Regionvegkontoret og eventuell målt støyverdi sammen med bokstaven L i parentes påføres i vognkortets merknadsrubrikk av
Regionvegkontoret
.
Fast, angry and furious

From Oblivion to Oblivion
Post Reply