Vinterbublan...! Ehm... Dragrace-boble nå..

Har du noe du vil si utenom Corrado, da gjør du det her.

Moderator: Moderators

Post Reply
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: Vinterbublan...! Ehm... Dragrace-boble nå..

Post by wormy »

Blir kanskje litt rot i denne posten, men.. Dere får gjøre det beste ut av det..!

Lang historie "kort":
Lørdag: Motor skjærer seg etter første vellykkede oppstart. Den kiler seg. Helt random feil som ingen kunne forutse.
Søndag: Motorblokk sveises og slipes i reimhjulsporet. Motor bygges opp igjen. Jeg polerer drivakslene sånn at de skal tåle litt mer effekt.
Mandag: Motor startes, går pent. Jeg monterer i girkasse.
Tirsdag: Motor fraktes til Unneberg Bil, der bobla står i bukken. Jeg fikser ferdig bremser foran og bak. Gjør ferdig girkassemontering. Skjærer av bakplate.
Onsdag: Motor settes inn i bilen, gjør mest mulig
Torsdag: ???
Fredag: Avreise SCC.... :shock:

De siste dagene har det vært jobb fra 8-16, og skruing til langt på kvelden. Motoren startet opp på lørdag og gikk pent som bare det. Da vi skulle justere ventilene etter at den hadde gått en stund og blitt kald igjen satt den dønn fast.. Den hadde kilt seg.. :shock: :cry:

Vi delte motoren opp i molekyler igjen, og fant feilen. Det var for liten klaring mellom reimhjulet og hullet i blokka. Når det ble varmt utvidet reimhjulet seg, og kilte seg når vi stoppet motoren... Når vi tok av reimhjulet med avtrekker sprakk blokka (må ha av reimhjulet for å få av oljepumpa for å dele blokka. Moro når sånnt skjer, spesielt når det er helt ny aluminiumsblokk til x antall tusen kroner.. :cry:
Mest sannsynlig har enten har reimhjulet vært noen hundredeler for stort, eller så har blokka vært bittelitt feil maskinert.. :\

Litt av sprekken:
Image

Spor etter at reimhjulet kilte seg:
Image

Motorblokkhalvdelen som hadde skadene i seg ble sveiset av Karl Fredrik, og jeg slipte vekk det overflødige og rengjorde reimhjulhullet.

Delvis ferdig sveisa:
Image

Halvferdig med å slipe:
Image

Motoren ble bygget opp igjen:
Image

Noen deler:
Image

Slik ser stemplene ut etter 5-10min kjøring. Schmuud :)
Image

Halvferdige drivaksler:
Image

Motor er bygget opp igjen, i startbukken. Går pent.. Spesielt med tanke på at gasserne ikke er helt synkroniserte og tenninga ikke er helt stilt.
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Girkasse med montert SuperDiff. Ikke verdens mest spennende bilde, men..
Image

Montert, med gule stive motorfester:
Image

Byttet til forsterket clutcharm. Har også bygd om til ny type utløserlager:
Image

Status per i kveld:
Image

Image


Så i morgen og fredag morgen må jeg..
Montere bensinpumpe
Stille tenning
Montere oljetrykkmåler, oljetempmåler og turteller i bilen. (Sensorer er allerede på plass i motor).
Lufte bremser og justere bremser
Bytte gasswire til universal type
Feste clutchwire
Banke til en bakplate i alu da den originale er kuttet av. Montere "panserlås" / motorlukelås
Montere oljefilter
Montere oljecatchtank m/slanger
Justere forgassere
Overtale mamma til å kjøre bilen inn til SCC med henger, da hun har hengerlappen fra gammelt av. Hun har lyst til å se litt, så det er håp :mrgreen: (Får vente med å montere stingeren (megafon-eksospotta) til bilen er vel oppe i Gardermoen tenker jeg, ellers nekter hun meg vel å kjøre den pga bråk.. :twisted:

Jaja.. Lever i håpet om at den skal bli klar, men får se.. :)
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: Vinterbublan...! Ehm... Dragrace-boble nå..

Post by wormy »

Smakebit av motoren.
Her går den i startbukken - gasserne er ikke helt synkronisert, og tenninga er ikke stilt inn. Var også en del ventiltikking da ventilene må justeres omigjen etter første oppstart (helt normalt).. Alikevel går den ganske så pent, og gassresponsen virker ok ca 20sek. ut i klippet.. :)

Link: http://www.youtube.com/watch?v=WOZbk3kaLc0
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
Sigurd
Posts: 360
Joined: 26 Mar 2008, 16:30
Location: Maura

Re: Vinterbublan...! Ehm... Dragrace-boble nå..

Post by Sigurd »

Det med blokka så litt kjipt ut. Håper du blir ferdig i tide. Nå blir det SCC!
Corrado G60
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: Vinterbublan...! Ehm... Dragrace-boble nå..

Post by wormy »

Joda, fikk den sammen utpå fredagen. Fikk kjørt den opp på henger, og skrudd mer på lørdagen. Slet med feil tenning på de 3 dragene jeg kjørte på lørdag, men på søndag etter å ha fått justert tenninga begynte tidene å bli ganske så brukbare. Men er fortsatt mye å hente ut av motoren, virker som om forgasserne er en begrensning (de er alt for små), og turtallsperra (6900rpm i rotoren) er alt for lav.

Utifra tidene jeg fikk på 60 fot'en (tregt) og totaltida på 402meter, så bør jeg ha potensiale for en lav 13 om jeg får til starten bedre, samt bedre dekk/stivere chassis. Og om jeg også får lurt ut litt mer effekt av motoren ved å bytte til ITB's med datasprut og en del høyere turtallsperre bør det bli ganske bra tider neste gang.. :twisted:

Utenom det ovenfor oppførte motoren seg veldig bra. Den liker turtall, det skal sies. Den går pent og drar veldig bra (over 4500-5000rpm). Under det er den ikke helt optimal. Tror noe av grunnen til det er at det ikke er lett å "tune" den helt perfekt med forgassere. En annen grunn ligger nok i specc'en til kammen.. :roll:
Duration: 328 degrees, cam lift 0.416", lift valve 0.582"
Men den ble ikke (veldig) varm, og den holdt tett. Har ikke brukt noe olje og svetter minimalt (må ha ny pakning til oljepumpa, så er den 100% tett!) 8)

Et par bilder - må jo si meg fornøyd med det. Første prøvetur med bilen var jo på stripa.. :roll:

Image

Image
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
Mouh
Über Admin
Posts: 1487
Joined: 30 Nov 2005, 22:50
Location: Voss
Contact:

Re: Vinterbublan...! Ehm... Dragrace-boble nå..

Post by Mouh »

Grattis !! ;)
User avatar
VAG
Posts: 67
Joined: 08 Sep 2008, 14:33
Location: Gildeskål

Re: Vinterbublan...! Ehm... Dragrace-boble nå..

Post by VAG »

Spennende, gratulerer :mrgreen:
Corrado G60 90'mod. - kosebil
Ford S-Max 2.5 T5 06'mod. - bruksbil
VW Boble 67'mod. - prosjekt
MB 300TE 87'mod. - prosjekt/selges
BlackDragon07
Posts: 2349
Joined: 13 May 2008, 08:51
Location: Don`t tell the police
Contact:

Re: Vinterbublan...! Ehm... Dragrace-boble nå..

Post by BlackDragon07 »

Grattis m pokal :mrgreen:
Fast, angry and furious

From Oblivion to Oblivion
User avatar
Oekern
Moderator
Posts: 2228
Joined: 14 May 2008, 15:15
Location: Maura
Contact:

Re: Vinterbublan...! Ehm... Dragrace-boble nå..

Post by Oekern »

Hørtes ut som mye stress før eventet!
Bra du fikk kjørt :)
Grattis med pokal ja!
It´s hard to imagine; Picture me rollin`
I´m BANKRUPT ! - A G60 owner
gunnaar
Posts: 83
Joined: 03 Mar 2010, 19:11
Location: Ålgård

Re: Vinterbublan...! Ehm... Dragrace-boble nå..

Post by gunnaar »

User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: Vinterbublan...! Ehm... Dragrace-boble nå..

Post by wormy »

Det blir litt kjøring med bobla denne helga. Henta den ista, og skrudde på "vanlig" eksospotte i stedet for stinger. Den går en del "renere" med vanlig potte, så mer brukbart på veien. Den startet med et brøl etter litt gasspedal-bruk, og har fungert utmerket i hele kveld. Eneste som ikke fungerer er blinklys på høyre side -dårlig kontakt i bryteren tror jeg.. :)

Det er litt moro å se reaksjonene til de andre bilistene i det jeg tar de igjen ut av rundkjøring osv i en liten boble med masse lyd i.. Hadde noen bekjente som lå bak meg ista, og de hadde ikke store muligheten til å henge på.. :twisted:

Skal prøve å få opp et bilde med "vanlig" eksospotte i morgen. Det er et lite problem med den på, og det er at den henger ca 4cm over bakken når jeg står på flat asfalt. Når jeg gir på presses jo rompa på bilen ned, og den slår gnister i 1. og til dels 2. gir på bånn spiker.. Moro det også, men spørs hvor lenge potta holder.. :lol:

Her er bilde fra da jeg hentet den, med stingerpotte..
Image
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: Vinterbublan...! Ehm... Dragrace-boble nå..

Post by wormy »

Bilde av høyden med "vanlig" eksospotte. Her står den i garasjen med flatt gulv..
Går så bra så, det er jo tross alt ca 3 cm klaring.. :)

Image
Image
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: Vinterbublan...! Ehm... Dragrace-boble nå..

Post by wormy »

Årets sommerferie er bestilt.. Destinasjon: garasjen... :oops:

2x 51.5mm Jaycee IDA, hvor 2 helt nye ekte Webere er brukt som utgangspunkt.. For å sammenligne med "Corrado-ting", koster de ca like mye som.. Flere overhalte g-ladere - lagt sammen.. :?
Og mye annet shiny greier.. :shock:

Blir som på de første bildene, med røde trakter..

Image

Image

Image

Andre bilder av samme gassere:
Image

Image

Med slike luftfilter:
Image

Maskinert litt..
Image

Image
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: Vinterbublan...! Ehm... Dragrace-boble nå..

Post by wormy »

Da var motoren ute av bilen, for litt småfiks før årets SCC-treff.. Den går som en klokke, og er veldig responsiv og alt fungerer, men må bl.a. få bilen EU-gokjent, så må sette inn en standard "turn key" 1600 godkjenningsmotor inntil videre..

Litt random bilder.. Fortsatt med de gamle gasserne - 2 dobble 44mm.. Forhåpentligvis rekker jeg å få de nye før SCC.

Image

Image

Image

Statisk høyde.. HTC One X vs eksospotte. Bilen står helt flatt... Må få sveist den om litt, sånn at den henger litt høyere opp tror jeg.. :|
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Girlkula fulgte med bilen... :roll:
Image
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
BlackDragon07
Posts: 2349
Joined: 13 May 2008, 08:51
Location: Don`t tell the police
Contact:

Re: Vinterbublan...! Ehm... Dragrace-boble nå..

Post by BlackDragon07 »

Hvis man begynner å se på de nederste bildene og så oppover så blir man ganske så overrasket over at alt dette får plass i en liten boble :shock:
Fast, angry and furious

From Oblivion to Oblivion
User avatar
wormy
Moderator
Posts: 1905
Joined: 25 Aug 2008, 00:45
Location: Tønsberg

Re: Vinterbublan...! Ehm... Dragrace-boble nå..

Post by wormy »

BlackDragon07 wrote:Hvis man begynner å se på de nederste bildene og så oppover så blir man ganske så overrasket over at alt dette får plass i en liten boble :shock:
Er faktisk ganske god plass også ;)
Er trangt å komme til tennpluggene og sånt, men bilen min har "inspeksjonsluker" for det inne i hjulhusene bak.. :mrgreen:

Om jeg ikke skulle rekke å få tak i 51.5mm IDA gasserne til SCC (17-19 august), har jeg mest sannsynlig mulighet til å låne noen fungerende 48mm IDA som nødløsning. Men rimelig sikker på at jeg rekker å få det. Så da blir det forhåpentligvis bedre tider på stripa i år. Og etter forholdene gikk det jo ikke alt for dårlig i fjord heller..!

Stivet av girkassa / opphenget litt, med det "staget" dere ser under girkassa "foran". Får å unngå å knekke ting..
Image
- 91 Corrado - 4wd-prosjektet
- 91 Golf - totalvraket....
- 91 Golf - banebilprosjekt
- 68 boble - dragraceprosjekt. Målet for 2016 er ~350hk med lystgass.
- 99 Mazda - Til salgs....
Post Reply